راهنمای رشد و پرورش گل مشعلی (گل میگو)

راهنمای رشد و پرورش گل مشعلی (گل میگو)


منبع: آرگا

115

1400/4/20

09:33


نگهداری از گیاهان کار بسیار لذت بخش و سرگرم کننده است چرا که به انسان حس خوب و سرزنده بودن دست می دهد . از آن جایی که گیاهان بسیار حساس و نیازمند مراقبت های خاصی هستند و هر گیاه نیاز به خصوص خود را دارد که در این مطلب قصد داریم با نحوه پرورش گل مشعلی و شرایط نگهداری از این گل زیبا آشنا شویم

گل مشعلی، یک گیاه همیشه سبز است که از منطقه بومی آمریکای جنوبی می باشد که زیستگاه این گیاه از مناطق گرمسیری و نیمه گرم گرمسیری است. پرورش گل مشعلی کار نسبتا ساده ای که هر کسی می تواند در منزل آن را نگهداری کند. این گیاه یک درختچه دایمی است که ارتفاع آن تا یک متر هم می رسد. ۵ تا ۱۰ سال زمان نیاز است تا این گیاه به رشد نهایی خود برسد. این گیاه به دلیل گل های زیبایی که دارند یک گل زینتی و محبوب به حساب می آید.

 

پرورش گل زیبای مشعلی

چگونگی پرورش گل مشعلی

این گیاه را هم می توان در داخل گلدان در فضای منزل نگه داشت و هم می توان در فضای باز از آن نگه داری کرد. این گیاه به دلیل ظاهر گلهایش به نامهای میگو طلایی، آب نبات چوبی ، شمع طلایی نیز شناخته می شود.

شاخه های گل میگو دارای استحکام خوبی بوده و برگ هایش به رنگ سبز تیره است و گل هایش در فصل بهار و تابستان پدیدار می شود. گل های این گیاه به صورت سنبله ای در انتهای شاخه می روید و به طرف زمین خم می شود و بیشتر در تمامی طول سال گل می دهد به جز در فصل استراحتش که زمستان است.

برای نگه داری این گیاه و سبز بودنش در تمام طول سال باید از ویژگی ها و نیاز های این گیاه آگاه باشید.

نحوه پرورش گل مشعلی

نیاز های گل مشعلی

این گل برای پرورش به نور زیاد، گرمای معمولی، خاک همیشه مرطوب، رطوبت هوای ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج است .

نور:نیازمند مکانی روشن ولی دور از نور مستقیم خورشید است  البته نور مستقیم نور خورشید را هم می تواند تحمل کند اما بهتر است در سایه روشن قرار بگیرد.

برای نور مستقیم از ساعاتی استفاده کنید که نور خورشید داغ نباشد، مثل اول صبح. در فصل  زمستان و پاییز نور مستقیم مشکلی را ایجاد نمی کند. وجود نور زیاد باعث سوختگی نوک و حاشیه گیاه می شود.وجود نور کم هم باعث دراز شدن بیش از حد ساقه ها می شود که ظاهری نامطلوبی به خود می گیرد.

آبیاری: آبیاری منظم  به پرورش گل مشعلی کمک فراوانی به گل دهی گیاه می کند فقط مراقب باشید که خاک گیاه خیس باقی نماند زیرا باعث پوسیدگی ریشه گیاه می شود از این رو اجازه دهید بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود. غبار پاشی مرتب  در فصل تابستان موجب بهبود وضع گیاهتان می شود

خاک: برای  کاشت و پرورش گل مشعلی باز از خاکی استفاده کنید که زهر کشی خوبی داشته باشد، برای خاک این گیاه می توانید از ترکیب پیت ماس+ پرلیت + خاک معمولی+خاک برگ استفاده کنید. و هر دو سال یک بار اقدام به تعویض خاک در فصل بهار کنید.

هرس: بهترین موقع برای هرس این گیاه در فصل بهار است. هرس کردن گل شمعی کمک زیادی به حفظ ظاهر زیبایش می کند.

چگونگی پرورش گل مشعلی

دما: بهترین دما برای گل شمعی ۱۸ الی ۲۴ درجه است اما باید توجه کنید که دمای فعلی محیطی که در آن گیاه را نگهداری می کنید کمتر از ۱۶ درجه شود و همچنین سعی کنید که گیاه را به دور از بخاری و شوفاژ قرار دهید. وجود حرارت و دمای بالا برای این گیاه باعث می شود که عمر گل برگ ها کمتر شود ، در کل سعی کنید که این گیاه زیبا را در هوای نسبتا خنک نگهداری کنید.

تکثیر گل میگو (مشعلی)

برای تکثیر و پرورش این گیاه باید از قلمه استفاده کنید و آن را از قسمت پایینی ساقه یا ساقه های بالا تهیه نمایید.

بهترین زمان برای پرورش قلمه های گل مشعلی یا گل میگو اواسط بهار تا ابتدای تابستان می باشد، حال به منظور برش قلمه در ابتدا طول ۵.۷ سانتی متر را در نظر بگیرید، این قلمه های برش زده با این طول را باید از بخش تحتانی ساقه برش زده شده باشید، قلمه های انتخاب شده از بخش بالایی ساقه نیز باید به طول ۵ سانتی متر باشند.

سپس انتهای این قلمه ها را همچون تکثیر گیاه دراسنا از هورمون ریشه زایی استفاده کنید و بعد آن را داخل گلدان کشت دهید، برای اینکه گل مشعلی شما پربارتر شود، می توانید از کمپوست مختص بذر و قلمه و نیز یک گلدان با دهانه ۱۱ سانتیمتر استفاده نمایید.

نگهداری گل مشعلی

به منظور ریشه زایی قلمه ها نیز بر روی آنها پلاستیک گذاشته و دمای مناسب برای ریشه زایی ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد می باشد، همچنین مدت زمان لازم برای انجام این عمل حدوداً دو ماه می باشد، نور مناسب برای این قلمه ها نیز باید تامین شود، البته نباید از نور مستقیم استفاده کنید، بعد از فرآیند ریشه زایی می توانید پلاستیک را بردارید و تغذیه مصنوعی گیاه را ادامه دهید.

آشنایی با بیماری ها و آفات گیاه

اگر برگ ها بد فرم بوده و مواد چسبناکی بر روی آن دیده شود؛ برای رفع آفات آن می توانید گیاه را به مدت ۴ هفته به وسیله سم حشره کش و مطابق دستور آن، سمپاشی کنید.

اگر برگ های گیاه زرد شده باشند؛ یعنی اینکه آبیاری بیش از اندازه بوده و خاک باتلاقی شده است، بنابراین باید زهکش آن را بررسی کنید و به خاک های سطحی گلدان اجازه دهید تا قبل از آبیاری بعدی، خشک شوند، نباید اجازه دهید که آب اضافی در گلدان ها باقی بماند.

اگر شاخه ها ی گیاه دراز و منحرف شوند؛ یعنی هوا خیلی گرم بوده و در نتیجه گیاه نیاز به هرس دارد، بنابراین آن را به محیط سردتری انتقال داده و شاخه های آن را هرس کنید.

براکته ها رنگ پریده باشند؛ دلیل این اتفاق در زمستان، کمبود نور می باشد و در تابستان نیز به دلیل گرمی هوا می باشد، بنابراین باید شرایط را بررسی کرده و محیط را مساعد نمایید.

تکثیر گل مشعلی

اگر برگ ها زرد باشد و سطح زیرین آن نیز از تار عنکبوت مملو باشد؛ عامل آن کنه ریز قرمز می باشد، از این رو می توایند هر دو هفته یکبار، گیاه را با سم کنه کش مطابق دستور گفته شده سمپاشی کنید تا زمانی که علائم از بین بروند، مواظب براکنه ها باشید، در صورت تامین رطوبت میزان آن کاهش می یابد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو