اختصاصی| آخرین وضعیت سیستان از زبان نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت

45

1400/4/20

08:11


نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه سرعت روند اپیدمی در استان کاهش یافته و در مرحله ی تثبیت روند اپیدمی هستیم، مطرح کرد: باید سایر سازمان ها نقش خود را بازشناسایی کنند و از همه امکانات استان استفاده شود تا بتوانیم در اوایل مرداد طغیان اپیدمی کرونا را در سیستان کنترل کنیم.

اختصاصی| آخرین وضعیت سیستان از زبان نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت

دکتر حمید سوری با بیان اینکه از هفته ی سوم خرداد ماه در مناطق جنوبی استان طغیان ناشی از اپیدمی کووید شکل گرفت، به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: با توجه به ماهیت ویروس، تعداد بالای جمعیت حساس در استان و افزایش سرعت انتشار، ویروس به تمام استان سرایت کرد. این سرایتِ واریانس هایی که وجود دارد، بخشی از مرزهای جنوبی و بخشی از مرزهای شرقی به کشور رخنه کرده است. 

در مرحله تثبیت روند اپیدمی در سیستان هستیم

وی اضافه کرد: وضعیت سیستان عادی نیست و به لحاظ ابتلا، بستری و مرگ بر اثر کووید تجربه جدیدی داشته است . خوشبختانه وزارت بهداشت استان سیستان و بلوچستان را فعلا در اولویت رسیدگی قرار داده و این باعث شده که طی مدت چند روز بتوانیم نیازهای دارویی، واکسیناسیون و افزایش تست را تأمین کنیم. ولی نیاز به مدیریت قوی برای درمان، انجام تست ها و انجام واکسیناسیون داریم.

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید 19 بیان داشت: اولین اولویت ما تمرکز بر پیشگیری است که با بتوانیم با خدمات پیشگیرانه بار روی دوش بخش درمان را به حداقل برسانیم به خصوص بخش های بستری، بخش آی سی یو و ویژه .

سوری اظهار امیدواری کرد: الان سرعت روند اپیدمی در سیستان کاهش یافته و در مرحله ی تثبیت روند اپیدمی هستیم و تلاش داریم بتوانیم روند رو به افزایش موارد بستری و مرگ که دو شاخص مهم طغیان هستند کنترل کنیم و فاز کنترل طغیان شروع شده و تا ده روز ادامه خواهد داشت.

در مناطق دوردست استان کمبود پزشک داریم

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در سیستان و بلوچستان گفت: سه دانشگاه علوم پزشکی در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که این ها را هماهنگ کرده ایم، اولویت های آن ها را مشخص کرده ایم و ملزومات مورد نیاز را نیز در بخش درمان و بهداشت تعریف کرده ایم.

وی افزود: بقیه بخش ها مانند حمل و نقل، نیروهای کمکی و داوطلب، خیرین و غیره نیز در کنترل طغیان باید مشارکت داشته باشند و همه ی بضاعت های استان به حوزه سلامت باید کمک کنند تا نیازها برطرف شده و بتوانیم با قوت کار را پیش ببریم.

اختصاصی| آخرین وضعیت سیستان از زبان نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت

این اپیدمیولوژیست تأکید کرد: نیاز به پزشک در مناطق دوردست استان محسوس است که بخشی توسط ارتش تأمین شده اما باز کمبود پزشک وجود دارد و باید از نیروهای داوطلب و پزشکان سایر سازمان ها کمک گرفته شود.

حمید سوری ادامه داد: نیازهای عمومی مانند ماسک و اقلام دیگر وجود دارد که از مجاری کمک های مردمی به شکل هدفمند باید در استان تأمین شود تا حرکتی که برای کنترل طغیان ناشی از اپیدمی شروع کرده ایم به ثمر برسد.

باید از تمام ظرفیت های استان برای کنترل بیماری استفاده شود

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید 19 گفت: اگر مشارکت با بخش سلامت کشور به شکل هدفمند وجود داشته باشد و سایر سازمان ها نقش خود را بازشناسایی کنند و از همه امکانات استان استفاده شود، می توانیم در اوایل مرداد طغیان اپیدمی کرونا را در سیستان کنترل کنیم.

اگر نیروهای وزارت بهداشت را مسئول صرف در این اپیدمی ها بدانیم کاملا اشتباه است و در بسیاری موارد نیاز به همکاری سایر سازمان ها داریم.

وی افزود: اما اگر همه ی مسئولیت ها به گردن حوزه سلامت بیفتد همچنان با مشکلاتی در استان سیستان روبرو خواهیم بود زیرا اگر نیروهای وزارت بهداشت را مسئول صرف در این اپیدمی ها بدانیم کاملا اشتباه است و در بسیاری موارد نیاز به همکاری سایر سازمان ها داریم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: مثلا در ارتقاء سلامت روانِ نیروهایی که فعالیت می کنند، گروه هایی چون روحانیون، سازمان تامین اجتماعی، هلال احمر و غیره باید به شکل هماهنگ کمک کنند.

مردم سیستان از واکسیناسیون استقبال خوبی داشته اند

این اپیدمیولوژیست در خصوص وضعیت واکسیناسیون در سیستان هم گفت: دو روز است که واکسیناسیون افراد بالای 50 سال با واکسن های داخلی و خارجی شروع شده و خوشبختانه استقبال مردم هم خوب بوده است. در صدد این هستیم که امکانات مربوط به خدمات رسانی در حوزه  ی واکسیناسیون مانند افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون را گسترش دهیم.

اختصاصی| آخرین وضعیت سیستان از زبان نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت

وی توصیه ای جدی به مردم داشت: مردم نیز باید از تجمع و ازدحام در مراکز واکسیناسیون دوری کنند چون قطعا تا روزهای دیگر نوبت به بقیه هم می رسد و خطری که حضور در این تجمعات برای افراد دارد بیشتر از تأخیر در زمان واکسیناسیون است.

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در سیستان و بلوچستان به بهداشت نیوز گفت: واکسن های موجود قطعا اثراتی بر سویه های جدید چون دلتا دارند البته امکان دارد درصدی هم کاهش اثربخشی داشته باشند اما دلیل نمی شود که دست از واکسیناسیون برداریم چون هنوز گزینه ی دیگری برای کنترل بیماری در دنیا وجود ندارد.

 گفتگو: مشکات سخاوتی

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو