اطلاعات قطره نیستاتین، نحوه مصرف و موارد منع استفاده از آن

اطلاعات قطره نیستاتین، نحوه مصرف و موارد منع استفاده از آن


منبع: آرگا

206

1400/4/20

20:42


قطره نیستاتین یک داروی ضد قارچی (برای درمان برفک دهان) است که توسط یک مخمر به اسم کاندیدا به وجود می آید. که از رشد قارچ های عفونی جلوگیری می کند. در ادامه مطالب همراه مجله آرگا باشد.

قطره نیستاتین یک داروی ضدقارچی است که توسط یک مخمر به اسم کاندیدا به وجود می آید. این مخمر نوعی قارچ بوده که مخمر کاندیدا موجب عفونت در داخل دهان می شود. رشد زیاده از حد کاندیدا در شرایط با بیماری های خاص مثل: خشکی دهان، استفاده از آنتی بیوتیک، کودک بودن، استفاده از دندان مصنوعی، کم خونی، دیابت، مصرف کورتیکواستروئید ها، سیگار کشیدن و بهداشت ضعیف دهان بیماری برفک دهان به وجود می آورد.

از نشانه های برفک که با توسعه لکه های سفید درون دهان و قرمز شدن دهان است. برفک دهان برخی مواقع بدون درد بوده و در شرایطی که بیماری شدید باشد با درد زیادی همراه است که مشکل خوردن و آشامیدن را برای فرد مشکل می کند. همینطور برای نوزادان که قادر به تغذیه درست نیستند این قطره با کشتن قارچ های کاندیدا علائم برفک دهان را از بین می برد و درد را تسکین می دهد.

طریقه مصرف قطره نیستاتین

اطلاعات دارویی قطره نیستاتین

نیستاتین به شکل های دارویی متفاوتی وجود دارد که برای درمان عفونت های گلو، مری، دهان، پوست، واژن و مجرای روده تجویز می شود. و در بازار به اشکال قرص و قطره و پماد نیستاتین وجود دارد. برخی کودکان به خاطر وجود انواع عفونت قارچی مثل برفک دهان دچار آن می شوند. این بیماری می تواند سیستم گوارشی کودک را درگیر کند که برای درمان آن لازم است هر ۸ ساعت یک مرتبه به مقدار ۵ قطره نیستاتین داخل دهان کودک بریزید.

نیستاتین و عوامل بهبودی

چگونگی روش مصرف این دارو

پیش از شروع درمان با این قطره بروشور درون بسته را مطالعه نمایید. این بروشور به شما اطلاعات دارویی درباره قطره نیستاتین را می دهد که از عوارض جانبی احتمالی آن باخبر شوید. دوز مقدار مصرفی از هر شخص به شخص دیگر متفاوت است که بسته به تجویز پزشک همان طور که گفته باید مصرف کرد. پیش از استفاده از قطره باید آن را به خوبی تکان دهید تا مخلوطش یکدست شود.

قطره را پس از هر وعده غذایی استفاده کنید تا محلول در دهان تان باقی بماند. قطره نیستاتین را سر یک ساعت مشخص و منظم مصرف کنید. چنانچه برفک دهان شما رفع شد ولی دوره مصرف را کامل کرده تا دوره درمانی دارو نیمه تمام باقی نماند. چنانچه دورز قطره را از زمان مصرفی خودش فراموش کردید ولی به زودی یادتان افتاد آن را مصرف نمایید ولی اگر نزدیک زمان دوز بعدی بود دیگر مصرف نکنید، نباید به خاطر دوز فراموش شده ۲ دوز را با هم استفاده کنید.

دوز مصرفی قطره نیستاتین

موارد منع و احتیاط مصرف قطره

این دارو در زمان بارداری و شیردهی نباید خودسرانه مصرف شود فقط با مشورت پزشک می توان استفاده نمود تا آثار مخربی روی جنین و یا خودتان نگذارید. همچنین در هنگام رانندگی این قطره ممکن است باعث بیماری در شما شود و تاثیراتی بگذارد که قبل از کار با ماشین از هوشیاری خود مطمئن شوید. در هنگام استفاده قطره به تاریخ انقضای آن توجه کنید اگر دارویی می خواهید مصرف کنید تاریخ انقضایش تمام شده دور بی اندازید. به هیچ عنوان اگر شخصی با علائم شما روبرو بود نیستاتین را به خود تجویز یا پیشنهاد ندهید.

برخی از دارو ها را نمی توان در بعضی شرایط تجویز کرد. که همین در صورت نیاز به درمان تکمیلی با تجویز دکتر است که قبل از مصرف دارو نیاز است با پزشک درباره شرایط تان آن را باخبر سازید و موارد احتیاط را رعایت کنید. که این شرایط از قبیل؛

  • زمانی که دیابت دارید.
  • هنگامی که به ایدز مبتلا هستید.
  • در صورتی که مشکل و بیماری کبدی دارید.
  • اگر سابقه حساسیت و آلرژیک به داروی خاصی هستید.
  • در هنگامی که قصد بارداری دارید یا حامله هستید و به نوزاد خود شیر می دهید.
  • اگر درحال مصرف دارویی خاص هستید که این ها شامل تمام دارو های در دسترس چه تجویز شده چه نشده باشد.

نیستاتین چیست؟

تداخل دارویی نیستاتی

تداخل دارویی این دارو را چک کنید و اگر با مصرف داروی دیگر تداخل دارد به پزشک گزارش دهیدکهممکناست عملکرد دارو را تغییر دهد و خطرات و عوارض جانبی ایجاد کند. یک لیست از تمام داروهایی استفاده می کنید از دارو های شیمیایی یا گیاهی تهیه کرده و با پزشک در میان بگذارید. دوز دارو مصرفی را بدون مشورت با پزشک متخصص خود تغییر ندهید و مصرف آن را خودسرانه ترک نکنید.

خطرات نیستاتین

عوارض جانبی قطره نیستاتین

همه دارو های مصرفی یکسری عوارض جانبی دارند که در بسیاری از مواقع مصرف کنندگان با هیچ نوع از بیماری بروز نمی دهد. یکسری از عوارض پس از گذشت مدت کمی از استفاده دارو رفع می شود که در صورت بروز همیشگی هر یک از ناهنجاری و عارضه ای باید به پزشک گزارش دارد. مصره زیاده از حد آن دچار مسمومیت دارویی شده و نباید به غیر از تجویز دکتر مصرف شود. اگر حالت ضغف و غش داشتید سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید، دیگر عوارض آن عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • استفراغ
  • تنگی نفس
  • درد شکم
  • حساسیت در دهان
  • افزایش ضربان قلب
  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • پف و متورم شدن صورت
  • بوی بد ادرار
  • تغییر رنگ ادرار
  • سوزش موقع ادرار
  • کاهش و افزایش خون قاعدگی

اگر با این واکنش ها روبرو شدید در اثر مصرف این دارو علائمی شدید پوستی و آلرژیک داشتید مثل: کهیر ،اختلال تنفسی، خارش، خس خس سینه، تورم زبان و گلو سریعا به اورژانس یا پزشک مراجعه کنید.

همه چیز درباره قطره نیستاتین

شرایط نگهداری داروی نیستاتین

دارو نیستاتین را باید دور از دسترس کودکان نگه داری کنید و در جایی خشک و خنک به دور از گرما و تابش نور مستقیم خورشید باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو