پرورش گیاه لاکی بامبو و شرایط نگهداری این گیاه آپارتمانی زیبا

پرورش گیاه لاکی بامبو و شرایط نگهداری این گیاه آپارتمانی زیبا


منبع: آرگا

109

1400/4/19

00:12


توجه داشته باشید که لاکی بامبو در واقع از گیاهان بومی مناطق گرمسیری است که محبوبیت زیادی در میان علاقه مندان به گل و گیاه داشته و در این مطلب سعی داریم تا به بیان اصول کاشت و پرورش لاکی بامبو بپردازیم.

به طور کلی لاکی بامبو از دسته گیاهان بوته ای که می توان آن را در فضای خانه و آپارتمان ها پرورش داد. زیستگاه اصلی این گیاه را می توان مناطق گرمسیری در غرب آفریقا دانست که شباهت بسیار زیادی هم به گیاه خیزران دارد و به همین خاطر گاهی اوقات پرورش دهندگان گل و گیاه آن ها را با یکدیگر اشتباه می گیرند.

آشنایی با پرورش لاکی بامبو

بهتر است بدانید که این گیاه زیبا از دسته گیاهان درختچه ای می باشد که بومی غرب آفریقا و بیشتر منطقه کامرون است و البته در مناطقی با جنگل های بارانی هم رشد می کند و به عنوان گیاهی خانگی محبوبیت زیادی دارد. ارتفاع لاکی بامبو ها معمولا به ۶۰ الی ۱۰۰ سانتی متر می رسد و قطر آن نیز ۱.۵ تا ۵ سانتی متر خواهد بود.

شما می توانید در فضای خانه گیاهتان را درون آب و فضایی دور از گربه یا سگ ها قرار دهید چون می تواند برای آن ها سمی باشد. از آنجایی که گل لاکی بامبو شرایط نگهداری بسیار آسانی دارد امروزه طرفداران زیادی در میان سایر گل ها پیدا کرده است. برای مراقبت از این گیاه می توانید ساقه های آن را در گلدانی با آب بدون کلر قرار دهید و اطراف ساقه ها را با دانه های لیکا به خوبی بپوشانید تا در درون گلدان به صورت شکیل بایستد.

عمدتا خاصیت دانه های لیکا این است که به خاطر پخته شدن در دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد فاقد هر گونه آفت و بیماری است و همچنین به خاطر خلل و فرج بودن رطوبت زیادی را در خود نگه می دارد. توصیه می شود که برای بالا و پایین و نگه داشن ساقه ها از دانه های لیکا به عنوان سطح اتکا و حایل استفاده نمایید و چنانچه قصد مسافرت دارید یا اصولا فراموشکار هستید اصلا نگران نباشید چون دانه های لیکا به خاطر داشتن خلل و فرج آب را درون خود ذخیره می کند و رطوبت لازم را به گیاهتان می رساند. اگر شرایط و روند رشد گیاهتان را به خوبی انجام دهید لاکی بامبو قادر خواهد بود تا ارتفاع یک متر هم به خوبی رشد کند.

چگونگی پرورش لاکی بامبو

دستورالعمل کاشت و تکثیر:

به صراحت می توان گفت که این گیاه زیبا معمولا با قلمه زنی تکثیر پیدا می کند و از هر جایی که بخواهید گیاه قابلیت قلمه گرفتن دارد اما دیگر مانند قبل پیچ نخواهد خورد. در ادامه به بیان دستورالعمل قلمه زدن گیاه لاکی بامبو پرداخته ایم:

معمولا وقتی که مقداری از ساقه بامبو را برش می زنید و هرس می کنید برگ ها و در نتیجه ارتفاع گیاه مجدد می تواند به رشد خود ادامه دهد البته بدون اینکه ساقه رشد کند. می توانید قسمت جدا شده از بامبو را درون خاک یا آب قرار دهید چون هر کدام از آن ها یک قلمه جدید هستند و پس از مدتی ساقه های قطع شده یا قلمه زده شده می توانند رشد کنند و جوانه بزنند که نهایت یک بامبو جدید و زیبا خواهید داشت.

همانطور که متوجه شدید پس از قلمه زنی باید قلمه را درون خاک یا آب قرار دهید و اگر قصدتان صرفا تاثیر گیاه است بهتر است قلمه را از ۲ الی ۵ سانتی متر از زیر گره ساقه جدا نمایید.

در واقع گره اولین جایی که جوانه بامبو در آن به وجود آمده و این منطقه زمانی که از ساقه جدا می شود به زودی ریشه می دهد و گیاه جدیدی را به وجود خواهد آورد و به همین منظور مهم است آن را به گونه ای کوتاه کنید که جوانه گره کاملا دست نخورده باقی بماند.

برخی از پرورش دهندگان لاکی بامبو اصرار دارند که باید قلمه را زاویه دار برش زد تا ریشه دهد اما این کار چندان درست نیست و شما می توانید برش خود را به صورت صاف و بدون زاویه نیز انجام دهید. با باقی ذاشتن یک الی دو پیچ بر روی ساقه بامبو می توانید گیاه را به رشد و شکوفایی جدید و سریع تر تشویق نمایید. همچنین مرتب کردن گیاه باعث می شود تا تا جوانه ها و پیچ ها بسیار منسجم تر و پرتر از قبل رشد کنند.

دستورالعمل کاشت گیاه بامبو

شرایط مورد نیاز برای رشد لاکی بامبو:

به طور کلی تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به مراقبت هایی دارند که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از شرایط نگهداری از بامبو بپردازیم:

نور و دما:

در پرورش لاکی بامبو توجه داشته باشید که مقدار نور مورد نیاز این گیاه نور غیر مستقیم است یعنی نوری که از پرده توری عبور کرده و فیلتر شده باشد زیرا تابش نور مستقیم به گیاه می تواند زیان آور باشد. در مورد دمای لازم برای گیاه می توان گفت که بهترین درجه حرارت برای این گیاه دمای بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی گراد است و البته که لاکی بامبو قابلیت تحمل دمای متغیر را دارد.

اصول مراقبت از لاکی بامبو

آبیاری:

توصیه می شود آبی را که برای آبیاری این گیاه استفاده می کنید باید به مدت ۲۴ ساعت در ظرفی قرار دهید تا کلر و فلوراید آن خارج شود. همچنین توصیه می شود در روند آبیاری دقت کنید و زمانی که بستر به صورت کامل خشک شد اقدام به آبیاری گیاهتان نمایید.

خاک و کوددهی:

چنانچه قصد دارید گیاه لاکی بامبو را در خاک پرورش دهید باید خاک مناسب به نسبت مساوی از خاک برگ مرغوب یا پیت ماس، خاک باغچه، دانه های ریز لیکا و مقداری پودر قارچ کش ترکیب شده باشد تا عمل زهکشی به خوبی صورت گیرد و گیاه از هجوم قارچ گرفتگی در امان بماند. با وجود اینکه گیاه کاشت شده در درون خاک نیازی به کود ندارد اما می توانید وقتی که با زرد شدن برگ بامبو مواجه شدید اقدام به تغذیه گیاه نمایید و به این نکته دقت داشته باشید که کودهای ترکیبی حاوی مقدار زیادی نمک و فسفر هستند و می توانند باعث سوختن برگ ها شوند به همین منظور توصیه می شود از کود های ارگانیک یا کود مخصوص گیاه استفاده نمایید.

دستوراالعمل تکثیر گیاه بامبو

دستورالعمل تعویض گلدان:

وقتی که ریشه های گیاه درون گلدان در هم و فشرده شدند می توانید اقدام به تعویض گلدان نمایید. اگر گلدان فقط آب خالی دارد تعویض آن آسان خواهد بود اما اگر خاک هم داشته باشد در ابتدا باید آبیاری شود و سپس ضربه ای به گلدان بزنید تا گیاه خارج شود. حال می توانید بامبو را به گلدان بزرگتری انتقال دهید و به منظور افزایش و تکثیر لاکی بامبو به سالم بودن آن دقت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو