آیا واکسن سینوواک ایمنی ایجاد می‌کند؟

57

1400/4/20

10:14


واکسن سینوواک پس از اینکه در ۱۴ روز دو بار به بدن افراد تزریق شد، سبب ایجاد آنتی بادی یا پادتن در بیش از ۹۰ درصد افراد شده است

آیا  واکسن سینوواک ایمنی ایجاد می‌کند؟

به گزارش بهداشت نیوز، براساس مطالعه جدیدی که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، واکسن «کروناوَک» (CoronaVac ) که توسط شرکت دارویی سینوواک ساخته شده، بار دیگر در یک آزمایش بزرگ فاز سوم بالینی در شیلی بسیار موثر واقع شده است.

داده‌ها  حاکی است واکسن این شرکت پس از اینکه در ۱۴ روز دو بار به بدن افراد تزریق شد، سبب ایجاد آنتی بادی یا پادتن در بیش از ۹۰ درصد افراد شده است این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ عوارض جانبی شدیدی در اثر تزریق این واکسن مشاهده نشده است.

نتایج واکسیناسیون دسته جمعی در کشور  شیلی از ۲ فوریه تا ۱ مه نشان داد که واکسن غیرفعال سینوواک ۶۵.۹ درصد در برابر کووید ۱۹ علامت‌دار، ۸۷.۵ درصد در جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان، ۹۰.۳ درصد در برابر پذیرش در آی‌سی‌یو و ۸۶.۳ درصد در برابر مرگ‌ومیرهای ناشی از ابتلا به عفونت موثر است.

در این تحقیق ۱۰.۲ میلیون شرکت کننده از ۱۶ سال به بالا شرکت کردند. نتایج نشان می‌دهد محافظت بسیار مشابهی برای افراد بالای ۶۰ سال نیز ایجاد می‌شود.

این واکسن که می‌تواند در دمای ۸-۸ درجه سانتیگراد ذخیره و حمل شود، برای استفاده اضطراری در بیش از ۲۰ کشور تأیید شده  و از اواسط سال ۲۰۲۰ در برزیل، اندونزی، شیلی و ترکیه در آزمایشات فاز ۳ است. کروناوک همچنین برای استفاده اضطراری توسط سازمان جهانی بهداشت در تاریخ 1 ژوئن تأیید ش ، این بدان معناست که با استانداردهای بین المللی ایمنی، کارآیی و ساخت مطابقت دارد.

میزان کارآیی واکسن سینوواک در برابر بستری شدن در بیمارستان بیش از ۹۰ درصد در مطالعات برزیل و اندونزی گزارش شده و آخرین نتایج این آزمایش در ترکیه که روز پنجشنبه در  مجله پزشکی لنست منتشر شد  نشان داد که ۸۳.۵ درصد در برابر کووید ۱۹ علامت دار موثر است.

منبع: فارس

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو