عماد آبشناس در ارزیابی خود از تحولات افغانستان و  تاثیرات آن بر کشورهای همسایه گفت: به هر حال مساله امنیت افغانستان از امنیت ایران جدا نیست چیزی نیست که ایران نسبت به آن بی تفاوت باشد.

وی یادآور شد: مشخص نیست آمریکایی ها در گفت‌وگوهای خود با طالبان در دوحه چه توافقاتی انجام دادند و با تسلیحاتی که در اختیار طالبان قرار داده شد موجبات چینین شرایطی را فراهم آوردند که به سرعت بخش های بزرگی از افغانستان را در دست گرفتند. 

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: این جریان ما را به یاد ماجرای خروج آمریکا از عراق و قدرت گرفتن داعش می اندازد، این‌هایی که زیر پرچم طالبان می جنگند همگی طالبان نیستند، بخشی از آن ها داعش، القاعده و بخشی نیز طالبان افغانستان هستند.

آبشناس خاطرنشان کرد: طالبان افغانستان تلاش می ‌کند تا رابطه‌شان را با کشورهای همجوار حفظ کند؛ حتی دیدیم که به تهران آمدند و با مقامات دولتی افغانستان نیز سر یک میز برای مذاکره نشستند، که خوشبختانه مذاکرات موفقیت آمیزی هم بود که تهران به راه انداخت. 

وی ادامه داد: اگر احیانا نقشه آمریکا مانند زمان 2007 باشد که از عراق خارج شد و عراق را به آشوب کشید، کشورهای همسایه یعنی ایران،‌ چین، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان نیر تحولات افغانستان متاثر خواهند شد زیرا دمکرات ها چنین عادت‌هایی دارند و سیاست‌شان بر مبنای این است که مناطقی را که نمی‌توانند مدیریت کنند به آشوب می کشند.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین اظهار کرد: خوشبختانه ایران حرکت خوبی انجام داد و باید ادامه دهد تا نهایتا مردم افغانستان به صلح دست پیدا کنند.

آبشناس درباره ادعای طالبان مبنی بر در اختیار داشتن بیش از 80 درصد از سرزمین افغانستان گفت: چیزی در معادلات سیاسی بعید به نظر نمی‌آید، در برهه ای از زمان در سوریه داعش توانست بخش های بزرگی را به دست گیرد همچنین در عراق، اما نتوانستند جنگ را تمام کنند لذا مهم این است که جنگ را چطور تمام می کنند.

وی در پایان گفت: نگه داشتن سرزمین کار ساده ای نیست در نهایت آن ها باید هرطور شده به توافقی برسند که صلح و آرامش برای مردم افغانستان باشد.