زاینده‌رود دوباره جاری شد

زاینده‌رود دوباره جاری شد


منبع: برترین ها

81

1400/4/20

15:59


پس از حدود ۱۰ ماه انتظار، خروجی سد زاینده رود افزایش یافت و آب روز یکشنبه در بستر خشک این رود خانه در خطه تاریخی اصفهان جاری شد.

ایرنا: پس از حدود ۱۰ ماه انتظار، خروجی سد زاینده رود افزایش یافت و آب روز یکشنبه در بستر خشک این رود خانه در خطه تاریخی اصفهان جاری شد.

خروجی سد زاینده‌رود شب گذشته افزایش یافت و به دنبال آن دریچه های سد نکوآباد در شهرستان مبارکه واقع در جنوب غربی استان باز شد تا اصفهانی‌ها بازهم نظاره گر آب در بستر این رود باشند.

زاینده‌رود دوباره جاری شد

به گفته سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان، زمان جاری سازی آب در رودخانه در فواصل مکانی مورد اشاره ۱۰ روز است.

محمود چیتیان اضافه کرد: با توجه به مباحث مطرح شده در جلسه چهارشنبه گذشته شورای تامین استان و مُصوبات جلسه شورای سازگاری با کم‌آبی مقرر شد در قالب احجام پیش بینی شده در برنامه منابع و مصارف ابلاغی شرکت مدیریت منابع آب، رهاسازی زاینده‌رود فقط برای باغ‌های غرب و شرق اصفهان انجام شود.

زاینده‌رود دوباره جاری شد

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان با تأکید بر حفظ و تأمین مطمئن آب آشامیدنی اصفهان بزرگ و بدون اعلام میزان آب اختصاصی در این دوره آبیاری ادامه داد: به هیچ عنوان حجمی غیر از حجم مُندرج در برنامه ابلاغی و جز مصرف باغ‌ها، از سد زاینده‌رود برداشت نخواهد شد.

خشک شدن زاینده‌رود(حدفاصل سد تا تصفیه خانه باباشیخعلی) از مهر سال قبل تاکنون سبب نرسیدن آب به بسیاری از باغ‌های غرب و شرق استان شده که خطر نابودی صدها هزار اصله درخت را در پی داشته است.

زاینده‌رود دوباره جاری شد

زاینده‌رود به طول افزون بر۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه در یک دهه اخیر به سبب خشکسالی و برداشت بیرویه در بالادست به شکل فصلی و در فواصل مختلف در منطقه پایین دست خود خشک بوده است.

زاینده‌رود دوباره جاری شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو