عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بلااستفاده ماندن بخش زیادی از ظرفیت حمل و نقل ریلی و همچنین خام‌فروشی از چالش‌های کشور است.

سعید جلیلی در نشست ارائه طرح «شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری» با بیان اینکه بسیاری از صادرات به کشورهای همسایه از طریق خطوط حمل و نقلی ایران صورت می‌گیرد، اظهار کرد: تکمیل زنجیره ارزش این محصولات و همچنین مواد اولیه تولید داخل  یکی از ضرورت‌های کشور است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های بالفعلی که در کشور وجود دارد، در زمینه تولید برخی محصولات و صادرات آن به کشورهای همسایه، می‌توان به قطب منطقه تبدیل شد.

جلیلی با بیان اینکه بلااستفاده ماندن بخش زیادی از ظرفیت حمل و نقل ریلی و همچنین خام‌فروشی از چالش‌های کشور است، افزود: اجرای عملیاتی طرح شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری منوط به تعیین چشم‌انداز و تعیین اولویت‌های فرآوری و صادرات است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پیش از اجرای کامل این طرح باید ابتدا الگوی محدودی از آن در یک یا چند زنجیره فرآوری و ترابری عملیاتی شود تا با بررسی نتایج و میزان استقبال بخش خصوصی، برای گام‌های بعدی قدم برداشت.

بر اساس این گزارش، این طرح به توضیح نحوه ایجاد سیستم یکپارچه حمل و نقل به منظور مقابله با چالش‌های مدیریت زنجیره ارزش کشور می پردازد.