محموله‌های جدید و تسریع واکسیناسیون ایرانی‌ها

منبع: برترین ها

46

1400/4/20

08:57


بعد از روند کُند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور و عدم تحقق وعده‌های آن، ظاهرا قرار است واکسیناسیون کرونا در کشور با واکسن‌های داخلی و همچنین محموله‌های جدید وارداتی، سرعت گیرد؛ به طوری که طبق اعلام وزارت بهداشتی‌ها تزریق واکسن به ۵۰۰ هزار دُز در روز خواهد رسید.

خبرگزاری ایسنا: بعد از روند کُند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور و عدم تحقق وعده‌های آن، ظاهرا قرار است واکسیناسیون کرونا در کشور با واکسن‌های داخلی و همچنین محموله‌های جدید وارداتی، سرعت گیرد؛ به طوری که طبق اعلام وزارت بهداشتی‌ها تزریق واکسن به ۵۰۰ هزار دُز در روز خواهد رسید.

طوفان پیک پنجم کرونا آن هم با سویه دلتا در کشور آغاز شده و شمار شهرهای قرمز به ۱۴۳ شهر رسیده است. همچنین به گفته رییس جمهور ویروس هندی وارد عمق کشور شده است و شرایط نسبت به هفته‌های گذشته نامناسب‌تر است. با این شرایط اما، کماکان به گفته متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت "واکسن" همچنان راه حل نهایی مهار کروناست.

هرچند که دیگر برای پیشگیری از پیک پنجم به کارمان نمی‌آید، اما سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون علیه کرونا می‌تواند طی چند هفته تعداد زیادی از هموطنان‌مان را علیه این ویروس تا حدی مصون کرده و حداقل از شدت بیماری‌زایی و میزان مرگ‌ومیر هموطنان‌مان بکاهد.

وعده‌های "واکسن"

طبق اعلام وزارت بهداشت تاکنون سه میلیون و ۳۴۴ هزار و ۱۲۲ نفر بیمار کرونا مثبت در کشور شناسایی شده‌اند و متاسفانه ۸۵ هزار و ۵۴۳ نفر از هموطنانمان نیز به دلیل این بیماری جان باخته‌اند. در عین حال همچنان شاهد مرگ و میر روزانه بیش از ۱۰۰ بیمار در کشور به دلیل ابتلا به کرونا هستیم. بر این اساس کشور هنوز از پیک چهارم بیماری خارج نشده، به ورطه پیک پنجم آن هم با سویه دلتا افتاد که طبق اعلام ویروس شناسان، قدرت سرایتش ۶۰ درصد از واریانت آلفا یا همان ویروس انگلیسی بیشتر است.

بر همین اساس هم واردات و تزریق قطره‌چکانی واکسن کرونا و عدم تحقق وعده‌هایی که درباره میزان وارادات یا انجام واکسیناسیون داده شد، انتقادات زیادی را در پی داشت؛ این درحالی است که همانطور که پیشتر گفته شد، متخصصان تنها راه برون رفت از این شرایط و مدیریت بیماری را واکسیناسیون و افزایش سرعت آن در کشور می‌دانند، اما آمارهای رسمی تزریق واکسن حاکی از آن است که هنوز واکسیناسیون علیه کرونا آنطور که باید و شاید در کشور ۸۰ میلیونی روی غلتک نیفتاده و علی‌رغم اینکه طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت قرار بود واکسیناسیون کرونای سالمندان تا تیر ماه ۱۴۰۰ تکمیل شود.

در عین حال قرار بود که در سال ۱۴۰۰ شاهد واکسیناسیون ۵۴ میلیون ایرانی باشیم یا تزریق گسترده واکسن ملی در بهار را داشته باشیم، اما در اجرای این وعده‌ها عقب هستیم و اکنون که بیش از پنج ماه از آغاز واکسیناسیون علیه کووید در کشور می‌گذرد، طبق آمار وزارت بهداشت ۴ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۸۴۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و 2 میلیون و ۱۲۸ هزار و ۸۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند. بنابراین مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۶۹۵ دُز رسیده است. در مجموع بنا به آنچه که "نبود واکسن و بدعهدی کشورهای سازنده آن" عنوان می شود، باعث شد که چند هفته‌ای واکسیناسیون در مرحله تزریق به سنین ۷۰ سال به بالا، متوقف بماند.

ورود واکسن‌های جدید و امید به افزایش واکسیناسیون علیه کرونا در کشور

با این حال اما، ورود یک میلیون دوز واکسن کرونا در روز پنجشنبه ۱۷ تیر ماه از سوی هلال احمر و همچنین ورود ۵۰۰ هزار دوز دیگر واکسن کرونا در ۱۹ تیر ماه و خبر در راه بودن چند محموله دیگر، این امیدواری را ایجاد کرده که شاید با تداوم واردات واکسن طی روزهای آتی و البته ورود گسترده‌تر واکسن‌های ایرانی به برنامه واکسیناسیون ملی، ورق کندی واکسیناسیون در کشور برگردد و تزریق واکسن به مردم سرعت گیرد. در عین حال بر اساس آخرین آمار گمرک ایران، از نیمه بهمن سال گذشته تا زمان مخابره این گزارش، ۲۰ مرحله واردات واکسن صورت گرفته که مجموع آن به ۹ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۸۰۰ دوز می‌رسد.

آغاز تزریق واکسن‌های ایرانی در برخی مناطق کشور

بر همین اساس چندی پیش وزیر بهداشت اعلام کرد که تزریق واکسن ایرانی در بسیاری از مناطق کشور و به خصوص در استان‌های جنوبی و سیستان و بلوچستان آغاز شده است. همچنین همزمان واکسن‌هایی که از بیرون از کشور خریداری کرده بودیم، با تاخیر وارد شد و در هفته آتی هم تعداد قابل توجهی واکسن وارد خواهد شد.

افزایش میزان تزریق واکسن به روزانه ۵۰۰ هزار تزریق

به گفته وزیر بهداشت، این هفته به اندازه کافی برایمان واکسن می‌رسد و قرار است تزریق واکسن روزانه به بیش از ۵۰۰ هزار تزریق برسد و در زمان کوتاهی بتوانیم جمعیت هدفی که البته واکسیناسیون‌شان با تاخیر به دلیل بدعهدی تامین کنندگان واکسن در ماه‌های گذشته مواجه شده است، یعنی گروه بالای ۶۰ سال و گروهی که دارای بیماری‌های صعب‌العلاج و خاص هستند، با حضور واکسن داخلی و وارداتی واکسینه کنیم.

نمکی همچنین گفت: همچنین تیم‌های مفصلی هم برای تزریق واکسن در کشور راه‌اندازی شده که هم به صورت ایستگاه‌های خودرویی بوده و هم در بوستان‌ها و محل‌های مختلف تدارک دیده شده‌اند؛ به طوری که فقط در تهران حدود ۹۲ مرکز برای تزریق واکسن تدارک داده شده است.

آغاز واکسیناسیون ۶۸ ساله‌ها از دوشنبه

در عین حال روز گذشته دکتر علیرضا رییسی- سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که "واکسیناسیون گروه سنی ۶۸ سال به بالا از دوشنبه هفته جاری آغاز می‌شود"، اما هنوز اطلاعات تکمیلی در زمینه زمان باز شدن سامانه برای ثبت نام این گروه سنی داده نشده است.

به گفته رییسی، خبر خوب این است که از این هفته روند واکسیناسیون در کشور بسیار بهتر خواهد شد. میزان قابل توجهی واکسن دیروز و امروز به دست ما رسیده و در این هفته هم خبر خوبی هست که واکسن دوباره خواهد رسید و سرعت واکسیناسیون بالاتر خواهد رفت.

ازدحامی که نباید باشد

البته باید توجه کرد که علاوه بر سرعت واکسیناسیون علیه کرونا، یکی دیگر از چالش‌هایی که در حوزه واکسیناسیون علیه کرونا وجود داشت، ازدحام مردم برای تزریق واکسن در برخی مراکز بود. ازدحامی که تصاویر مختلفی هم از آن منتشر شده بود. تصاویری از شلوغی‌های مراکز واکسیناسیون و ایجاد صف‌های طویل در این مراکز که خود می‌توانست یکی از ریسک‌های افزایش انتقال و شیوع کرونا باشد. در این زمینه نیز وزارت بهداشتی‌ها تمهیداتی اندیشیده‌اند، به طوری که اولا اعلام کردند که مردم بدون دریافت پیامک موعد تزریق واکسن، به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند و دوما تعداد مراکز تجمیعی را افزایش داده‌اند.

بر این اساس هم به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، فیلم‌ها و عکس‌هایی که در زمینه ازدحام در مراکز پخش شد فقط از تهران بوده است که به دلیل مراجعه بدون نوبت افراد بوده است، اما اکنون بیش از ۸۰ مرکز تجمیعی در تهران راه اندازی شده و مردم می‌توانند طبق نوبت‌بندی برای واکسیناسیون مراجعه کنند.

بنابراین به گفته وزارت بهداشتی‌ها، کُندی‌هایی در تامین واکسن داشتیم که به زودی با ورود واکسن داخلی و خارجی جبران می‌شود. همچنین مراکز تجمیعی واکسیناسیون افزایش یافته و ظرفیت تزریق نیز بالا می‌رود. در عین حال از روز دوشنبه ۲۱ تیر ماه با آغاز تزریق واکسن به افراد بالای ۶۸ سال و اعلام گروه‌های دیگر سنی می‌توان امیدوار بود که به زودی وعده‌های واکسن محقق شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو