ناصح کامگاری سه نمایشنامه جانوری را به چاپ سپرد | نگارش مجموعه داستانی درباره چالش آدم‌های امروزی با زندگی

100

1400/4/22

01:52


ناصح کامگاری مشغول نگارش داستان بلندی با عنوان «کشته صدای خش‌دار داداشم» است.

ناصح کامگاری سه نمایشنامه جانوری را به چاپ سپرد | نگارش مجموعه داستانی درباره چالش آدم‌های امروزی با زندگی

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: ناصح کامگاری نویسنده و کارگردان تئاتر، با این توضیح که مجموعه «سه نمایشنامه جانوری» را در انتشارات دایره سفید در دست چاپ دارد به هنرآنلاین گفت: هر سه نمایشنامه دارای فضای فانتزی است و شاعرانگی آن به‌لحاظ ساختاری زمینه اجرای نمایش موزیکال را فراهم می‌کند.  

او با بیان این که «شیری که می‌غُرید»، «شبنمی در اقیانوس» و «گنجشکک آشتی‌جو» عناوین نمایشنامه‌ها است، ادامه داد: نمایشنامه اول، اقتباسی از داستان «لافکادیو» شل سیلوراستاین است که این نمایشنامه سال‌ها قبل در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا شده. داستان شیری که از جنگل به شهر مهاجرت می‌کند، به شهرت و موفقیت می‌رسد ولی هویت اصلی خود را از دست می‌دهد. در این اثر کمدی بر مضمون مهاجرت و تبعات آن تاکید کردم. شخصیت‌هایی به داستان اولیه افزوده شده و فضای آهنگین و مفرحی به وجود آوردم.

کامگاری افزود: دو نمایشنامه دیگر تالیفی هستند. «شبنمی در اقیانوس» فضای فانتزی بین دو موجود غیرانسانی غول و ماهی است که سفر دور و درازی را با هم طی می‌کنند. روابطی عاشقانه بین آن‌ها شکل می‌گیرد که در لوای این قصه نمایشی، موضوع هجران و وفاداری مطرح شده است. «گنجشکک آشتی‌جو» دیگر نمایشنامه این مجموعه نیز شخصیت‌های غیرانسانی دارد و می‌تواند علاوه بر بازیگر توسط عروسک و تن‌پوش هم اجرا شود. در حقیقت متن به‌نحوی نگارش شده که برای اجرا در سبک‌های نمایشی متنوع قابلیت داشته باشد. تقابل و درگیری‌های نژادی و طبقاتی که بین دو گروه شخصیت‌ روی می‌دهد در ظاهر مفرح و طنزآمیز است ولی لحظاتی غمگنانه و تراژیک هم به وجود می‌آورد.

کامگاری که مجموعه داستان تازه‌ای با عنوان «شراب نذری» را به نشر افق سپرده، اظهارداشت: این کتاب حاوی بیست داستان متنوع با عناوینی چون «بر گدار رود»، «لالایی»، «بزنگاه سمبوسه»، «گسل»، «تاک نشان» و ... است. رویدادها و فضای داستان‌ها معاصر است و مانند کتاب قبلی من، «سقف این خانه کوتاه است» درباره آدم‌های امروزی و چالش آن‌ها با زندگی و روزگار است. قصه‌ها اغلب لحن طنز دارند و در عین حال برخی قصه‌های تراژیک را نیز در این مجموعه گنجانده‌ام.

او درباره آخرین کتابش «سه نمایش در یک دکور» که به‌تازگی از سوی انتشارات یکشنبه منتشر شده، تصریح‌کرد: این مجموعه‌ حاوی سه نمایشنامه با عناوین «ماهی باقلاب گریخته»، «مرغ باغ هپروت» و «منظومه مور بی‌ملکه» است که هر یک سبک یا ژانر متفاوتی دارند ولی با محوریت دکور واحدی نگاشته شده اند که یک لنگه در چوبی است.

کامگاری که علاوه بر کتاب «سه نمایشنامه جانوری» برای چاپ دو مجموعه نمایشنامه دیگر نیز با انتشارات دایره سفید به توافق رسیده، گفت: این دو کتاب «همه از آن سر درمی‌آورند» و «در فراق فرهاد و دو نمایشنامه دیگر» نام دارند. چند نمایشنامه دیگر از جمله «شب شرقی» و «ایستگاه هفتم» را نیز آماده نشر دارم و طی توافقی با انتشارات آواژه درصدد هستم مجموعه یادداشت‌های هنری و تئاتری خود را که طی سالیان در مطبوعات منتشر شده در قالب کتابی عرضه کنم.

او اضافه‌کرد: در این ماه‌های طولانی قرنطینه و خانه‌نشینی کرونایی، در کنار نمایشنامه‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی برای فیلم‌های کوتاه، دل‌مشغول نگارش داستان بلندی هم هستم که فعلا عنوان «کشته صدای خش‌دار داداشم» بر آن نهاده‌ام. این رمان درباره نوجوانی در سال‌های پر تب و تلاطم سیاسی در دهه‌ پنجاه است؛ شخصیتی محوری که انقلاب را می‌بیند و در اوان سربازی فضای جنگ را تجربه می‌کند و در گیر و دار مصایب به بلوغ ذهنی و فکری می‌رسد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو