بهترین روش ها برای درمان درد سیاتیک کدامند؟

بهترین روش ها برای درمان درد سیاتیک کدامند؟


منبع: آرگا

133

1400/4/21

11:47


عصب سیاتیک طولانی ترین عصب بدن انسان است که از ناحیه کمری آغاز و تا انتهای پا امتداد دارد. گرفتگی رگ سیاتیک همراه با درد شدیدی می باشد. برای درمان درد سیاتیک می توان از روش های ذکر شده در این متن استفاده کرد.

اسپاسم و گرفتگی رگ سیاتیک درد، ضعف و بی حسی پاها را به دنبال دارد که حتی راه رفتن و ایستادن را هم سخت و دشوار می کند. بروز درد سیاتیک دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها به آسیب دیدن ستون فقرات و عفونت می توان اشاره کرد. برای درمان درد سیاتیک راه حل های پیشنهادی ما را در ادامه امتحان کنید.

روش های درمان درد سیاتیک:

برای رفع درد سیاتیک یکی از ده گزینه پیشنهادی ارایه شده در ذیل را به کار بگیرید:

تسکین و درمان درد سیاتیک در منزل

طب سوزنی:

استفاده از طب سوزنی برای تسکین دردهای عضلانی بسیار سودمند است. طب سوزنی با تحریک نقاط مختلف بدن، سیستم عصبی را به شکل مثبت تقویت می کند.

ماساژ:

ماساژ دادن نیز به علت تقویت گردش خون در درمان سیاتیک موثر می باشد، مخصوصا اگر دلیل آن گرفتگی عضلات باشد. روزی یک مرتبه ماساژ بگیرید. برای ماساژ می توانید یک لیوان روغن کنجد را با سه قاشق سوپ خوری پودر جوز مخلوط کنید و حرارت دهید و بعد از خنک شدن از آن هفته ای دو تا سه بار برای ماساژ استفاده کنید.

آشنایی با روش های موثر درمان درد سیاتیک

کمپرس سرد و گرم:

به وسیله کمپرس سرد و گرم به سرعت می توانید درد سیاتیک را آرام کنید. کمپرس سرد موجب بی حسی درد و کاهش ورم می شود و کمپرس گرم عضلات را شل می کند. از این روش به مدت دو ساعت استفاده کنید.

زردچوبه:

از خواص زردچوبه به خاصیت ضد التهابی آن که برای تسکین درد سیاتیک بسیار مفید است می توان اشاره کرد. به این منظور یک قاشق چای خوری زردچوبه را درون یک لیوان شیر داغ بریزید و اگر مایل بودید کمی عسل و دارچین هم به آن بیفزایید و بنوشید.

راه و روش های مفید برای درمان و تسکین درد سیاتیک

دانه های شنبلیله:

دانه های ضد التهاب شنبلیله را آسیاب کنید و درون یک لیوان شیر بریزید و این ترکیب را تا هنگامی که خمیری شکل شود بجوشانید و بعد خمیر حاصل شده را بر روی محل درد بمالید و اجازه دهید تا چند ساعت روی منطقه درد باقی بماند.

روش های موثر درمان درد سیاتیک

پوست درخت بید سفید:

پوست این درخت خواص تسکین دهنده و ضد التهابی دارد و شما برای بهره مندی از این خواص باید روزانه ۱۲۰ میلی گرم از مکمل پوست این درخت را استفاده کنید.

ریشه گیاه علف گربه:

برای ریشه گیاه سنبل الطیب در طب سنتی خواص بی شماری ذکر شده است که درمان درد سیاتیک یکی از آن ها می باشد. برای تسکین درد سیاتیک به وسیله این گیاه شما علاوه بر مصرف ۱۵۰ میلی گرم مکمل های این گیاه تا دو الی سه هفته می توانید از دم کرده و دمنوش این گیاه هم استفاده کنید. برای تهیه دمنوش یک قاشق چای خوری از ریشه خشک شده این گیاه را به یک لیوان آب اضافه کنید و ده دقیقه بجوشانید و بعد بنوشید.

ورزش:

انجام تمرینات ورزشی نیز در این باره بسیار کمک کننده هستند. حرکت کششی “زانو به شکم” می تواند برای تقویت عضلات ناحیه شکم و کمر بسیار مناسب باشد. به این منظور بر روی زمین دراز بکشید و یک پای خود را به سمت شکم خود بکشید، بیست ثانیه صبر کنید و بعد پای بعدی را به سمت شکم خود بکشید. اگر به مشکل خاصی دچار هستید قبل از اینکه از ورزش برای درمان سیاتیک استفاده کنید با پزشک خود مشورت نمایید.

حرکت دادن ستون فقرات:

کایروپرکتیک زیر شاخه ای از درمان های مکمل می باشد. معمول ترین کاری که در این روش انجام می شود درمان درد کمر و درد گردن با حرکت دادن ستون فقرات است. به عقیده صاحب نظران در این زمینه نیمی از دردهای ستون مهره ها به خاطر نیمه دررفتگی مفاصل است. بنابراین با انجام حرکاتی می توان مهره در رفته را جا انداخت.

راه حل های مناسب و موثر در درمان درد سیاتیک

دارو هایی ضد درد :

به منظور کاهش و یا تسکین درد سیاتیک استفاده از دارو های ضد درد و تجویزی موثر می باشد، دارو های ضد التهابی بدون استروئیدی و یا استروئیدی خوراکی سبب کاهش التهاب خواهد شد.

کرم کپسایپین :

از دیگر راهکارهای مفید و موثر جهت درمان درد سیاتیک کرم کپسایپین می باشد و همانطور که می دانید فلفل هندی دارای یک ماده فعال به نام کپسایپین است که سبب کاهش سطح انتقال دهنده عصبی می شود بنابراین، روزی چهار بار به مدت حداقل یک هفته از این کرم استفاده نمایید.

روش های بهبود درد سیاتیک

نکته : در زمان استفاده از این کرم ابتدا امکان ایجاد سوزش وجود دارد و همچنین از استفاده آن را بر روی پوست سوخته پرهیز نمایید.

لیزر درمانی :

از دیگر راه های درمان گرفتگی رگ سیاتیک لیزر درمانی می باشد که در این روش از امواج لیزر که جهت نفوذ به بافت های عمقی و رسیدن به منشا درد قدرت کافی را دارند استفاده می شود و علاوه بر کاهش درد کمک زیادی به بازسازی و ترمیم بافت های آسیب دیده نیز می کند.

سیر :

سیر به دلیل داشتن خواص ضد التهابی جهت درمان رگ سیاتیک گزینه بسیار مناسبی است همچنین، مصرف سیر سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با رادیکال های آزاد که منجر به بروز این مشکل شده اند و دیگر بیماری ها مقابله می کند.

درمان خانگی گرفتگی رگ سیاتیک

نوشیدن مقادیر فراوانی آب :

در زمان گرفتگی رگ سیاتیک نوشیدن آب نقش مهمی در درمان این مشکل ایفا می کند بنابراین، جهت تغذیه عصب ها در طول روز به میزان کافی آب بنوشید.

آشنایی با نشانه های سیاتیک

معمولا سیاتیک نقطه ای از بدن را به خود گرفتار می کند به گونه ای که از ران تا کف پا درد احساس می شود که نشانه های آن عبارتند از :

  • درد شدید
  • گزگز شدن
  • احساس سوزش
  • احساس ضعف در ناحیه ساق پا و ران ها
  • احساس لمسی و کرختی

سخن پایانی

علاوه بر آنچه که در بالا ذکر شد باید بدانید که استعمال سیگار سبب تضعیف مهره های کمر می شود. تشکی که بر روی آن می خوابید نباید بش از حد نرم و یا سفت باشد زیرا به کمر آسیب میزند. انجام ناگهانی حرکات بدنی خطرناک است. مصرف مکمل های ویتامین ث و منیزیم و کلسیم در سلامت ستون فقرات و سیاتیک نقش مهمی دارد. برای بلند کردن اشیاء از روش های صحیح استفاده کنید. حالت مناسب بدنتان را حفظ کنید تا مانع از اعمال فشار بر روی ناحیه تحتانی کمر بشود. ورزش منظم نیز بر روی سلامت بدن تاثیر مثبت و موثر دارد.

در پایان به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی با تشخیص سیاتیک، ورزش برای درمان سیاتیک و درمان خانگی سیاتیک می توانید بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو