همچنین در گامی در راستای تقویت روابط برادرانه رو به توسعه عربستان و عمان یادداشت تفاهمی در زمینه ایجاد شورای هماهنگی مشترک امضا کردند.

به گزارش اسکای نیوز، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و هیثم بن طارق سلطان عمان در جریان جلسه‌ای رسمی به بررسی روابط برادرانه، چشم‌اندازهای همکاری مشترک، راه‌های تقویت و توسعه آن در کل زمینه‌ها پرداختند.

پادشاه عربستان و سلطان عمان نسبت به روابط دو کشور، هماهنگی مشترک و تفاهم نسبت به مسائل مهم از نظر دو کشور ابراز خرسندی کردند.

ملک سلمان و سلطان عمان نشان رد و بدل کردند/عکس

بعد از جلسه مذاکرات، پادشاه عربستان ضیافت ناهاری را به افتخار سلطان هیثم و هیئت همراهش ترتیب داد.

آنها در پی نشستی که داشتند، بالاترین نشان دو کشور را رد و بدل کردند به طوریکه ملک سلمان نشان ملک عبدالعزیز را به سلطان عمان اعطا کرد و در مقابل سلطان عمان نشان آل سعید بالاترین نشان کشورش را تقدیم پادشاه عربستان کرد.

نشان ملک عبدالعزیز مهمترین تشریفات سعودی برای رهبران و روسای کشورهاست و این نشان با نشان بزرگ بدر برابر است که به پادشاهان، روسای جمهوری‌ها و رهبران اعطا و تنها براساس دستور عالی سلطنتی انجام می‌شود.

بسیاری از روسای جهان از جمله جورج بوش، باراک اوباما، دونالد ترامپ، روسای جمهوری سابق آمریکا، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری اسبق فرانسه و عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر این نشان‌ها را دریافت کرده‌اند.

ملک سلمان و سلطان عمان نشان رد و بدل کردند/عکس

همچنین از طرف دیگر، بعد از مذاکرات بین ملک سلمان و سلطان عمان در کاخ نیوم در غرب عربستان در حضور ولیعهد عربستان یادداشت تفاهمی از جانب دو کشور به امضا رسید که از سوی عربستان فیصل بن فرحان بن عبدالله، وزیر خارجه و از جانب عمان بدر بن حمد بن حمود السعودی، وزیر خارجه عمان امضا کردند.

این یادداشت تفاهم در زمینه تشکیل شورای هماهنگی مشترک در راستای گذار ویژه در روابط دو کشور از طریق همکاری بین دو طرف و در مرحله آینده و در سایه تمایل دو کشور به ارتقای روابط و رسیدن به چشم‌اندازهای گسترده‌تر و بالا بردن سطح هم‌افزایی در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، نظامی و توسعه و انسانی خواهد بود.

امضای یادداشت تفاهم ایجاد شورای هماهنگی مشترک با استناد به دستورات پادشاهان دو کشور با هدف رایزنی و هماهنگی مستمر در امور و مسائل مهم مشترک در تمام زمینه‌ها انجام گرفت.

تقویت و پایداری و توسعه چشم‌اندازهای همکاری بین دو کشور و امضای توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم متعدد در جهت تحقق منافع مشترک از دیگر اهداف این شوراست.

دو طرف امیدوارند، شورا در پیگیری انواع همکاری و کار روی پروژه‌های مشترک تا تکامل در زمینه‌های مختلف سهیم باشد.