طرز تهیه انواع دهانشویه خانگی با اثر گذاری عالی

طرز تهیه انواع دهانشویه خانگی با اثر گذاری عالی


منبع: آرگا

150

1400/4/20

09:08


به طور کلی مشکلات دهان و دندان و بوی بد آن برای بسیاری از افراد وجود دارد که از این رو در این بخش مجله آرگا به معرفی چند دهانشویه خانگی با طرز تهیه ساده پرداختیم.

به طور کلی سلامت دهان و دندان بسیار حائز اهمیت است، که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. دندان‌خراب علاوه بر عدم زیبایی به سلامت روان و دستگاه گوارشی نیز آسیب جدی وارد می نماید. شما باید در کنار مسواک زدن از دهانشویه های گیاهی استفاده نمایید، تا در نهایت دندان های سالم و قوی داشته باشید. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا طرز تهیه چند دهانشویه خانگی را به شما آموزش دهیم.

نکته قابل توجه آن است که این دهانشویه ها را می‌توانید در منزل تهیه کرده و هر دمنوش خنک شده طبیعی به عنوان دهانشویه برای سلامتی دندان های خود استفاده نمایید. همچنین آب نمک که از گذشته بسیار دور به همه افراد توصیه شده است می تواند گزینه خوبی بر شمار آید.

معرفی انواع دهانشویه خانگی

معرفی انواع دهانشویه خانگی

  • جوش شیرین

از خواص جوش شیرین می توان به از بین بردن بوی بد دهان و باکتری های موجود در آن اشاره کرد. طبیعی است که قلیایی بودن آن سبب افزایش بزاق و در نهایت کاهش خواص اسیدی گردد. برای تهیه این نوع دهانشویه مراحل گفته شده ادامه مطلب را انجام دهید.

مواد مورد نیاز:

  1. یک قاشق چای خوری جوش شیرین
  2. یک دوم لیوان آب گرم

طرز تهیه:

  1. در این روش بایستی نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را با آب گرم اضافه نمایید و قبل و پس از مسواک زدن دهان خود را به وسیله این دهانشویه خانگی به خوبی شستشو دهید.
  2. این دهانشویه را ۳ الی۴ مرتبه در طی روز تهیه کرده و استفاده نمایید.
  • نمک

قابل ذکر است که شستشوی دهان با آب نمک نیز به اندازه دیگر دهانشویه های دارای کلرهگزیدین بسیار تاثیرگذار است، که در نهایت سبب از بین رفتن جرم دندان و باکتری های خوراکی موجود در آن می گردد.

مواد مورد نیاز:

  1. یک دوم قاشق چای خوری نمک طعام
  2. یک دوم لیوان آب گرم

نمک در تهیه دهانشویه خانگی

طرز تهیه:

  1. در ابتدا مواد را با یکدیگر ترکیب کرده و سپس دهان خود را به خوبی به وسیله شستشو دهید.
  2. این دهانشویه را هم باید دو یا سه بار در طی روز تهیه کرد و پس از مصرف غذایی استفاده نمایید.
  • آلوئه ورا

از خواص آلوئه ورا می‌توان به کاهش شاخص های پریودنتال اشاره کرد چرا که در نهایت سبب کاهش خونریزی لثه و جرم دندان می گردد.

مواد مورد نیاز:

  1. یک دوم فنجان آب آلوورا
  2. یک دوم فنجان آب مقطر
  3. یک قاشق چای خوری جوش شیرین

طرز تهیه:

  1. در تهیه این دهانشویه خانگی بایستی همه مواد را با یک دیگر ترکیب کرده و دهان خود را با آن شستشو دهید.
  2. این دهانشویه را هم بایستی در طی روز ۲ الی۴ بار تهیه و استفاده نمایید.

تهیه دهانشویه با روغن های گیاهی

روغن نارگیل در دهانشویه خانگی

  • روغن نارگیل

به طور کل روغن نارگیل علاوه بر سلامتی بهداشت دهان و دندان از روش های بسیار موثر برای از بین بردن سم نیز به شمار می‌آید که در نهایت سبب کاهش بروز جرم در دندان ها منجر می گردد.

برای تهیه این دهانشویه به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل نیاز دارد که بایستی در طل ۴ الی ۵ دقیقه در دهان خود بچرخانید سپس دهانتان را به خوبی شستشو دهید.

این دهانشویه را بایستی در طی روز یکبار تهیه کرده و قبل از مسواک زدن استفاده نمایید.

  • روغن نهناع

روغن نعنا نذر درمان بوی بد دهان بسیار موثر شناخته شده است که از این رو بایستی ۲ الی ۳ قطره روغن اسانس نعناع را با یک فنجان آب مقطر ترکیب کرد و سپس دهان خود را با آن شستشو دهید.

این ترکیب را در طی روز ۲ الی ۳ مرتبه تهیه و استفاده نمایید.

  • روغن دارچین

روغن دارچین غنی از خواص ضد باکتریایی می باشد که در درمان پوسیدگی دندان نقش به سزایی ایفا می کند. از این رو دو الی سه قطره روغن دارچین را با یک فنجان آب مقطر ترکیب کرده و سپس دهان خود را با این دهانشویه خانگی شستشو دهید.

توجه داشته باشید که این دهانشویه را هم بایستی در طی روز سه مرتبه تهیه و استفاده نمایید.

روغن درخت چای در دهانشویه خانگی

  • روغن درخت چایی

به طور کلی خواص ضد التهابی روغن درخت چای به کاهش نشانه های خونریزی التهاب لثه منجر می گردد، از این رو یک تا دو قطره روغن درخت چای را با یک دوم فنجان آب مقطر ترکیب کرده و دهان خود را به وسیله آن شستشو دهید.

توجه داشته باشید که این دهانشویه را بایستی در ۱۰ روز ۲ الی ۳ مرتبه تهیه و استفاده نمایید.

  • ترکیب عسل و دارچین

از اساسی ترین مشکلات بسیاری از افراد می توان به بوی بد و نامطبوع دهان آن ها اشاره کرد که در برخی از مواقع با عوض کردن خمیر دندان و دهانشویه نیز از بین نمی رود. از این رو می ‌توانید از خواص عسل و دارچین در کنار یک دیگر استفاده نمایید.

برای تهیه این دهانشویه بایستی یک و نیم قاشق چای خوری عسل را به وسیله آب ۲ عدد لیمو، یک دوم قاشق غذاخوری دارچین پودر شده، یک پیمانه آب ولرم، یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین را با یکدیگر ترکیب نمایید.

حالا مقداری ارضین مواد ترکیب شده را در پس هر بار مسواک زدن قرقره نمایید تا بوی نامطبوع دهان شما از بین برود.

معرفی دهانشویه های ساده و طبیعی

  1. برای کم شدن جرم دندان و پیشگیری از پوسیدگی دندان میتوان ۴ قاشق چای خوری جوش شیرین را به همراه یک قاشق چای خوری نمک دریایی، سه قطره عصاره گریپ فروت، یک قطره اسانس سیر را در یک فنجان آب مقطر ترکیب نمایید و از آن به عنوان یک دهانشویه طبیعی استفاده نمایید.
  2. همچنین می توان یک فنجان آب را بجوشانید و سپس چند شاخه گیاهان تازه و خشک شده را چیزی در حدود ۲۰ دقیقه به درون آن قرار دهید، تا عصاره آن ها به آب دهان شویه انتقال یابد.
  3. در روش دیگر یک فنجان آب جوشیده را به همراه دو قاشق غذاخوری نعنا و اسطوخودوس ترکیب نمایید. کمی صبر کنید تا مواد در طی ۳۰ الی ۴۰ دقیقه با یکدیگر ترکیب شوند و پس از عبور آن از صافی به عنوان یک دهانشویه می توانید به استفاده بپردازید.
  4. برای تمیز کردن دهان و دندان می توانید از محلول آب و سرکه سیب نیز استفاده نمایید، که در این تهیه بایستی مقدار آب سه برابر سرکه سیب باشد.

دهانشویه های خانگی چه می باشند

  • در ادامه مطالعه خواهید کرد؛

  1. برای درمان زخم های کوچک دهانی دو قسمت از آب اکسیژن را با یک قسمت آب معدنی ترکیب و در درون دهان خود قرار دهید.
  2. برای از بین بردن زخم و خونریزی لثه نصف فنجان آب را با چند قطره عصاره گریپ فروت ترکیب کرده که در صورت تمایل می توانید به آن مقدار اسانس سیر نیز اضافه نمایید.
  3. از دیگر دهانشویه خانگی طبیعی می‌توان به ترکیب گلاب و سرکه اشاره کرد که برای تهیه آن بایستیم گلاب و سرکه را با نسبت پنج به یک بار دیگر ترکیب کرده و در طی روز سه مرتبه از آن استفاده نمایید.
  4. و در پایان نیز دو فنجان آب را بجوشانید و دو حبه سیر و یک  هشتم چای خوری پودر دارچین را به آن اضافه نمایید و کمی صبر کنید. حالا آن را از صافی عبور داده و در درون شیشه لی در بسته نگهداری کنید. در طی روز یک قاشق غذاخوری از این دهانشویه را به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه در دهان خود قرار داد و سپس خالی نمایید. قابل به ذکر است که این دهانشویه دارای خواص آنتی باکتریال و ضد التهاب است که برای رفع اختلالات لثه بسیار موثر می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو