فوت زن ۹۰ساله با ابتلای همزمان به دو گونه کرونا

منبع: برترین ها

53

1400/4/20

22:28


پس از مشاهده ابتلای دوتایی یک زن ۹۰ ساله با سویه‌های آلفا و بتای ویروس کرونا که برای نخستین بار در بریتانیا و آفریقای جنوبی شناسایی شدند، متخصصان هشدار می‌دهند که همزمان می‌توان دو گونه مختلف بیماری کووید را گرفت.

یورو نیوز: س از مشاهده ابتلای دوتایی یک زن ۹۰ ساله با سویه‌های آلفا و بتای ویروس کرونا که برای نخستین بار در بریتانیا و آفریقای جنوبی شناسایی شدند، متخصصان هشدار می‌دهند که همزمان می‌توان دو گونه مختلف بیماری کووید را گرفت.

زنی که در ماه مارس ۲۰۲۱ در بلژیک درگذشت واکسینه نشده بود. پزشکان وی گمان می‌برند که این زن از طریق دو فرد مختلف به کرونا مبتلا شده است.

فوت زن ۹۰ساله با ابتلای همزمان به دو گونه کرونا

آن‌ها معتقدند که این نخستین مورد مستند در نوع خود است و اگرچه کم رخ می‌دهد اما عفونت‌های دوگانه مشابه می‌تواند اتفاق بیفتد.

تحقیق دانشمندان بلژیکی هنوز برای چاپ در یک ژورنال پزشکی ارسال نشده است اما مورد این زن در کنگره امسال اروپا در زمینه میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی در حال بررسی است.

دانشمندان در ژانویه ۲۰۲۱ در برزیل اعلام کردند که دو نفر به‌طور همزمان به دو گونه [سویه] ویروس کرونا آلوده شده‌اند، یکی از آن‌ها سویه گاما را گرفته بود.

از سوی دیگر پزشکان در پرتغال اخیرا یک جوان ۱۷ ساله را درمان کردند که به نظر می‌رسید یک گونه از کرونا را گرفته بود در حالیکه به تازگی در حال بهبود از یک نوع دیگر بیماری کووید-۱۹ بود.

زن ۹۰ ساله‌ که با دو سویه نگران‌کننده ویروس کرونا آلوده شده بود، پس از آنکه چندین بار تعادلش را از دست داد در بیمارستان بستری شد ابتدا سطح اکسیژن خون وی مناسب بود اما بعدا علائم تنفسی وی بدتر شد و پنج روز پس از بستری شدن در بیمارستان درگذشت.

پس از آنکه نمونه‌های گرفته شده از وی در آزمایشگاه بررسی شدند نشان داد که وی مبتلا به کووید-۱۹ است که به طور همزمان به خاطر دو گونه جهش یافته ویروس یعنی آلفا و بتا ایجاد شده است.

دکتر آن ونکربرگن در بیمارستان آلست بلژیک گفت: «هر دو گونه ویروس جهش یافته در آن زمان در بلژیک شیوع پیدا کرده بود بنابراین به احتمال زیاد این خانم با ویروس‌های مختلف از دو فرد مختلف آلوده شده بود. متاسفانه ما نمی‌دانیم که چگونه وی مبتلا شده بود.»

وی درباره این زن گفت: «او تنها زندگی می‌کرد اما تعداد زیادی مددکار از او مراقبت می‌کردند.»

این پزشک با این حال گفت برای اینکه گفته شود عفونت دوگانه در وخامت سریع بیمار نقش داشته یا نه، دشوار است.

ویروس‌ها در هنگام تکثیر به‌طور مداوم با جهش‌های مختلف تکامل پیدا می‌کنند. در حال حاضر نوع دلتا با منشا هند در بریتانیا و بسیاری از کشورهای جهان در حال شیوع است.

کارشناسان می‌گویند که واکسن‌های موجود در مقابل این گونه کارایی دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو