طالبان دلار ایران را گران می‌کنند؟

منبع: برترین ها

44

1400/4/20

11:22


تسلط طالبان در شهرهای افغانستان باعث کُند شدن روند تجارت ایران با این کشور شده است. با وجود این فعالان اقتصادی می‌گویند تصرف شهرهای افغانستان توسط طالبان تاثیری در افزایش بهای دلار هرات نداشته است.

تجارت‌نیوز: حجم نقل و انتقال ارز ایران از خط هرات به صورت دقیق مشخص نیست اما فعالان بازار ارز در ایران معتقد هستند که ممکن است طالبان موجب متوقف شدن این خط و افزایش بهای ارز در ایران شود.

گذشته از این آنها می‌گویند که در شرایط بی‌ثبات فعلی در افغانستان، تمایل مردم این کشور برای نگهداری ارز بیشتر شده است و حتی امکان قاچاق ارز از ایران به افغانستان وجود دارد.

البته برخی دیگر از فعالان اقتصادی هم اعتقاد دارند که نباید وزن زیادی برای خط انتقال ارز هرات قائل شد.

محمدرضا حسینا، عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این زمینه گفت: با آن که طالبان بخش زیادی از شهرهای افغانستان را گرفته اما قیمت دلار هرات تغییر چندانی نداشته و دلار هرات در کانال ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان معامله می‌شود.

اما آیا پیشروی طالبان در افغانستان موجب ۲۵ هزار تومانی شدن دلار در بازار ایران شد؟ فعالان بازار ارز به این پرسش پاسخ منفی می‌دهند و می‌گویند دلار در بازار ایران بیشتر از هرچیزی متاثر از نتیجه مذاکرات وین خواهد بود.

آنها توضیح می‌دهند که تقاضا برای خرید دلار افزایش داشته است. دبیرکل کانون صرافان ایران درباره علت افزایش تقاضا در بازار ارز گفت: به دلیل صرفه‌جویی در مصرف برق دولت دستور داده که روز پنج‌شنبه همه اداره‌ها و صرافی‌ها تعطیل شوند. از این‌رو تقاضا در بازار ارز افزایش داشته است.

شهاب قربانی معتقد است که اتفاق‌های اخیر در افغانستان تاثیری در بازار ارز ندارد. هرچند که حسینا، عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی اعتقاد دارد ادامه بی‌ثباتی در افغانستان ممکن است روند تجارت ایران با این بازار بزرگ صادراتی را تحت تاثیر قرار دهد و ورود ارز به کشور را کاهش دهد و در نتیجه به صورت غیرمستقیم بازار ارز در ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

بنا به ادعای طالبان آنها در حال حاضر حدود ۸۰ درصد خاک افغانستان را به تصرف درآورده‌اند و دو گمرک از سه گمرک مرزی ایران و افغانستان به دست آنها سقوط کرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو