چگونه سنسور دما یخچال را تست کنیم؟

منبع: آرگا

114

1400/4/20

09:59


چطور متوجه خراب بودن سنسور و (ترمیستور) یخچال فریزر و ساید بای ساید شویم و نحوه تعویض آن چگونه می باشد؟ برای دریافت پاسخ خود در ادامه این مقاله کاربردی با ما باشید تا بدون احتیاج به انتقال یخچال به تعمیرگاه یخچال ، تعمیرکار یخچال خود باشید!

تست سنسور یخچال

طریقه تست سنسور دما (ترمیستور) یخچال فریزر و ساید بای ساید

برای روشن تر شدن موضوع و برخوردی مصداقی جهت روشن تر شدن این بررسی و آموزش یخچال فریزرها و ساید بای ساید های شرکت جنرال الکتریک را مورد تدقیق قرار می دهیم. این سیستم های برودتی شامل یخچال فریزرهای بالا و پایین و ساید بای ساید جنرال الکتریک می باشد.

البته همه سنسورهای یک مدل از یخچال فریزر یا ساید بای ساید مانند هم می باشند. این به این معنی است شماره قطعه همه آنها یکسان هستند و مهم نیست در کدام قسمت قرار گرفته اند. هم چنین بعضی اوقات این سنسورها (ترمیستور)خوانده می شوند و وقتی یک سنسور یخچال فریزر یا ساید بای ساید بد کار می کند یخچال فریزرمان یا ساید بای سایدمان دچار مشکل می شود و سرما به طور کامل افت می کند یا به عبارتی دیفراست به شکل صحیحی انجام نمی شود که البته این موارد و شکل مشکل بستگی به این دارد که کدام سنسور خراب باشد.

ما بعنوان یک مرکز تخصصی و نمایندگی تعمیرات یخچال در شرق تهران در این مقاله سعی خواهیم کرد شما را راهنمائی کنیم که چگونه سنسورتان را چک کنید زمانی که یخچال فریزر یا ساید بای ساید ما دچار مشکل شده باشد یا ما به سنسورها مشکوک شده باشیم.

چک کردن (تست) سنسور (ترمیستور) جنرال الکتریک از روی برد اصلی

شما می توانید سنسور یخچال فریزر را مستقیما از روی برد اصلی چک نمائید یا به روش دیگر با جدا کردن سنسور ها از روی برد اصلی تست نمائید. آزمایش کردن سنسورها از روی برد اصلی بهترین راه و روش می باشد، اما تنها مشکل کمی پیچیده بودن این روش می باشد. اگر این روش برای شما پیچیده و دشوار باشد می توانید از دستور العمل های دیگر جهت تست سنسور با جدا کردن آن از روی برد اصلی اقدام نمائید که در ادامه ما به آن خواهیم پرداخت.

مهمترین چیزی که باید بدانید این است که وقتی یخچال فریزر شما به طور صحیح کار می کند و سرما درستی دارد شما نمی توانید سنسورها (ترمیستورها) را تست نمائید. بنابراین شما نمی توانید بفهمید که دمای ترمیستور چند است.

پس ترمیستور یخچال یا ساید بای ساید را داخل یک لیوان آب یخ قرار دهید (یخ بیشتر از آب) شما لیوان آب یخ را در قفسه قرار دهید، سنسور را داخل آن بگذارید. مطمئن شوید سنسور داخل یخ به طور خوبی قرار گرفته باشد. سپس برای ۵ دقیقه صبر کنید برای اینکه حرارت سنسور به ۳۲ درجه فارنهایت یا صفر درجه سانتی گراد برسد.

وقتی سنسور در یک لیوان آب یخ قرار دارد مقاومت آن حدودا۶/۱۶ کیلو اهم معادل ۱۶۶۰۰ اهم یا مثبت منفی ۵ درصد تلورانس باید خوانده شود.

مطالعه کنید! اصول مراقبت از یخچال برای بهبود عملکرد و طول عمر یخچال ها

در مرحله بعد دوشاخه برق یخچال فریزر را از پریز خارج می کنیم و محل برد اصلی را در پشت یخچال فریزر تعین می نمائیم. آنجا یک سوکیت یا فیش (اتصال)g۱ روی برد قراردارد و آنجایی است که سنسور به آن وصل می شود. ۹سوزن (پین) اتصال برای سوکیت g۱  وجود دارد. ۵ تای اول برای سنسورهاست  بعبارتی یکی برای هر سنسور و یکی هم برای چهار سنسور مشترک است و به همه سنسور ها متصل است.

البته باید توجه داشت که همه یخچال فریزر ها و ساید بای ساید ها چهار سنسور ندارند در واقع بیشتر یخچال فریزرها سه عدد سنسور دارند.

سنسور اواپریتور: سنسور اواپریتور به قسمت بالای لوله های اواپریتور فریزر وصل می باشد. سنسور اواپریتور کارش کنترل سیکل دیفراست یا یخ زدایی اواپریتور می باشد. زمانی که این سنسور کار نکند تمام لوله های اواپریتور یخ می زند و سرما پایین می آید و موتور نیز خاموش نمی شود (دیفراست نمی کند). اگر شما این تست سنسور را قبل از آب شدن یخ ها انجام دهید دیگر نیازی به گذاشتن سنسور در لیوان آب یخ نمی باشد چون که سنسور خودش در این حالت یخ به دورش پیچیده شده است و دمای آن حدودا معادل ۳۲ درجه فارنهایت یا صفر درجه سانتی گراد می باشد یعنی همان دمای آب و یخ لیوان و آماده تست شدن می باشد. اتصال سوکیت یا فیش g۱ قطع نموده و آزمایش سنسور را شروع می کنیم.

در سوکیت ما۹ سوزن (پین) وجود دارد. یکی از سیم های اهم مترمان را از سمت چپ به راست به پنجمین سیم اتصال دهید و سیم دیگر اهم متر را به چهارمین سیم وصل نمائید. مابین آنها باید مقاومتی حدود ۶/۱۶ کیلو اهم یا ۱۶۶۰۰ اهم با تلورانس مثبت منفی ۵ درصد برقرار باشد. توجه داشته باشید تست سنسور باید روی فیش یا سوکیت انجام بگیرد نه روی برد اصلی و فیش و سوکیت باید از روی برد اصلی جداشده باشد. پس شما دیگر یک مقاومت (اهم) اشتباه را روی برد نخواهید خواند.

اگر لوله های اواپریتور از نظر سرما خوب به نظر بیایند و سنسور در آزمایش درست باشد باید به دنبال دلایل دیگری برای عدم سرما سازی درست یخچال فریزریا ساید بای ساید پیدا کنید. سنسور فریزر یخچال: سنسور فریزر یخچال در پایین فریزر نزدیک سوراخ تخلیه قرار دارد سنسور یخچال در قسمت غذاهای تازه قرار دارد و بسته به مدل های مختلف یخچال فریزر در جاهای مختلف قرار دارد بعضی از سنسور ها در قسمت بالا و چسبیده به دمپر هوا یخچال قرار می گیرند در بعضی از مدلها سنسور ها در پشت یکی از تیغه های پلاستیکی دیواره یخچال قرار دارند.

سنسور فریزر همراه با سنسور یخچال سیگنال پیام‌های الکترونیکی را به برد اصلی می‌فرستند و بعد از آن برد اصلی می تواند بسته به شرایط سرما یخچال موتور روشن یا خاموش شود و سرعت فن کم یا زیاد شود یا خاموش گردد یا دمپر باز یا بسته شود اگر یکی از سنسورها درست کار نکند ما در یخچال سرما درست نخواهیم داشت بنابراین خیلی مهم است که هر دو سنسور ما سالم باشد و اهم مورد نظر را داشته باشند ( البته در دماهای متفاوت اهم های متفاوت داشته باشند ) اگر یخچال به طور درستی کار نکرد شما باید مشکوک به خرابی یک سنسور شوید بهترین راه آزمایش سنسور های فریزر و یخچال با هم می باشد.

یعنی هر دو سنسور فریزر و هر دو سنسور یخچال را مورد تست و آزمایش قرار دهیم. توجه داشته باشید در اکثر یخچال‌ها فقط یک سنسور در قسمت غذا های تازه قرار دارد.

تست سنسور یخچال

سنسور فریزر: با سنسور فریزر شروع می کنیم سوکیت (فیش) g۱ را از برد اصلی جداکنید و شروع به تست نمایید روی سوکیت ۹ سوزن (پین) قرار دارد یکی از سیم های اهم متر را روی پنجمین پین سوکیت (از سمت چپ به طرف راست ) و سومین سیم پین و مقاومت پین پنجمی و سومی حدود ۶/۱۶کیلو اهم خواهد شد یا معادل ۱۶۶۰۰ با تولرانس مثبت و منفی ۵ درصد.

توجه کنید که آزمایش روی فیش (سوکیت) انجام می گیرد نه روی برد اصلی و سوکیت ها باید از برد اصلی جدا شده باشند. اگر این کار را انجام دهید آن وقت مقدار مقاومتی را که شما اندازه گیری می‌کنید صحیح خواهد بود چرا که اگر روی برد میزان مقاومت را اندازه گیری نمایید نتیجه حاصل اشتباه خواهد بود توجه داشته باشید شما زمانی به مقدار مقاومت ۳/۱۶ اهم  در سنسور خواهید رسید که آن را در لیوان یخ قرار داده باشید.

سنسور مواد غذایی تازه: حالا برویم سراغ سنسور مواد غذایی تازه در یخچال و چگونگی تست و آزمایش آن. ابتدا سوکیت g۱ از برد اصلی جدا کنید و تست را شروع کنید. روی سوکیت ۹ پین وجود دارد سیم اهم متر را روی پنجمین پین از سمت چپ به راست پین ها و سیم ها قرار دهید و سیم دیگر اهم متر را روی اولین سیم پین و دومین سیم پین قرار دهید.

(توجه کنید ممکن است شما دومین سیم پین نداشته باشید اگر نداشته باشید به این معنی است که شما تنها یک سنسور مواد غذایی تازه را دارید) هر دو حدوداً ۶/۱۶ کیلو اهم یا ۱۶۶۰۰ با تولرانس مثبت و منفی ۵ درصد مقاومت دارند.

توجه داشته باشید تست بر روی سوکیت انجام می‌شود نه بر روی برد اصلی و سوکیت باید از برد اصلی جدا شده باشد. بنابراین با این روش دیگر ما یک عدد غلط مقاومت را روی برد اصلی نخواهیم خواند باید توجه داشته باشیم ما مقاومت ۳/۱۶ اهم را تنها وقتی سنسورها در لیوان آب یخ قرار دارد می‌توانیم روی اهم متر بخوانیم همانطور که قبلا ذکر کردیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو