آیا درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL نیاز به جراحی دارد؟

59

1400/4/20

16:28


پارگی رباط صلیبی قدامی یا ACL یکی از شایع‌تری عارضه‌هایی است که عمدتا برای ورزشکاران رخ می‌دهد. آسیب به رباط صلیبی ACL به شکل‌های گوناگونی وارد می‌شود و سطح آسیب‌دیدگی رباط نیز در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است.

آیا درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL نیاز به جراحی دارد؟

به گزارش بهداشت نیوز، پارگی رباط صلیبی قدامی یا ACL یکی از شایع‌تری عارضه‌هایی است که عمدتا برای ورزشکاران رخ می‌دهد. آسیب به رباط صلیبی ACL به شکل‌های گوناگونی وارد می‌شود و سطح آسیب‌دیدگی رباط نیز در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL در جوانان و افراد مسن با رویکرد‌های متفاوتی همراه است. در ادامه بررسی می‌کنیم که آیا اساساً درمانی آسیب رباط صلیبی قدامی ACL نیاز به عمل جراحی دارد یا خیر. در ادامه با ما همراه باشید.

آیا درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL نیاز به جراحی دارد؟

نگاهی به آناتومی و نقش رباط صلیبی قدامی در مفصل زانو

آن چیزی که مانع از جابه‌جایی زانو به سمت جلو و چرخش آن می‌شود، رباط صلیبی قدامی یا ACL است که داخل مفصل زانو قرار دارد. طول این رباط در حدود 2 تا 3 سانتی‌متر است و به‌هیچ‌عنوان قابل لمس نیست. در عمل این رباط قسمت انتهایی استخوان را به سطح داخل مفصلی استخوان درشت نی متصل می‌کند.

چه زمانی درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL نیاز به جراحی دارد؟

آسیب رباط صلیبی قدامی ACL در سه سطح دسته‌بندی می‌شود. آسیب‌های درجه یک صرفاً شامل کشیدگی رباط است و در آسیب درجه دو نیز پارگی جزئی در رباط افراد به وجود می‌آید. درمان این دو آسیب‌دیدگی رباط قدامی نیاز به عمل جراحی ندارد و با مراقبت‌های لازم تحت نظر پزشک متخصص ارتوپدی در کوتاه‌مدت قابل درمان است.

اما شدید‌ترین آسیب رباط صلیبی، آسیب درجه سه است که در آن رباط به طور کامل پاره می‌شود. این نوع آسیب با دردها و التهابات جدی در محل زانو همراه است و معمولاً ناپایداری‌های شدیدی در عملکرد مفصل زانوی افراد مشاهده می‌شود. دو رویکرد برای درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL مطرح است که عبارت‌اند از:

1- زمانی که افراد مسن دچار آسیب درجه سه می‌شوند، معمولاً عمل جراحی روی زانوی آن‌ها صورت نمی‌گیرد و درمان‌های دیگری برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

2- اگر آسیب درجه سه برای افراد جوان ایجاد شود، معمولاً با نظر پزشک متخصص ارتوپدی، درمان رباط صلیبی قدامی از طریق جراحی صورت می‌گیرد.

جراحی رباط صلیبی قدامی ACL به چه صورتی انجام می‌شود؟

روش آرتروسکوپی زانو به‌عنوان بهترین روش درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL با عمل جراحی است که در حال حاضر توسط بسیاری از متخصصان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این عمل جراحی ابتدا به کمک چند تجهیز ظریف و کوچک باقی‌مانده رباط صلیبی قدامی در مفصل زانو برداشته می‌شود. پس از آن دو تونل در استخوان ران و درشت نی ایجاد می‌شود. در ادامه مقداری الیاف تاندونی را از عضلات همسترینگ پشت زانوی فرد برمی‌دارند. سپس الیاف تاندونی بافته‌شده در جای رباط صلیبی پاره‌شده قرار داده می‌شود. برای آنکه رباط را با الیاف تاندونی به هم متصل کنند نیز از نوعی پیچ‌های قابل جذب استفاده می‌شود.

البته گاهی اوقات از آلوگرافت نیز به‌جای الیافت تاندونی استفاده می‌شود. منظور از آلوگرافت، بافت تاندونی منجمدی است که از بانک پیوند اعضا دریافت می‌شود. بافت تاندونی که به‌جای رباط در مفصل زانو قرار داده می‌‌شود، به‌مرور زمان تبدیل به رباط صلیبی قدامی ACL می‌گردد.

آیا درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL نیاز به جراحی دارد؟

آیا عمل جراحی درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL با عوارض همراه است؟

عوارض جراحی درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL چندان زیاد نیست و معمولاً اگر اصول پزشکی به‌خوبی رعایت شود، تمام آن‌ها قابل کنترل است. در حالت کلی چهار عارضه ممکن است در اثر این عمل جراحی برای یک فرد ایجاد شود که عبارت‌اند از:

1- عفونت

درصد کمی احتمال دارد که پس از عمل آرتروسکوپی، عفونت در محل زانو به وجود بیاید. البته در صورت تشخیص این مشکل با تجویز آنتی‌بیوتیک و شستشوی مفصل می‌توان عفونت را برطرف نمود.

2- خون‌ریزی داخلی مفصلی

شایع‌ترین عارضه پس از جراحی آرتروسکوپی، خون‌ریزی داخلی مفصلی است. به کمک کمپرس یخ، تجویز داروی مناسب و بی‌حرکت نگه‌داشتن زانو این عارضه قابل درمان است.

3- شل شدن گرافت تاندونی

در موارد بسیار نادری از عمل‌های جراحی، بافت تاندونی به رابط صلیبی تبدیل نمی‌شود که در این مواقع لازم است عمل مجدداً تکرار شود.

4- محدودیت حرکت زانو

محدودیت حرکت زانو از عوارض عمل جراحی نیست. بلکه در اثر رعایت‌نکردن اصول بازتوانی پس از عمل بروز می‌کند که در ادامه در این زمینه توضیح داده می‌شود.

بازتوانی پس از جراحی رباط صلیبی قدامی شامل چه اقداماتی می‌شود؟

بازتوانی پس از درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL، از سه ضلع مهم به نام بیمار، جراح ارتوپد و فیزیوتراپ تشکیل می‌شود. هماهنگی و همکاری کامل این سه ضلع برای اجرای دقیق بازتوانی بیمار کاملاً ضروری است. استفاده از عصا یا زانوبند باید با تشخیص پزشک معالج صورت بگیرد و حتماً در روز پس از عمل برای راه‌رفتن از عصا استفاده شود.

انجام حرکات کششی به‌منظور تقویت عضلات باید بلافاصله پس از عمل جراحی زیر نظر فیزیوتراپ انجام شود. البته اقدام به فعالیت‌های بدنی سنگین پس از عمل موجب پارگی مجدد رباط می‌شود. معمولاً ورزشکاران حرفه‌ای تا حدود 6 ماه و افراد عادی بین 9 ماه تا یک سال باید از فعالیت بدنی سنگین خودداری کنند.

درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL را به دستان توانمند دکتر شاهین میرکریمی بسپارید

دکتر شاهین میرکریمی سال‌ها است که در زمینه درمان آسیب رباط صلیبی قدامی ACL فعالیت می‌کند و در این سال‌ها عمل‌های جراحی بسیار موفقیت‌آمیزی را تجربه کرده است. ایشان در سال 1389 موفق به اخذ بورد تخصصی جراحی استخوان و مفاصل از دانشگاه علوم پزشکی تهران شده است و پس از آن ضمن اخذ فوق تخصص ارتوپدی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوره‌های تکمیلی را در کشورهای آلمان، اتریش و مجارستان پشت سر گذاشته است. درمان آسیب رباط صلیب قدامی ACL خود را به دکتر میرکریمی بسپارید تا در حداقل زمان ممکن سلامتی کامل خود را به دست بیاورید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو