پرنده سار و آشنایی با خصوصیات مختلف و جالب این پرنده

پرنده سار و آشنایی با خصوصیات مختلف و جالب این پرنده


منبع: آرگا

749

1400/4/19

14:09


توجه داشته باشید که پرنده سار در واقع پرنده ای زیبا از نوع گنجشک سانان می باشد که در این مقاله قصد دارید به بیان خصوصیات ظاهری و همچنین تغذیه این پرنده خاص و دوست داشتنی بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی سار ها از دسته گنجشک سانان محسوب می شوند که امروزه در خانواده زیست شناسی سارها یا ساران طبقه بندی شده اند و همچنین این نوع پرنده به طور کلی همه چیز خوار بوده و از حشره ها، دانه ها، میوه ها و سایر بخش های گیاهان تغذیه می کنند.

آشنایی با پرنده سار

بهتر است بدانید پرنده سار پرنده ای از گونه ساریان می باشد که بومی مناطق ایران بوده و از دو گونه معمولی و یک گونه مینا تشکیل شده است. در واقع سارها را می توان پرندگانی خودنما و به شدت اجتماعی و پر سر و صدا دانست که این سرو صدا وقتی پرندگان به صورت گروهی جمع می شوند تشدید شده و نمود بیشتری پیدا می کند. به ویژه در هنگام غروب پاییز که زمستان که این پرندگان به صورت گله ای در پارک ها یا مناطق روستایی جمع شده و شروع به تولید صدا می کنند. توجه داشته باشید که پرندگان سار معمولا به دو صورت گروهی یا انفرادی زندگی می کنند که البته اغلب آن ها به صورت گروهی مشاهده شده اند زیرا در زندگی گروهی احتمال آسیب پذیری آن ها در قبال خطرات احتمالی مانند شکار شدن توسط پرندگان شکاری را کاهش می دهد و از سمت دیگر هم ممکن است برای تامین غذا به صورت گروهی دچار مشکل شوند. همچنین سارها عمدتا به صورت دسته جمعی و در دسته های چندهزارتایی پرواز می کنند که موجب می شود هنگام پرواز آن ها قسمتی از آسمان به رنگ سیاه دیده شود.

ویژگی های پرنده سار

انواع پرنده سار:

توجه داشته باشید که پرنده سار نیز مانند سایر پرندگان دارای نواع مختلفی شامل سار صورتی، سار معمولی و مرغ مینا می باشد که در ادامه سعی داریم به بیان خصوصیات هر یک از این پرنده ها بپردازیم:

سار صورتی:

سار صورتی در واقع پرنده ای است که شکل و ظاهر آن شبیه پرنده سار معمولی خواهد بود اما نحوه پروازشان کمی با یکدیگر تفاوت خواهد داشت. رنگ پر و بال این پرنده صورتی است و خصوصیات بارز آن نیز منتقار زرد رنگ خواهد بود. زیستگاه و محل زندگی سار صورتی اغلب جلگه ها، دشت ها و صخره های کوهستانی است که البته پراکندگی آن ها معمولا در فصل تابستان بیشتر می شود.

سار معمولی:

پرنده ای است با طول بیست و یک سانتی متر که دمی کوتاه و بال های نوک تیز و منتقار درازی دارد و همچنین پر و بالش به ویژه در فصل زمستان پر از خال است و در فصل زمستانی نیز پراکندگی زیادی خواهد داشت. این پرنده معمولا به صورت دسته جمعی زندگی و تغذیه می کنند و در مناطق مختلف شهری و روستایی، ساختمان ها و سوراخ درختان سکونت دارند.

مرغ مینا:

نوع دیگری از پرندگان سار مرغ مینا است که سر و گردن او سیاه رنگ و پر و بال آن به قهوه ای نزدیک است. همچنین مرغ مینا تبحر خاصی در تقلید صدا دارد و از جمله پرندگان مورد علاقه انسان ها خواهد بود. این مرغ از لحاظ زیستگاه و نوع تغذیه وضعیتی مشابه ساز معمولی دارد و تمایل به زندگی در مناطق مسکونی و روستایی خواهد داشت.

آشنایی با انواع پرندگان سار

خصوصیات ظاهری:

بهتر است بدانید که پرنده سار معمولا دارای دم دراز، منتقار کوتاه و نوک تیز است که طول آن حدودا بین نوزده تا بیست و سه سانتی متر خواهد بود. همچنین این پرنده پر و بال سیاه و براقی دارد و رنگ سبز و بنفش به همراه خال های سفید بر روی بدنش پیدا خواهد بود. رنگ منقار پرنده سار در زمستان تیره رنگ و در فصل بهار به رنگ لیویی در می آید. رنگ نوع نابالغ آن قهوه ای با گلوی سفید رنگ است. سار ها معمولا به صورت گروهی پرواز می کنند و گاهی اوقات چرخش های هوایی از خود نشان می دهند که می تواند یک نوع واکنش دفاعی در قبال پرندگان شکاری دیگر باشد. همچنین شکل پرواز پرندگان سارها به صورت سریع و مستقیم است و یکی از مشخصه های آن ها در هنگام پرواز که باعث می شود سارها به راحتی قابل تمایز باشند این است که دم و بال کوتاه آن ها به صورت مثلثی شکل دیده می شود. توجه داشته باشید مشخصه جالب دیگر آن ها بال باز روی آن ها است یعنی پیش از نشستن بر روی درختان یا زمین مسافت کوتاهی را با بال باز پرواز می کنند.

چگونگی تامین غذا:

به صراحت می توان گفت که پرندگان سار همه چیز خوار هستند و معمولا از بندپایان، کرم ها و نرم تنان تغذیه می کنند. همچنین سار ها نیز مانند پرنده عقاب می توانند از دانه های غذایی و میوه ها و ته مانده غذای انسان ها نیز به عنوان مکمل تغذیه ای استفاده نماید.

ویزگی های ظاهری پرنده

تخم گذاری و تولیدمثل:

جالب است بدانید که پرنده سار ماده در هر مرتبه حدود ۵ الی ۷ تخم می گذرد و سپس به صورت نوبتی با پرنده نر هر کدام ۱۳ الی ۱۵ روز روی تخم ها می خوابند. همچنین این پرنده به منظور تامین امنیت جوجه های خود در سوراخ های درختان یا دیوار های ساختمان ها تخم گاری می کنند. این پرندگان مهارت خوبی در پرواز کردن دارند و جوجه هایی که سر از تخم بیرون می آورند پس از گذشت مدت زمان ۲۲ روز می توانند پرواز نمایند. ظاهر این پرنده از دور مثلثی شکل به نظر می آید و با توجه به این مورد می توان آن ها را موجودی زیبا از دیگر پرتدگان تشخیص داد. در کشور ما این پرنده دارای سه نوع مختلف سار معمولی، سار صورتی و مرغ مینا است که می توانید آن ها را در تمام فصول سال در قسمت های شمالی ایران مشاهده نمایید. همچنین پرنده سار در قسمت هایی از مناطق جنوبی کشور مانند دریاچه هامون تنها در فصل زمستان حضور دارند.

زیستگاه اصلی:

این دسته از پرنده ها عمدتا در جنگل، نیزار ها، مناطق شهری و روستایی، سوراخ درختان ودیوارها، زمین های زراعی و باغ ها، شکاف های ساختمان ها و پارک ها زندگی می کنند. همچنین سار های معمولی و مرغ مینا نیز اغلب تمایل به زیستن در محیط های مسکونی و روستایی دارند در حالی که زیستگاه پرنده سار صورتی در جلگه های و صخره های کوهستانی است.

زیستگاه اصلی پرندگان سار

آیا گوشت پرنده سار حلال است؟

این پرندگان می توانند نقش مفیدی در کتترل آفات داشته باشند. معمولا سارهایی که به همراه یکدیگر زندگی می کنند ممکن است برای تامین غذا به باغ و مزارع اطراف حمله کنند و منجر به ایجاد خسارات بزرگی شوند که همین رفتار آن ها باعث شده تا کشاورزان و باغداران دل خوشی از آن ها نداشته باشند. گوشت این پرنده حلال است و بسیاری از انسان ها مادام اقدام به شکار آن ها می کنند و همچنین گوشت این پرنده می تواند یک منبع درآمد عالی برای برخی افراد باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو