آیا روغن زیتون هم تاریخ انقضا دارد؟‌

67

1400/4/17

22:23


روغن زیتون یکی از روغن‌های خوراکی پُرمصرف در میان بسیاری از خانواده‌هاست. گاهی بعضی از خانواده‌ها تعداد زیادی روغن زیتون را خریداری و نگهداری می‌کنند، درحالی که نمی‌دانند این محصول غذایی هم می‌تواند مانند سایر مواد غذایی تاریخ انقضا داشته باشد.

آیا روغن زیتون هم تاریخ انقضا دارد؟‌

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از هلث لاین، اگر شما هم جزو طرفداران این روغن گیاهی ارزشمند هستید، بهتر است که ادامه این مطلب را بخوانید تا اطلاعات بیشتری درباره بهترین زمان مصرف و نگهداری از روغن زیتون به‌دست بیاورید. 

ماندگاری روغن زیتون چقدر است؟ 

زیتون از نظر علم گیاه‌شناسی در گروه میوه‌ها قرار می‌گیرد. از آنجایی که میوه‌ها مدت‌زمان نگهداری محدودی دارند، بنابراین تمامی فرآورده‌های حاصل از آنها هم مدت‌زمان ماندگاری محدودی خواهند داشت. با این تعریف، روغن زیتون هم مانند سایر مواد غذایی دارای تاریخ انقضاست و پس از اتمام تاریخ انقضا با 

 معمولا می‌توان فساد روغن زیتون را از روی بوی نامطبوعش تشخیص داد. زمانی که تاریخ انقضای روغن زیتون می‌گذرد و این محصول دچار فساد غذایی می‌شود، بوی تندوتیزی مانند بوی ترشیدگی به خود می‌گیرد. در این صورت، هم استفاده از آن در غذاهای سرد مانند سالادها غیرقابل تحمل خواهد شد و هم نمی‌توان از این روغن در غذاهای پختنی استفاده کرد.

 روغن زیتون فاسد به‌دلیل داشتن بوی تند و نامطبوع باعث بدطعم شدن غذا خواهد شد. این طعم نامناسب به حدی شدید است که به‌سادگی می‌توانید آن را تشخیص دهید. از نظر علم صنایع غذایی نیز روغن زیتون بین 18 تا 24 ماه تاریخ مصرف دارد. این درحالی است که تاریخ مصرف روغن‌های زیتون فرابکر به چیزی حدود 12 تا 18 ماه می‌رسد. از آنجایی که روغن‌های زیتون فرابکر مراحل فرآوری کمتری را سپری می‌کنند، بنابراین مدت‌زمان نگهداری از آنها نیز کوتاه‌تر خواهد شد. 

روغن زیتون را چطور نگهداری کنیم؟ 

بهتر است که روغن زیتون در جای تاریک و خنک مانند کابینت دور از نور آفتاب نگهداری شود. حتی بهتر است که روغن زیتون را در فضای آشپزخانه که معمولا فضای پُرنوری است، قرار ندهید و ترجیحا آن را داخل قفسه‌ها یا کابینت‌های دربسته بگذارید. اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که فضای محیط به اندازه کافی خنک و تاریک نیست، بهتر است که روغن زیتون را داخل یخچال قرار دهید تا ماندگاری بهتری داشته باشد. اگر می‌خواهید که از خواص روغن زیتون بیشتر بهره‌مند شوید، بهتر است روغن‌های زیتونی که در بطری‌های شیشه‌ای تیره‌رنگ یا قوطی‌های فلزی به فروش می‌رسند را خریداری کنید. هرچقدر محیط نگهداری از روغن زیتون خنک‌تر و تاریک‌تر باشد، مدت‌زمان ماندگاری آن هم بیشتر خواهد شد.

 بنابراین، توصیه می‌شود که به‌منظور پیشگیری از به‌وجود آمدن فرآیند اکسیداسیون در روغن زیتون، این محصول را از بطری یا قوطی اصلی خارج نکنید و در شیشه‌ها یا بطری‌های فانتزی مختلف نریزید. علاوه بر اینها، ‌بهتر است که روغن زیتون در ظروف پلاستیکی خریداری، نگهداری یا مصرف نشود. درنهایت، اینکه تنها در صورتی باید ظرف نگهداری روغن زیتون را تغییر دهید که روغن زیتون داخل بطری‌های پلاستیکی به شما فروخته شده باشد. در این صورت باید بلافاصله پس از رسیدن به خانه، روغن را از بطری پلاستیکی به بطری‌های شیشه‌ای منتقل کنید. 

منبع: سایت سلامت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو