ورود به سامانه ارزش و فروش سهام عدالت

منبع: دلگرم

76

1400/4/20

10:10


ورود به سامانه ارزش و فروش سهام عدالت

سامانه سهام عدالت

سامانه سهام عدالت samanese.ir . بر اساس تعریفی که در پایگاه اطلاع‌رسانی سهام عدالت مشاهده می‌کنیم، منظور، فروش تسهیلات بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به اقشار پایین درآمدی جامعه است. به زبان دیگر، می‌توان آن را نوعی یارانه، تلقی کرد. این طرح در دولت نهم اجرایی شد و در میان طرح‌های اقتصادی دولتی در جهت بهبود رفاه و حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه و فقرا، بیشتر موردتوجه بوده و به دفعات مورد حمایت قرارگرفته است.

برای ورود به سامانه سهام عدالت samanese.ir روی گزینه زیر کلیک کنید .

ورود به سامانه سهام عدالت

روش آزادسازی سهام عدالت

قبل از هر چیز لازم است بدانید که دو روش برای آزادسازی سهام عدالت در اختیارتان خواهد بود؛ که با نام‌های مستقیم و غیرمستقیم شناخته می‌شوند. هر یک از این روش‌ها برای افراد خاصی مناسب هستند؛ اما احتمال سود و زیان در هر دوی آن‌ها وجود دارد.

  • ۱- روش سهام داری مستقیم

در این روش اختیار مدیریت سهام مستقیما بر عهده مالک بوده، لذا به کد بورسی نیاز خواهد داشت. لذا بهتر است زمانی از این روش استفاده کنید که اگاهی کافی و تخصص مورد نیاز برای مدیریت یک سبد سهام را داشته باشید.

  • ۲- روش آزادسازی غیرمستقیم

در این روش مالکیت همچنان حفظ می شود ولی مدیریت و نگهداری سهام بر عهده شرکت های سرمایه گذاری استانی است. این شرکت ها خود نیز به مرور وارد بازار سرمایه خواهند شد. وضعیت نماد این شرکت ها تا حدودی شبیه ای تی اف خواهد بود اما ساختار حقوقی آنها با ETF ها به صورت کلی متفاوت است. البته هنوز اطلاعیه دقیقی از تعیین تکلیف دقیق این شرکت ها منتشر نشده است.

نحوه فروش سهام عدالت

با توجه به مصوبه مورخ ۹۹/۰۲/۳۰ شورای عالی بورس، کلیه دارندگان سهام عدالت که قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از روز سه شنبه مورخ ۹۹/۰۳/۶ به شعب بانک هایی که قبلاً در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده ‌اند، مراجعه و با تکمیل فرم های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود و تعهد نامه مربوطه، اقدام کنند.

براساس این مهلت اعلام شده در تاریخ ۹۹/۰۳/۰۸ به پایان می ‌رسد و از تاریخ ۹۹/۰۳/۱۰ بانک ها از طریق کارگزاری های خود یا کارگزاری های طرف قرار داد، “به تدریج” نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آنها واریز خواهند کرد. بعد از چند روز که فروش از سوی کارگزاری انجام شد مبلغ مربوطه از طریق حساب دریافت شده از سوی بانک در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت.

بر اساس دستور رئیس جمهور شبکه بانکی کشور به سازوکار فروش سهام عدالت اضافه شده است تا فرآیند فروش با سرعت بالایی انجام شود. این فروش سهام با توجه به کشش بازار و منافع سهام داران انجام خواهد شد. بانک ها به تدریج و در قالب توافق با دارندگان سهام عدالت جهت فروش اقدام خواهند کرد.

سامانه ارزش و فروش سهام عدالت

فروش سهام عدالت به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و نیازی به ارائه رسید یا برگه سهام نیست. در حال حاضر امکان فروش حداکثر ۶۰ درصد از سهام عدالت مشمولان وجود دارد؛ بنابراین سهامداران در صورت تمایل می‌توانند تا سقف اعلام شده درخواست فروش خود را ثبت کنند. از طریق سامانه سعدی می‌توانید بدون نیاز به ارائه برگه سهام و مراجعه حضوری، سهام عدالت خود را سریع و آسان بفروشید.

برای مشاهده ارزش و فروش سهام عدالت روی گزینه زیر کلیک کنید .

سامانه فروش سهام عدالت


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو