مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه از سرگرفته شد

منبع: برترین ها

37

1400/4/20

17:52


اعضای هیات مذاکره کننده افغانستان گفته اند نشست‌ها میان هیات‌های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان از چند روز قبل آغاز شده و در چند روز اخیر دستکم پنج نشست میان هر دو طرف برگزار شده است.

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: اعضای هیات مذاکره کننده افغانستان گفته اند نشست‌ها میان هیات‌های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان از چند روز قبل آغاز شده و در چند روز اخیر دستکم پنج نشست میان هر دو طرف برگزار شده است.

گفته می‌شود در این نشست‌ها موضوعات اساسی از جمله قانون اساسی، برقراری آتش بس، نقشه راه سیاسی و مشارکت سیاسی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

«ناجیه انوری» سخنگوی وزارت امور صلح افغانستان اعلام کرد: بحث‌ها درباره روند صلح به صورت جدی آغاز شده است، این نشست‌ها یک شب در میان برگزار می‌شود و بحث درباره اساسی‌ترین موضوعات است.

روند مذاکرات صلح افغانستان و طالبان شهریور ماه سال گذشته آغاز شد و تاکنون این نشست‌ها چندین بار به دلیل اختلافات میان هیئت‌های مذاکره کننده و نیز تحولات داخل افغانستان متوقف شده است.

از سوی دیگر «زلمی خلیل زاد» نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان دور جدیدی از سفرهای منطقه‌ای خود را آغاز کرده و دیدار با هیات‌های مذاکره کننده افغانستان و طالبان بخشی از برنامه سفر وی به دوحه است.

همزمان با از سرگیری روند مذاکرات صلح میان هیات‌های افغانستان و طالبان در دوحه، جنگ و درگیری در افغانستان به شدت ادامه دارد به گونه‌ای که طالبان ادعای سقوط بیش از صد و هشتاد شهرستان را دارد. از سرگیری مذاکرات در دوحه در حالی است که روز گذشته اشرف غنی رییس جمهور افغانستان بار دیگر اعلام کرد: دولت افغانستان کارهای زیادی را برای رسیدن به صلح انجام داده است و این طالبان هستند که از صلح سخن می‌گویند، اما در مذاکرات صلح حاضر نمی‌شوند.

این در حالیست که طالبان در گذشته بارها گفتگوهای صلح با دولت افغانستان را رد کرده و خواستار مذاکرات مستقیم با آمریکا بر سر پایان جنگ در این کشور شده بود. طالبان همواره تأکید می‌کند که جنگ جاری نتیجه حمله و اشغال افغانستان توسط آمریکایی هاست و برای پایان دادن به جنگ تنها با خود آمریکایی‌ها گفتگو خواهد کرد.

طالبان معتقد است به دلیل اینکه دولت افغانستان اختیار حل مسائل را ندارد و وابسته به سیاست‌های آمریکا و دست نشانده است، مشروعیت ندارد و نباید در مذاکرات صلح حضور یابد.

به گفته ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، مذاکره با دولت افغانستان نوعی اتلاف وقت است، زیرا دولت کنونی از سوی آمریکا بر مردم افغانستان تحمیل شده است و توانایی تصمیم گیری ندارد؛ اما طالبان به نمایندگی از مردم افغانستان با نیروهای خارجی به مبارزه ادامه می‌دهد و برای خروج آن‌ها از این کشور مذاکره می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو