سختگیری‌های والدین بر کودکان نوپا در طول کرونا

سختگیری‌های والدین بر کودکان نوپا در طول کرونا


منبع: نی نی بان

103

1400/4/20

11:10


سختگیری‌های والدین بر کودکان نوپا در طول کرونا

حین قرنطینه کووید، فرزندپروری سختگیرانه والدین نسبت به کودکان نوپا افزایش یافته است. متاسفانه حجم استرس‌ها سبب شده است برخی از والدین نسبت به کودکان نوپا شیوه‌های سختگیرانه‌ای را در پیش بگیرند.
اکثر خانواده‌ها نوعی استرس را در طی همه‌گیری کرونا احساس می‌کنند. متاسفانه این حجم از استرس سبب شده است برخی از والدین نسبت به کودکان نوپا شیوه‌های سختگیرانه را در پیش بگیرند.
بر اساس یک مطالعه جدید، در طول قرطنینه COVID، پرخاشگری جسمی و کلامی به عنوان مجازات برای این گروه سنی حساس، تجربه شده است تا حدی که محققان نگران شده‌اند که در صورت بروز قرنطینه‌ای دیگر، از نظر مجازات برای کودکان نوپا چه اتفاقاتی ممکن است رخ بدهد.


سختگیری‌های والدین بر کودکان نوپا در طول کرونا


نتایج تحقیقات محققان دانشگاه‌های «رادبود»
به نقل از Medical Xpress، محققان دانشگاه‌های «رادبود»، اراسموس MC و VU آمستردام دریافته‌اند که در اولین قرنطینه در نتیجه ویروس کرونا، والدین در هلند مجازات‌های سختگیرانه را که برای کودکان نوپای خود اعمال می‌کردند، افزایش داده‌اند.
این مطالعه که در مجله «بدرفتاری کودک» منتشر شده، نشان می‌دهد مجازات‌هایی که قبل از قرنطینه وجود نداشته، در ماه‌های آوریل و می سال 2020 میلادی افزایش یافته است.


بیشتر بخوانید: تنبیه بدنی کودک چه عواقبی دارد؟


این مطالعه همچنین نشان می‌دهد والدینی که در صورت بدرفتاری کودک، یا انجام ندادن خواسته‌هایشان توسط کودک، او را تنبیه بدنی می‌کنند یا سرش فریاد می‌زنند به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
به دنبالِ عوامل استرس‌زایی که همه‌گیری کرونا ایجاد کرده است مانند از دست دادن شغل، کاهش درآمد، عدم مراقبت از کودکان و به سختی یافتن وسایل اساسی، برخی از والدین تمایل یافته‌اند که از طریق مجازات جسمی یا خشونت کلامی با کودکان نوپای خود برخورد کنند.


سختگیری‌های والدین بر کودکان نوپا در طول کرونا


محققان نگران‌اند
این موضوع محققان را نگران کرده است چون اقداماتی از این قبیل می‌توانند تاثیرات طولانی‌مدت بر رشد کودکان نوپا از نظر جسمی و روحی داشته باشند.
محققان، رفتار 200 نفر از والدین هلندی را هنگام قرنطینه با کودکان نوپایشان با رفتار 1000 والد که در مطالعه نسل شرکت کرده بودند مقایسه کردند تا درباره رفتارهای سختگیرانه‌ای مانند سیلی زدن، تکان دادن و داد زدن را در طول قرنطینه با دوره قبل از آن مقایسه کنند.
بر اساس نتایجی که دانشگاه رادبود منتشر کرده، آنچه محققان دریافتند افزایش 9 درصدی والدینی است که در یک بازه دو هفته‌ای، کودک نوپای خود را یک بار تکان داده‌اند.


بیشتر بخوانید: سرگرمی کودکان در منزل در روزهای قرنطینه


والدینی که در همین بازه زمانی دو بار یا بیشتر کودکان نوپای خود را تکان دادند، هفت درصد افزایش داشت.
بعلاوه، والدینی که هر دو هفته یک بار سر کودک نوپای خود فریاد می‌زدند، 15 درصد افزایش یافته، در حالی که افرادی که بیشتر از آن سر کودک خود فریاد می زدند‌، 6درصد رشد داشته است.
این‌که آیا والدین در طول دوران قرنطینه، رفتارهای شدیدتری هم داشته‌اند یا نه، معلوم نیست.


سختگیری‌های والدین بر کودکان نوپا در طول کرونا


چرا کودکان نوپا؟
برای این مطالعه، کودکان نوپا انتخاب شده‌اند، اما دلیل چنین انتخابی این است که پرورش کودک نوپا حتی خارج از دوران شیوع کرونا و قرنطینه، یک موضوع چالش‌برانگیز است.
آنچه مطالعات نشان داده، این است که والدین چقدر به گروه‌های پشتیبانی خود، فعالیت‌هایی که کودکان نوپا خارج از خانه انجام می‌دهند، مراکز مراقبت از کودکان و پیش‌دبستانی‌ها وابسته‌اند و برای گذراندن این مرحله از کودکی به این گروه‌ها مراکز اعتماد دارند.
والدین در طول همه‌گیری کرونا و بخصوص در شرایط قرنطینه، دسترسی به این منابع را از دست داده‌اند و عوامل استرس‌زا در زندگی روزمره‌شان افزایش یافته که متأسفانه، علاوه بر والدین، افرادی که به صورت ویژه تحت تاثیر این استرس‌ها قرار می‌گیرند، کودکان نوپا هستند که از آسیب‌پذیرترین افراد جامعه به شمار می‌روند.


سختگیری‌های والدین بر کودکان نوپا در طول کرونا


چه روشی را در ارتباط با کودکان نوپا در پیش بگیریم؟
استفاده از ستایش می‌تواند واقعا رفتار مطلوبی را در کودک نوپای شما برانگیزد. می‌توانیم از تعریف و تمجید به عنوان تقویت مثبت یاد کنیم.
تقویت مثبت باعث می‌شود کودک نوپای شما همه سبزیجاتش را بخورد، اسباب‌بازی‌هایش را مرتب کند و دیگر برای جلب توجه فریاد نکشد. علاوه بر این، همه مردم از جمله کودکان نوپا همیشه دوست دارند بدانند که چه کسی هستند و چه کاری می‌خواهند انجام بدهند، پس طبیعی است که افراد بخواهند مورد قبول واقع شوند.
کودکان به همان اندازه که خواستار تایید هستند، می‌خواهند پدر و مادر خود را راضی نگه دارند. در نتیجه، استفاده از تقویت‌کننده مثبت باعث می‌شود کودک شما بخواهد که خوب باشد.

اگر درباره رفتار با کودکان، پرسشی دارید با متخصصان کلینیک روانشناسی نی نی بان مطرح کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو