دیدار فینال بین ایتالیا و انگلستان در ورزشگاه ومبلی لندن، نزدیک و پرفشار دنبال شد. میزبان بازی را بهتر شروع کرد و در دقیقه دوم به گل رسید. ارسال دقیق کی‌ران تریپیر از سمت راست را لوک شاو به یک ضربه دقیق به گل تبدیل کرد تا ایتالیا به بدترین شکل ممکن غافلگیر شود. گل زودهنگام همیشه در فوتبال باعث اثرگذاری روانی بالا می‌شود و به همین دلیل هم ایتالیا دقایق طولانی در بازیابی خودش دچار مشکل شده بود. نیمه اول با پیروزی انگلستان به پایان رسید، اما ایتالیا که در وقت دوم حلقه محاصره را تنگ‌تر کرده بود، سرانجام در دقیقه ۶۷ موفق شد به گل مساوی دست پیدا کند. در این لحظه روی کرنری که از سمت چپ ارسال شد، مارکو وراتی ضربه سر زد، توپ برگشت، اما این بار لئوناردو بونوچی دروازه انگلیس را باز کرد. در ۲۰ دقیقه پایانی ایتالیا مسلط‌تر نشان داد و به‌نظر می‌رسد شوق و اعتمادبه‌نفس بیشتری برای کسب پیروزی دارد، اما نهایتا بازی با همین نتیجه به وقت‌های اضافی کشیده شد. در‌ ۳۰ دقیقه اضافی، دو تیم نمایش احتیاط‌آمیزی داشتند و به‌نظر می‌رسید کار را به تقدیر و تعیین تکلیف در ضربات پنالتی سپرده‌اند. سرانجام هم همین اتفاق رخ داد. روند ضربات پنالتی در فینال یورو از جلوه‌های شکوه فوتبال بود. بارها امید و ناامیدی بین اردوی دو تیم جابه‌جا شد. پنالتی اول هر دو تیم گل شد، اما ایتالیا پنالتی دومش را به وسیله آندره‌آ بلوتی از دست داد. انگلیس پنالتی دوم را گل کرد و پیش افتاد. ایتالیا پنالتی سوم را به‌ثمر نشاند، اما این بار نوبت راشفورد بود که پنالتی سوم انگلیس را به تیر بزند و کار به تساوی بکشد. ایتالیا پنالتی چهارمش را گل کرد، اما جیدون سانچو پنالتی چهارم انگلستان را از دست داد. اگر پنالتی پنجم ایتالیا گل می‌شد کار تمام بود، اما پیکفورد، گلر انگلستان در قامت یک قهرمان ضربه جورجینیو را مهار کرد تا یک شانس دوباره به میزبان بدهد. با این حال در کمال شگفتی بوکایو ساکا، سومین پنالتی پیاپی انگلستان را هم از دست داد تا ایتالیا قهرمان شود. دوناروما به عنوان ستاره این مسابقه دو ضربه پنالتی را مهار کرد تا مقابل چشمان بهت‌زده پیکفورد و همبازیانش جشن قهرمانی را بر پا کند. به این ترتیب ایتالیا بعد از ۵۳ سال برای دومین بار قهرمان اروپا شد و البته طلسم انگلستان پابرجا باقی ماند.

   آقای گلی رونالدو، رکورد ایتالیا

در این بازی دو رکورد جالب هم ثبت شد. گل لوک شاو که در دقیقه دوم به‌ثمر رسید، عنوان سریع‌ترین گل تاریخ یورو را به دست آورد. ایتالیا با احتساب این بازی سی‌و‌چهارمین ‌مسابقه‌ بدون شکست متوالی‌اش را به ثبت رساند و رکورد خود را در این زمینه ارتقا داد. آخرین باخت این تیم به شهریور سه سال پیش برمی‌گردد. در پایان مسابقات دوناروما، گلر ایتالیا به عنوان برترین بازیکن تورنمنت معرفی شد و البته کریس رونالدو هم با وجود حذف پرتغال با پنج گل زده عنوان آقای گلی را به دست آورد. البته پاتریک شیک از چک هم پنج گل زد، اما رونالدو به‌خاطر ارسال یک پاس گل، جایزه آقای گلی را از آن خود کرد.

   ساوت‌گیت زیر تیغ

سرمربی تیم‌ملی انگلستان در این تورنمنت عملکرد بسیار خوبی داشت، اما تصمیمات او در فینال و مخصوصا در بحث تعیین زنندگان ضربات پنالتی، با انتقادهای بسیار زیادی مواجه شده است. شگفت‌انگیز است که مارکوس راشفورد و ساکا در دقیقه ۱۲۰ برای زدن ضربه پنالتی به میدان آمدند و هر دو هم ضربات‌شان را از دست دادند. گرت ساوت‌گیت بعد از پایان مسابقه مسوولیت شکست را پذیرفت و گفت: «مسوولیت این اتفاق با من است. من بر اساس آنچه در تمرینات دیده بودم، پنالتی‌زنان تیم را انتخاب کردم و هیچ‌کسی به انتخاب خودش پشت ضربات نرفت.» با این حال انتقادها از او به شکل وحشتناکی ادامه دارد. به عنوان مثال روی کین، ستاره سابق منچستریونایتد با انتقاد از پنالتی زدن ساکای ۱۹ ساله گفته است: «اگر استرلینگ و گریلیش هستید، نباید یک گوشه بنشینید که یک بچه کوچولو (ساکا) برود و جلوتر از شما پنالتی بزند. شما نباید اجازه چنین کاری را بدهید. شما نباید اجازه بدهید که یک بازیکن ۱۹ ساله خجالتی جلوتر از شما برود و پنالتی بزند. آنها تجربیات زیادی دارند، استرلینگ جام‌های زیادی برده و آنها باید جلوتر از بازیکنان جوان‌تر می‌رفتند و پنالتی می‌زدند.»

   مانچینی چه گفت؟

بدون تردید سرمربی ایتالیا نقش مهمی در قهرمانی این تیم داشت. روبرتو مانچینی بعد از بازی درحالی که اشک می‌ریخت، گفت: «بازیکنان بسیار خوب کار کردند. ما بازی را بد آغاز کردیم و غافلگیر شدیم. گل بدی دریافت کردیم با این حال تسلیم نشدیم. انگلیس تیم بسیار خوبی نشان داد. آنها ما را در فینال اذیت کردند با این حال توانستیم بر بازی مسلط شویم و گل تساوی را به ثمر رسانیم. بازیکنان واقعا خوب بودند. نمی‌توانم بیشتر از این بگویم. این قهرمانی برای ما و هواداران بسیار ارزشمند بود. برای پیروز شدن در ضربات پنالتی به کمی شانس نیاز دارید و خوشبختانه این بار شانس با ما بود. برای انگلیسی‌ها کمی متاسف هستم. همه ما خوشحال هستیم چرا که ثمره تلاش خود را دریافت کردیم. ما خوب بودیم و با شایستگی به قهرمانی در یورو دست پیدا کردیم. امیدوارم تماشاگران هم راضی باشند و جشن بگیرند و خوشحالی کنند.»