به گزارش هلث دی، یک مطالعه جدید تایید می کند که فقط چند شب بی خوابی می تواند آسیب بزرگی بر سلامت روان بگذارد.

«صومی لی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه فلوریدای جنوبی، در این باره می‌گوید: «بسیاری از ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم کم خوابی‌هایمان را آخر هفته‌ها جبران کنیم و در روزهای هفته بهره وری بیشتری داشته باشیم.»

وی در ادامه می‌افزاید: «با این حال نتایج حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد که فقط یک شب کم خوابی می‌تواند به طور قابل توجهی عملکرد روزانه را مختل کند.»

محققان اثرات خواب کمتر از شش ساعت در شب را ارزیابی کردند، که به گفته کارشناسان حداقل مدت مورد نیاز بزرگسالان برای سلامتی مطلوب است.

این مطالعه شامل تقریباً ۲۰۰۰ بزرگسال آمریکایی میانسال بود که نسبتاً سالم و تحصیل کرده بودند. آنها سلامت روحی و جسمی خود را به مدت هشت روز مستقیم در یک دفترچه ثبت کردند.

کم خوابی منجر به بروز احساسات منفی مانند عصبانیت، خشم، تنهایی، تحریک پذیری و ناامیدی می‌شود. علائم جسمی ظاهرشده نیز شامل مشکلات تنفسی فوقانی، انواع دردها و مشکلات دستگاه گوارش است.

بر اساس مطالعه، این مسائل روحی و جسمی همچنان باقی بود تا اینکه شرکت کنندگان یک شب خواب بیش از شش ساعت داشتند.

به گفته لی، «بیشترین علائم بعد از یک شب کم خوابی بود و این روند تا سه روز ادامه داشت.»

تحقیقات قبلی توسط لی نشان داد که از دست دادن فقط ۱۶ دقیقه خواب می‌تواند به عملکرد شغلی آسیب برساند. همچنین کمبود خواب جزئی می‌تواند باعث کاهش هوشیاری روزانه شود که برای کنترل استرس و حفظ روال سالم زندگی بسیار مهم است.