پس از واکسیناسیون نیز احتیاط کنید

33

1400/4/20

13:18


پس از واکسیناسیون نیز احتیاط کنید

سلامت نیوز: متاسفانه بیشتر افرادی که در ماه‌های اخیر تحت واکسیناسیون کووید ــ ۱۹ قرار گرفته‌اند، تصور می‌کنند دریافت واکسن راه قطعی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،در کشورهای مختلف ــ حتی در مناطقی که پوشش قابل‌قبول واکسن داشته‌اند ــ موارد ابتلا به این ویروس پس از دریافت واکسن گزارش شده‌است. باید توجه داشت تا این لحظه هیچ واکسنی در دنیا اثربخشی صددرصدی نداشته است و حتی در صورت تزریق نوبت‌های توصیه‌شده، باز هم این احتمال وجود دارد که ایمنی لازم ایجاد نشود.

متاسفانه در هفته‌های اخیر اوجگیری موج پنجم موارد ابتلای مجدد به‌خصوص در کادر درمان گزارش شده‌است که بسیار نگران‌کننده است. در مورد علت افزایش‌بار بیماری در شهرها و از جمله پایتخت هم باید گفت که بخشی از این اتفاق به رفتار ویروس جهش‌یافته بازمی‌گردد. بخش دیگر نیز به رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی 30 تا 35 درصد مردم، بازمی‌گردد.

کمااین‌که آغاز فصل گرما در کاهش رعایت نکات بهداشتی از جمله ماسک‌زدن به‌دلیل سخت‌ترشدن تهویه صحیح برای افراد بی‌تاثیر نیست. اما باید توجه داشت به‌دلیل جهش‌های مکرری‌ که در نقاط مختلف دنیا مشاهده می‌شود، هر لحظه امکان دارد واکسن‌های موجود تاثیر خود را بر ویروس از دست بدهد و دوباره چند ماه زمان لازم باشد تا بتوان واکسن‌های جدید تولید کرد. به همین دلیل به همه توصیه می‌شود کماکان شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پیشگیرانه را مانند کسانی که واکسن دریافت نکرده‌اند، رعایت کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو