واکسن ایران و کوبا از مهرماه به تولید انبوه می‌رسد

66

1400/4/19

16:56


واکسن ایران و کوبا از مهرماه به تولید انبوه می‌رسد

سلامت نیوز: بیگلری گفت: واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا این هفته در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد و از مهرماه به تولید انبوه می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور با تأکید بر اینکه با شایعات در خصوص واکسن ایران و کوبا باعث خدشه‌دار شدن روابط دو کشور نشوید، اظهار کرد: واکسن ایران و کوبا این هفته در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد و از مهرماه به تولید انبوه می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه من مطمئن نیستم که شایعات منتشر شده در خصوص واکسن ایران- کوبا واقعا از طرف خانم دکتر محرز مطرح شده باشد، گفت: ایشان محقق اصلی یکی از واکسن‌های داخلی هستند و خودشان می‌دانند که به لحاظ اخلاقی درست نیست که به هیچ وجه راجع به واکسن شرکت دیگری اظهارنظر کنند، شاید هم اطلاعات منتقل شده به ایشان اطلاعات غلطی بوده است.

وی افزود: نکته مهم این است که قرارداد ما کاملا مشخص و تولید مشترک واکسن است این قرارداد در ادامه قراردادی است که در خصوص ایجاد یک زیرساخت و پلتفرم یک سال قبل از پیدایش کرونا با کوبا برای ساخت واکسن پنوموکوک منعقد کرده بودیم.

بیگلری تصریح کرد: چون به نفع ماست که دوباره سراغ واکسنی نرویم که تجهیزات و زیرساخت زیاد داشته باشد و نتایج کارآزمایی‌ها نشان می‌دهد که این انتخاب درست بوده، همچنین جلسات هفتگی ما به طور مستمر با کوبایی‌ها در حال برگزاری است و با توجه به اینکه بانک سلولی در اختیار ماست ما قدرت تولید داریم، با همه این حرف‌ها من تعجب می‌کنم خانم دکتر بر چه پایه‌ای این حرف را زدند.

رئیس انستیتو پاستور اظهار کرد: از آن طرف سخت بود که با طرف کوبایی مطرح کنیم که قضیه چیست، چون همانطور که این موضوعات در داخل کشور باعث تنش و نگرانی مردم که به پاستور اعتماد دارند می‌شود، در روابط بین دو کشور که بیش از ۲۰ سال است با یکدیگر همکاری دارند هم تأثیر می‌گذارد، جالب این است که طرف مقابل و سفیر محترم کوبا که دیروز با ایشان صحبت می‌کردم، هم تعجب می‌کردند که این مسئله از کجا مطرح شده است؛ لذا بیانیه مشترکی صادر شد که در سایت انستیتو فینلای کوبا و پاستور قرار گرفت که این بیانیه نشان می‌دهد که تاکنون چه مسیری طی شده، اما درخواست می‌کنم اعتماد بین دو کشور را با چنین شایعاتی خدشه‌دار نکنیم.

بیگلری در خصوص نتایج آزمایشات انجام شده بر روی این واکسن گفت: این واکسن در کارآزمایی فاز سه در کوبا روی ۴۴ هزار نفر و در ایران روی ۲۴ هزار نفر داوطلب تست شد که مطالعه کوبایی‌ها تقریبا چند هفته پیش پایان یافت و نتیجه آن دیروز منتشر شد و نشان داد این واکسن ۱۰۰ درصد از مرگ‌ومیر و فرم شدید بیماری و ۹۲ درصد از ابتلا به بیماری جلوگیری می‌کند که این نتیجه بسیار درخشان است، در ایران هم کارآزمایی آن اتمام یافته است و انشاءالله تا اول مرداد بتوانیم نتایج اولیه را تحلیل کنیم.

رئیس انستیتو پاستور ادامه داد: البته مردم توجه داشته باشند در کشوری مثل کوبا این پاسخ ۹۲ درصدی داده شده که اغلب سوش‌های آن بتا هستند، این واکسن برای کودکان هم انتخاب مناسبی است و عوارض واکسن‌های دیگر را نداشته و یادآور آن هم به همراهش تولید شده و چند جهش را پوشش می‌دهد و به جرأت می‌گویم رقابت با این واکسن آسان نخواهد بود. ضمن اینکه ما طیف وسیعی از افراد را تحت آزمایش قرار دادیم یعنی حتی افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و افراد بالای ۶۵ سال هم تحت این کارآزمایی قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه ما تا شهریورماه که تأسیسات صنعتی‌مان راه بیفتد می‌توانیم مقدار کمی از این واکسن را با همین تجهیزات تولید کنیم، عنوان کرد: از ابتدای پائیز ماهیانه تا سه میلیون دز توانایی تولید خواهیم داشت، ولی با توجه به اینکه این واکسن برای زیر ۱۸ ساله‌ها و در مقابله با سوش‌ها نیز مناسب است لذا فکر می‌کنیم که زیرساخت‌های بیشتری برای تولید آن نیاز است، همچنین تقاضای بین‌المللی برای این واکسن هم بسیار خواهد بود، همچنین با اطلاعاتی که از کوبا می‌گیریم و با کارآزمایی‌ها که انجام شده به این نتیجه رسیدیم که برای آن باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام شود.

بیگلری اظهار کرد: از ۱۰ روز قبل مجوز تولید اضطراری گرفتیم و در همین هفته اولین سری ساخت واکسن پاستور را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم و بعد از آن نیز وزارت بهداشت خودش تصمیم می‌گیرد برای تزریق کجا ارسال کند، انشاءالله تولید انبوه آن ابتدای پائیز خواهد بود، اما کشور باید سرمایه‌گذاری خوبی روی آن داشته باشد و در شهر‌هایی که این واکسن مورد کارآزمایی بالینی قرار گرفته، بیماری به مقدار قابل توجهی کم شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو