سریال سرقت پول یا فرار از زندان؟ کدام یک بهتر است؟

سریال سرقت پول یا فرار از زندان؟ کدام یک بهتر است؟


منبع: تالاب

132

1400/4/20

20:42


سریال سرقت پول یا فرار از زندان؟ کدام یک بهتر است؟

سریال سرقت پول و سریال فرار از زندان جزو بهترین سریال‌های خارجی محسوب می‌شوند که توجه طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کردند. این سریال‌ها به واسطه‌ داستان جذاب و شخصیت‌های خارق‌العاده خود توانستند به محبوبیت بالایی دست پیدا کنند. ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که سریال فرار از زندان بهتر است یا سریال سرقت پول؟ در ادامه با بررسی و مقایسه این دو سریال با ما همراه باشید.
 

داستان

بزرگ‌ترین نقطه قوت این دو سریال را می‌توان به داستان جذاب و نفس‌گیر آن‌ها نسبت داد. پیش از آنکه به بررسی داستان این سریال‌ها بپردازیم، خلاصه‌ای از داستان آن‌ها را ذکر خواهیم کرد.
 
داستان سریال فرار از زندان راجع‌به به نجات لینکلن باروز از زندان است. وی به اتهام قتل برادر معاون رئیس‌جمهور ترنس استیدمن به مرگ محکوم شده است؛ در حالی که او واقعاً این کار را انجام نداده ‌است. لینکلن در زندان ایالتی فاکس ریور، منتظر فرارسیدن روز اجرای حکمش است. برادر او مایکل اسکافیلد که یک نابغه و مهندس سازه است، نقشه‌ای برای فرار لینکلن طراحی می‌کند. مایکل دست به یک جرم می‌زند تا به زندان فاکس ریور برود. در زندان او برای راه پیدا کردن به درمانگاه، ادعا می‌کند که دیابت نوع یک دارد و با دکتر سارا تانکردی آشنا می‌شود. هم‌زمان وکیل و معشوقه سابق لینکلن، یعنی ورونیکا داناوان که یک وکیل است، دوباره تحقیقاتش را شروع می‌کند تا بی‌گناهی لینکلن را اثبات کند.
 
سریال خانه کاغذی با پیگیری داستان سرقت ناموفق از بانکی توسط یک زن به نام توکیو شروع می‌شود. مردی به اسم پروفسور او را از گرفتار شدن در دست پلیس نجات می‌دهد و به او پیشنهاد انجام سرقت‌های بزرگ‌تری را می‌دهد. پس از شرح مختصری از سرقت برنامه‌ریزی شده توسط پروفسور، شاهد یک حمله چند روزه به ضرابخانه سلطنتی اسپانیا در مادرید هستیم. این هشت سارق با نام‌های مستعاری که بر اساس اسم شهرها است، شناخته می‌شوند: توکیو، مسکو، برلین، نایروبی، ریو، دنور، هلسینکی و اسلو. این گروه از سارقین لباس‌های قرمز می‌پوشند و ماسک نقاش اسپانیایی، سالوادور دالی را بر صورت دارند.
اکنون این سوال در ذهن شما ایجاد می‌شود که کدام سریال داستان جذاب‌تری دارد؟ انتخاب اینکه کدام سریال داستان قوی‌تری دارد کار بسیار دشواری محسوب می‌شود. هر دو این سریال‌ها در تک تک لحظات و دقایق خود مخاطبانشان را شگفت‌زده کرده و وادار به هیجان می‌کنند. برخی از منتقدان اعتقاد دارند که هر دو این سریال‌ها در فصول انتهایی دچار افت داستانی شده و چیز جدیدی از خود برای ارائه نداشتند.
 
با کمی تامل می‌توان تا حدی این نقد را پذیرفت. سریال فرار از زندان تقریبا در تمامی فصولش درگیری مایکل و برادرش را برای فرار از قانون به تصویر می‌کشد. البته این بدان معنی نیست که داستان شما را خسته کرده و نمی‌تواند شما را راضی کند. سریال فرار از زندان با وجود محوریت داستانی تکراری، لحظات نفس‌گیری را برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد.
 
همین موضوع برای سریال سرقت پول نیز صدق می‌کند؛ این سریال در تمامی فصولش تلاش گروهی را برای سرقت از یک بانک و یا خزانه نشان می‌دهد. البته داستان با درون‌مایه شگفت‌انگیز و حوادث گوناگونش می‌تواند اوقات هیجان‌انگیزی را برای شما به ارمغان بیاورد.
 
درمجموع دو سریال فرار از زندان و سرقت پول دارای هیجان‌انگیزترین داستان‌ها بین تمام سریال‌های خارجی هستند که توانستند به‌واسطه همین داستان فوق‌العاده خود به محبوبیت بالایی دست پیدا کنند.
 

سریال سرقت پول یا فرار از زندان؟ کدام یک بهتر است؟

 

تعداد فصول

پخش سریال سرقت پول از سال 2017 توسط سرویس نت‌فلیکس آغاز شد و پس از چهار فصل به اتمام رسید. سریال فرار از زندان نیز کار خود را از سال 2005 آغاز کرد و پس از چهار فصل در سال 2009 به اتمام رسید. درخواست‌های مکرر طرفداران برای ادامه این سریال باعث شد تا سازندگان در سال 2017 با فصل پنجم آن بازگردند.
 
فصل پنجم سریال فرار از زندان هیچ‌گاه به مانند فصول قبلی به موفقیت دست پیدا نکرد و نتوانست مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. درواقع طرفداران اعتقاد داشتند که در فصل جدید همه‌چیز بسیار سریع پیش رفته و سازندگان صرفا جهت رفع مسئولیت این فصل را تولید کردند. باید اقرار کرد که اگر سریال با فصل چهارم به پایان می‌رسید، بسیار پایان‌بندی بهتری می‌داشت. فصل پنجم تصورات بسیاری از طرفداران را نسبت به سریال دچار خدشه کرد.
 
 
اگر از فصل پنجم سریال فرار از زندان فاکتور بگیریم، باید اقرار کنیم که این سریال تقریبا در تمامی فصل‌هایش موفق شد رضایت گسترده طرفدارانش را به همراه داشته باشد. از طرفی باید اعتراف کنیم که اگر سازندگان سریال سرقت پول قصد داشتند فصل پنجم سرقت پول را نیز تولید کنند، احتمالا به سرنوشتی مشابه با سریال فرار از زندان مواجه می‌شدند. فصل چهارم بهترین برای پایان سریال سرقت پول به حساب می‌آید.
 

سریال سرقت پول یا فرار از زندان؟ کدام یک بهتر است؟

 

بازیگران

پیش از آنکه عملکرد گروه بازیگری این دو سریال را مورد بررسی قرار دهیم، لیست گروه بازیگری این سریال‌ها را ذکر خواهیم کرد. دامینیک پرسل، ونتورث میلر، رابین تونی، پیتر استورماره، آمائوری نولاسکو، مارشال آلمن، وید ویلیامز، پل آدلستین، رابرت نپر، راکموند دانبار، سارا وین کالیز، ویلیام فیکنر، کریس ونس، رابرت ویزدم، دانای گارسیا، جودی لین اویکیف، مایکل راپاپورت، مارک فیورستین، اینبار لاوی و آگوستوس پرو ازجمله بازیگرانی هستند که در سریال فرار از زندان به ایفای نقش پرداختند.
 
ازجمله بازیگرانی که در سریال سرقت پول به ایفای نقش پرداختند می‌توان به آلوارو مورته، اورسولا کوربیرو، ایتسیار ایتانیو، پدرو آلنسو، پاکو توس، آلبا فلورس، میگل هران، هایمه لورنته، انریکه آرسه، ماریا پدراسا، دارکو پریچ، کیتی مانبر، هویک کوچکریان، رودریگو د لا سرنا، نجوا نیمری، لوکا پروش و روبرتو گارسیا رویز اشاره کرد.
بدون شک عملکرد گروه بازیگری را می‌توان یکی دیگر از دلایل اصلی موفقیت این دو سریال تماشایی دانست. ونتورث میلر با ایفای فوق‌العاده نقش مایکل اسکافیلد توانست یکی از بهترین شخصیت‌های تلویزیون را خلق کند. شاید اگر بازی محشر میلر نبود، هیچ‌گاه کاراکتر مایکل اسکافیلد تا این حد محبوب نمی‌شد. دامینیک پرسل نیز توانست به بهترین شکل ممکن کاراکتر لینکلن باروز را به تصویر بکشد و به خوبی در نقش شخصیت حامی مایکل ظاهر شود.
 
درمجموع عملکرد تمام گروه بازیگری سریال فرار از زندان خارق‌العاده بوده و انتخاب نقش‌ها به بهترین شکل ممکن انجام گرفت. همین موضوع برای سریال سرقت پول نیز صدق می‌کند. تک تک بازیگران این سریال توانستند به بهترین شکل ممکن، احساس کاراکترهای خود را به تصویر بکشند.
 
 
سوال اصلی این است که عملکرد گروه بازیگری در کدام یک از این دو سریال قدرتمندتر بود؟ پاسخ به این سریال بسیار دشوار است. بازیگران کاراکترهای اصلی هر دو این سریال‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند. تفاوت در عملکرد گروه بازیگری به بازی بازیگران فرعی این سریال بازمی‌گردد. باید اعتراف کرد که بازی بازیگران فرعی سریال سرقت پول بهتر از گروه بازیگری سریال فرار از زندان است. کاملا مشخص است که سازندگان سریال سرقت پول تلاش کردند حتی برای شخصیت‌هایی که نقش کوتاه و نه‌چندان پررنگی دارند، بازیگران خوبی را انتخاب کنند تا نقش‌ها کاملا باورپذیر باشند.
 

سریال سرقت پول یا فرار از زندان؟ کدام یک بهتر است؟

 

شخصیت‌پردازی‌ها

بسیار از منتقدان و طرفداران فیلم و سریال، بزرگ‌ترین نقطه قوت سریال‌های فرار از زندان و سرقت پول را به شخصیت‌های محشر آن‌ها نسب دادند. پیش از آنکه به مقایسه شخصیت‌پردازی‌های این دو سریال بپردازیم، برخی از مهم‌ترین شخصیت‌های هر دو سریال را با ذکر مشخصات رفتاری معرفی خواهیم کرد. ابتدا کاراکترهای سریال فرار از زندان را معرفی می‌کنیم.
 
مایکل اسکافیلد: در همان ابتدای سریال پی می‌بریم که مایکل دارای شخصیتی دلسوز و خونسرد است که برای دیگران بیشتر از خود ارزش قائل است. دلیل اصلی حضور مایکل در زندان، مربوط به نجات جان برادرش لینکلن می‌شود. همین موضوع ثابت می‌کند که او ارزش زیادی به جان دیگران می‌دهد و حتی حاضر است برای این موضوع خود را وارد بزرگ‌ترین خطرات بکند. یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیت مایکل که کاریزمای خاصی به آن می‌بخشد، هوش بسیار زیاد آن است. درواقع هوش سرشار مایکل بزرگ‌ترین دلیل محبوبیت این کاراکتر در بین طرفداران محسوب می‌شود.
 
لینکلن باروز: لینکلن باروز طی بخش بزرگی از داستان سریال نقش یک قربانی را ایفا می‌کند که اسیر بازی افراد باهوش‌تر از خود شده است. لینکلن برعکس مایکل آنچنان که باید باهوش نیست؛ اما این کاراکتر بسیار فداکار بوده و هر کاری برای اطرفیانش انجام می‌دهد. لینکلن نیز به مانند مایکل ارزش زیادی برای جان افراد بی‌گناه و مظلوم قائل است و به‌هیچ‌وجه تمایل ندارد برای پیش بردن کارها جان یک فرد بی‌گناه را وارد خطر کند.
 
سارا تانکردی: سارا یکی از عجیب‌ترین کاراکترهای سریال فرار از زندان است که طی بخش بزرگی از داستان با شخصیت و تصمیم‌گیری‌های خود درگیر است. او برای بسیاری از تصمیم‌های اشتباه خودش را سرزنش می‌کند و نمی‌تواند با خودش کنار بیاید. سارا نیز به مانند لینکلن و مایکل ارزش زیادی برای جان افراد قائل است؛ او حتی حاضر نیست جان فردی جنایتکار را به خطر بیاندازد. مهم‌ترین ویژگی کاراکتر سارا، مربوط به شخصیت بلاتکلیف آن می‌شود.
 
فرناندو سوکره: فرناندو سوکره نماد یک شخصیت وفادار و دوستی صمیمی در سریال است. او طی اکثر نقاط داستان شخصیتی وابسته به مایکل دارد. سوکره اعتقاد زیادی به موضوعات خیالی دارد و ارزش زیادی برای عشق حقیقی قائل است. درواقع وفاداری سوکره به عشقش باعث وارد شدن او به خطری بزرگ و داستان‌های خطرناک می‌شود.
 
تئودور بگول: این شما و این سیاه‌ترین شخصیت سریال فرار از زندان. این کاراکتر دارای بدترین ویژگی‌های رفتاری بوده و در طول سریال دست به کارهای وحشتناکی می‌زند. در این کاراکتر ذره‌ای شخصیت انسانی وجود ندارد. او دست به هر کار وحشتناکی می‌زند تا لذت‌های کثیف خود را ارضا کند.
اکنون نوبت به معرفی مهم‌ترین کاراکترهای سریال سرقت پول می‌رسد. این سریال کاراکترهای زیادی دارد که تنها ویژگی‌های رفتاری برخی از محبوب‌ترین آن‌ها را ذکر خواهیم کرد.
 
پروفسور: این کاراکتر درواقع حکم مایکل اسکافیلد را در سریال سرقت پول دارد. کاراکتر پروفسور هوش بسیار بالایی داشته و تک تک اقدامات خود را با برنامه پیش ‌می‌برد. او برای هر اتفاق بدی از پیش برنامه‌ای داشته و همین موضوع احساس امنیت خاصی به کل گروهش می‌بخشد. پروفسور ارزش زیادی برای جان افراد گروهش قائل است و برای محافظت از آن‌ها دست به هر کاری می‌زند.
 
توکیو: توکیو یکی از محبوب‌ترین کاراکترهای سریال سرقت پول است. شخصیت جنگنده و قدرتمند توکیو باعث شده تا این کاراکتر توجه طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کند. در پشت ظاهر جنگنده و مبارز شخصیت توکیو، حس دلسوزی خاصی وجود دارد که باعث برانگیخته شدن احساساتش می‌شود. او پس از مرگ شوهرش، در انتخاب و یا درک عشق دچار مشکل شده و این موضوع باعث می‌شود تا او به معشوقه جدیدش به طور ناخواسته ضربات احساسی مختلفی وارد کند.
 

سریال سرقت پول یا فرار از زندان؟ کدام یک بهتر است؟

 
برلین: ابتدا بسیاری از طرفداران گمان می‌کنند که برلین شخصیت سیاه داستان سریال سرقت پول محسوب می‌شود؛ اما در ادامه مشخص می‌شود که او شخصیتی خاکستری داشته و سیاه مطلق نیست. برلین با شخصیت خونسرد، آرام و در عین حال بی‌احساس خود دارای کاریزمای خاصی است. همین ویژگی‌ها نیز باعث شده تا او منحصربه‌فردترین شخصیت سریال سرقت پول باشد.
 
راکل: این کاراکتر سعی دارد تا شخصیت حساس و شکننده خود را پشت ظاهری جدی و قدرتمند پنهان کند. راکل بیشتر از هر شخصیت دیگری نیاز به توجه و خروج از تنهایی دارد. راکل نیز دارای هوش زیادی است. البته باید اعتراف کنیم که هوش او به اندازه پروفسور نیست، اما او می‌تواند پرفسور را وارد چالش‌های بزرگی کند.
 
نایروبی: نایروبی دوست‌داشتنی‌ترین کاراکتر زن سریال است که بسیار احساساتی است. در ابتدای داستان گمان می‌کنید که او بسیار سرد و خشن است؛ اما خیلی زود و تنها پس از گذشت چند قسمت پی می‌برید که او تا چه حد احساساتی است و شخصیت شکننده‌ای دارد. البته این بدان معنی نیست که او آسیب‌پذیر است. کاراکتر جنگجوی نایروبی طی بسیاری از لحظات باعث شده تا کمک بزرگی برای گروه باشد.
 
ریو: تمام رفتارها و اقدامات کاراکتر ریو مربوط احساسات او می‌شود. همین موضوع نیز باعث شده تا او در لحظه دست به اقداماتی غیرمنتظره و عجیب بزند. برخی از این رفتارهای احساسی باعث شدند تا گروه وارد خطری بزرگ شوند. بسیاری از تصمیمات احساسی ریو ریشه در رفتارهای دوگانه معشوقه‌اش یعنی توکیو دارد.
اینکه شخصیت‌پردازی‌های کدامیک از این دو سریال بهتر و قدرتمندتر است کاری دشوار محسوب می‌شود. درواقع هردو این سریال‌ها از شخصیت‌هایی فوق‌العاده بهره می‌برند که باعث محبوبیت آن‌ها نیز شده است.
 
در آخر باید اعتراف کرد انتخاب یک سریال به‌عنوان سریالی بهتر عملا غیرممکن است و تا حد زیادی به سلیقه مخاطب بستگی دارد. هردو این سریال‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ را از یکدیگر متمایز می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو