دولت «رد» شد

57

1400/4/21

13:38


دولت «رد» شد

سلامت نیوز:مردم به عملکرد مسوولان در زمینه مدیریت کرونا نمره 9.45 داده‌اند که به معنای مردودی است. در 17ماه گذشته که کرونا به‌طور رسمی در کشور شناسایی و اعلام شده سخنان و وعده‌های بسیاری به مردم داده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این وعده‌ها را می‌توان در گروه‌های مختلفی ازجمله معیشتی، درمانی، نظام سلامت، کادر درمانی، واکسن و دارو و موارد مشابه دیگر دسته‌بندی کرد. اما حالا نتایج یک پیمایش کشوری که ازسوی گروه افکارسنجی دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ اجرا شده، نشان می‌دهد مردم در بیش از یک‌سال گذشته چطور تحت‌تاثیر کرونا قرار گرفته‌اند.

نمونه آماری این نظرسنجی براساس سطح اطمینان ۹۵درصد و حجم نمونه ۲۰۷۱نفر انتخاب شده و پاسخگویان به شیوه تصادفی از طریق مصاحبه تلفنی انتخاب و پرسشنامه‌ها تکمیل شد.در روزهایی که «کرونا دلتا» کشور و حتی جهان را تحت‌تاثیر خود قرار داده است، مردم ایران همچنان منتظر واکسیناسیون عمومی هستند. این مطلب را از آنجایی می‌توان فهمید که 73.7درصد از پاسخگویان به یک پیمایش کشوری که جامعه آماری آن افراد بالای 18سال بوده است، اعلام کرده‌اند تمایل دارند تا واکسن کرونا را تزریق کنند.

جالب اینجاست که از این تعداد 29.9درصد ترجیح می‌دهند از واکسن ایرانی کرونا استفاده کنند. از سوی دیگر 24.1درصد از پاسخگویان هم تمایل دارند تا از واکسن خارجی استفاده کنند.

مردم عصبی‌تر شده‌اند

مشاهدات عینی مردم از زندگی خود و رفتار و ارتباط با دیگر افراد جامعه به‌وضوح این را نشان می‌دهد که روحیه مردم خسته شده و حتی کنش‌های مردم در برابر یکدیگر عصبی‌تر بوده است. بر اساس این پیمایش که از ۵ تا ۲۵اردیبهشت ۱۴۰۰ انجام شده مشخص شده است که 48.3درصد پاسخگویان به میزان زیادی احساس می‌کنند نسبت به یک سال گذشته از نظر روحی و روانی ضعیف‌تر و عصبی‌تر شده‌اند.نتایج به‌دست‌آمده‌ از این نظرسنجی را در ادامه بخوانید:

■ 63.2درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند که اخبار مرتبط به ویروس کرونا را از طریق رادیو و تلویزیون ایران پیگیری می‌کنند.

■ 21.1درصد پاسخگویان نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی پیگیر اخبار کرونا هستند.

■ شست‌وشوی دست‌ها با 92.6درصد، عدم دست دادن و روبوسی کردن با 88.5درصد، استفاده از ماسک و دستکش با 87.2درصد، شست‌وشو و ضدعفونی کردن وسایل خریداری‌شده از بیرون با 70.3درصد ازسوی پاسخگویان، رعایت می‌شود.

■ ۶۴ درصد با قرنطینه کامل همه اصناف به مدت دو هفته موافق‌اند.

■ 80.9درصد پاسخگویان با عدم بازگشایی سینماها، سالن‌های کنسرت و سالن تئاتر، 74.7درصد پاسخگویان با عدم بازگشایی مساجد و هیات‌های مذهبی، 72.5درصد با عدم بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، 66.8درصد با عدم مجوز برای رفتن به شهر دیگر و 64.7درصد با قرنطینه کلی و تعطیلی کامل همه اصناف (به‌جز مواد غذایی) به مدت دو هفته موافق هستند.

■ ۴۰درصد از پاسخگویان اظهار داشته‌اند در دوران کرونایی وقت بیشتری صرف خود کرده و بیشتر فیلم و سریال دیده یا کتاب خوانده‌اند.

■ 72.6درصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند که در یک‌سال اخیر بیشتر با خانواده خودشان وقت گذرانده‌اند.

■ ۵۶درصد از پاسخگویان در این یک‌سال خطر مرگ را بیشتر از قبل احساس کرده‌اند.

■ 48.3درصد پاسخگویان به میزان زیادی احساس می‌کنند نسبت‌به یک سال گذشته از نظر روحی و روانی ضعیف‌تر و عصبی‌تر شده‌اند.

■ ۳۱درصد پاسخگویان بیشتر از این، تحمل محدودیت‌های بهداشتی را ندارند.

■58.4درصد گفته‌اند دوران کرونا باعث شد از نظر اقتصادی در تنگنای بیشتری قرار بگیرند.

■ 31.6درصد پاسخگویان گفته‌اند بیشتر از این، تحمل محدودیت‌های بهداشتی را ندارند.

■ 27.4درصد پاسخگویان اظهار داشته‌اند به دلیل شیوع کرونا، بیشتر از قبل از آینده ناامید شده‌اند.

■ 34.734درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند احساس ناامنی آن‌ها در تمام عرصه‌های زندگی در این یک‌سال بیشتر شده است.

■ 58.4درصد از پاسخگویان گفته‌اند دوران کرونا باعث شد از نظر اقتصادی در تنگنای بیشتری قرار بگیرند.

■ 54.2درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند در این دوران بیشتر احساس نزدیکی به خدا کرده و اعتقادات مذهبی‌شان تقویت شده است.

افرادی که به مسافرت رفته‌اند

■17.1درصد پاسخگویان گفته‌اند که با فامیل و خویشاوندان در یک‌ماه گذشته دید و بازدید کرده‌اند.

■ 16.3درصد در روز سیزده‌به‌در به گردش رفته و 6/9درصد نیز ماه قبل به سفر رفته‌اند.

طرفداران واکسن ایرانی و خارجی

■ 32.7درصد واردکردن واکسن خارجی با سرعت بیشتر را اقدامی موثر برای کاهش شیوع کرونا می‌دانند. درحالی‌که 29.5درصد پاسخگویان براین باورند باید تلاش بیشتری برای به بهره‌برداری رسیدن واکسن داخلی صورت پذیرد.

■ 37.7درصد از پاسخگویان تمایل به تزریق واکسن کرونا دارند. 29.9درصد افراد پاسخگو ترجیح می‌دهند از واکسن ایرانی استفاده کنند. در مقابل 24.1درصد افراد تمایل به استفاده از واکسن ساخت خارج از کشور را داشته‌اند.

■ ۲۰درصد پاسخگویان، زمان به بهره‌برداری رسیدن واکسن داخلی را تا پایان خرداد پیش‌بینی کرده‌اند. ۱۶درصد تابستان، 9.3درصد پاییز و 14.6درصد زمستان را به‌عنوان زمان بهره‌برداری واکسن ایرانی اعلام کرده‌اند.

امید مردم واکسن ایرانی

■ 38.5درصد از پاسخگویان بر اثربخشی واکسن کرونای ایرانی امیدوار و خوش‌بین هستند. 13.6درصد پاسخگویان بر این باورند که دولت می‌تواند تا پایان تابستان واکسیناسیون عمومی را انجام دهد. درحالی‌که ۱۱٫۱درصد پاییز و 26.7درصد زمستان را به‌عنوان زمان واکسیناسیون عمومی پیش‌بینی کرده‌اند.

■ 38.3درصد از پاسخگویان، توزیع واکسن در جامعه را عادلانه نمی‌دانند.

■ 35.6درصد پاسخگویان بی‌توجهی مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را مهم‌ترین عامل استمرار ویروس کرونا در کشور ارزیابی کرده‌‌اند. در مقابل 47.8درصد بی‌توجهی و آسانگیری مسوولان را دلیل وضعیت موجود دانسته‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو