ترس از حیوانات در کودکان چه دلایلی دارد؟

ترس از حیوانات در کودکان چه دلایلی دارد؟


منبع: آرگا

92

1400/4/21

16:08


ترس از حیوانات در کودکان یکی از ترس های شایع و رایج است این ترس دارای علت های گوناگونی است تجربه های تلخ کودک در گذشته و رفتارهای آموخته شده از سوی والدین از مهم ترین علت های این امر هستند این اضطراب با استفاده از جلسات روان درمانگری قابل درمان خواهد بود.

اغلب کودکان ارتباط و پیوند خوبی با حیوانات دارند آن ها علاقه زیادی به حیوانات خانگی نشان می دهند و در بازی کردن با حیوانات به خوبی عمل می کنند در مقابل برخی از کودکان را می بینید که در مواجه با حیوانات دچار ترس می شوند علت این امر متفاوت و اما طبیعی است زیرا این اضطراب و خودداری در میان افراد بزرگسال نیز دیده می شود. این اضطراب در دوران ۳ سالگی و به طور طبیعی ایجاد می شود اغلب با رشد و تکامل این کودکان نگرانی و اضطرابشان از بین می رود یکی از شیوه های موثری که می تواند اضطراب کودکان ار حیوانات را کمتر کند عادی شدن و قرار گرفتن آن ها در کنار حیوانات است این کار موجب می شود تا به مرور زمان کودک شما با این موضوع کنار بیاید. به طور کلی این اضطراب در کودکان یک امر عادی است اما در برخی از موارد دیده می شود که کودک تنش های بیشتری را تحمل می کند این اضطراب در برخی کودکان موجب می شود تا فعالیت های اجتماعی او نیز تحت تاثیر قرار گیرد همچنین موجب بروز اختلالات دیگری در عملکرد مدرسه و … خواهد شد.

آیا ترس از حیوانات در کودکان جدی است؟

همانطور که اشاره کردیم این ترس یک امر طبیعی و عادی است اما زمانی که این ترس ها بالا بگیرد و تنش های بیشتری را برای کودک ایجاد کند باید نگرانی های بیشتری در این زمینه داشت برای کاهش اینگونه از ترس ها و اضطراب ها راهکارهای زیادی وجود دارند یکی از مهم ترین این راهکارها عادی سازی است یعنی شما کودک را مدام در این فضا قرار دهید تا شرایط برای او عادی شود. در این مقاله بررسی می کنیم که دلیل ترس از حیوانات در بچه ها چیست؟ و برای رهایی از این ترس چه درمان های وجود دارد؟

ترس از حیوان ددر کودک

فوبیای کودک از حیوانات در دسته هراس های خاص واقع می شود همچنین این فوبیا در بزرگسالان نیز دیده می شود در واقع این نوع فوبیا به ترس خاصی از چیز خاص گفته می شود که شرایط فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهد. این فوبیا غیر منطقی است و به نوعی غیر عادی می تواند مانع زندگی روزانه فرد شود کودکانی که دچار این فوبیا هستند نمی تواند در معرض حیوان ها قرار بگیرند آن ها حتی نمی توانند به حیوان فکر  کنند.

علائم و نشانه های ترس از حیوانات:

با توجه به اینکه کودکان ترس زیادی از اتفاقات غیر قابل پیش بینی دارند می توانند زمینه ترس های دیگری نیز داشته باشند این موضوع قابل درک است که رفتارهای حیوان می تواند غیر قابل پیش بینی باشد و همین موضوع نیز موجب ترس می شود. یکی از ترس های شایع در میان این کودکان ترس از سگ است کودکان این ترس را به شیوه های مختلفی از خود بروز می دهند و در مواجه با این ترس دارای نشانه هایی می باشند. خشک زدن کودک زمان دیدن حیوان، گریه کردن، افزایش ضربان قلب و … از نشانه های ترس از حیوانات در کودکان است.

ترس از حیوانات در کودکان

  • مخفی شدن
  • پرهیز کردن از مکان هایی که حیوان در آن حضور دارد
  • استرس و اضطراب شدید هنگام قرار گرفتن در کنار حیوان
  • گریه مداوم
  • تنگی نفس
  • دور نشدن از والدین
  • عصبانیت و فریاد زدن
  • تحریک پذیری بالا

دلایل ترسیدن بچه ها از حیوانات:

ترس از حیوانات در کودکان علت های گوناگونی می تواند داشته باشد که مهم ترین آن ها می تواند تجربه تلخی باشد که کودک در گذشته داشته است سگ یا گربه ای که در گذشته به کودک حمله کرده است می تواند ایجادکننده این فوبیا باشد. بزرگ نمایی و اغراق کردن کودک در این ترس یکی دیگر از علت ها می باشد از سویی برخی کودکان این ترس را از والدین خود می آموزند و دچار ترس آموخته شده می شوند. دلایل ترس در کودکان می تواند شامل موارد دیگری نیز باشد.

نشانه ترس کودک از حیوان

درمان ترس از حیوانات:

در اینکه برای کاهش ترس در کودکان چه راهکارهایی باید اندیشید باید گفت که روان درمان گران و روانشناسان در این زمینه می توانند کمک کننده باشند. روانشناسان طیف گسترده ای برای درمان این ترس ها به کار می گیرند و موجب می شوند تا کودک بر ترس های خود غلبه کند. راهکارهایی که روانشناسان در این زمینه به کار می گیرند از طریق توجه به سن کودک، توانایی تعامل با دیگران و میزان تحمل عاطفی کودک انجام می شود. همچنین راهکارهای موثر دیگری در این زمینه استفاده می شود که به آن ها اشاره خواهیم کرد.

درباره ترس با کودک صحبت کنید شما باید به روشی آرام این کار را انجام دهید همچنین کمک کردن کوک برای آماده کردن لیستی از موقعیت های اضطراب زا و ترسناک می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. بهتر است از کودک بخواهید شرایط را که باعث ایجاد دلهره می شود از موقعیت های ترسناک تا ترسناک ترین طبقه بندی نماید.

چرا کودک از حیوان می ترسد

سعی کنید کودک را در این موقعیت ها قرار دهید ابتدا بهتر است از موقعیت هایی شروع کنید که کودک در آن ها احساس ترس کمتری دارد این راهکار در مقابله با ترس کودک از حیوانات موثر است به مرور و با گذر زمان بهتر است تا او را در موقعیت های ترسناک دیگر قرار دهید.

تکنیک های آرام سازی و آموزش آن ها به کودکان می تواند موثر باشد. این تکنیک ها شامل نفس عمیق کشیدن و دیگر تمرینات است که می توانید به کودک بیاموزید. بهتر است کودک را تشویق کنید تا افکار منفی را از خودشان دور کنند زمانی که این افکار منفی را زیر سوال می برید کودک متوجه می شود که ترس او جدی نیست و قابل کنترل خواهد بود.

والدین باید بدانند که این ترس یک امر طبیعی است و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد تصمیم گیری در این زمینه نیز بسیار موثر است والدین باید بدانند که این ترس غیر عادی است یا خیر در صورتی که این رفتارها غیر عادی باشد باید کودک را به مشاوره ببرید. ترس از حیوانات در کودکان می تواند اعتماد به نفس کودک را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین والدین باید سعی کنند که این موضوع به دیگر بخش های زندگی کودک لطمه وارد نکند. بهتر است به فرزند خود اعتماد به نفس بیشتری بدهید و از او حمایت کنید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو