گز لقمه ای ایده ای معرکه برای شیرینی پزی در منزل

گز لقمه ای ایده ای معرکه برای شیرینی پزی در منزل


منبع: آرگا

167

1400/4/22

09:02


در این آموزش طرز تهیه گز لقمه ای به همراه نکات طلایی برای تهیه بهتر گز را در اختیار شما کدبانوهای عزیز قرار داده ایم که امیدواریم از طعم بی نظیر این خوراکی خوشمزه نهایت لذت را ببرید.

گز لقمه ای از انواع تنقلات شیرین و معروف ایرانی است و شما می توانید در منزل با رعایت فوت و فن هایی این خوراکی خوشمزه و پرطرفدار را تهیه کنید. در دستور تهیه گز لقمه ای از شکر و آب و بادکا و گلاب و مغز پسته و تخم مرغ استفاده می شود، در ادامه مطلب طرز تهیه گز لقمه ای را به شما همراهان عزیز آموزش خواهیم داد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

گز و سوهان عسلی و پولکی تنقلات خوشمزه و خوش طعمی هستند و اگر شما تمایل دارید پذیرایی باشکوهی را از مهمان هایتان داشته باشید بهتر است این خوراکی های پرطرفدار را در منزل تهیه کنید و از طعم بی نظیر آن ها نهایت لذت را ببرید.

دستور تهیه گز لقمه ای

مواد لازم

  • آب : یک پیمانه
  • شکر : ۲۵۰ گرم
  • سفیده تخم مرغ : ۵ عدد
  • بادکا : ۳۰۰ گرم
  • گلاب : یک قاشق سوپخوری
  • مغز پسته : ۱۵۰ گرم

طرز تهیه گز لقمه ای بسیار خوشمزه

در طرز تهیه گز لقمه ای ابتدا شکر و آب را درون ظرفی مناسب بریزید سپس ظرف را روی حرارت شعله گاز قرار دهید تا شکر درون آب حل شود و بعد از حل شدن شکر بادکا را به محلول شکر بیفزایید توجه داشته باشید که در این مرحله محلول شکر کف می کند بنابراین شما باید با کمک قاشق چوبی محلول شکر را هم بزنید تا شهد مانند آب نبات کشی شود سپس مایه گز را از روی حرارت گاز بردارید و مرتب هم بزنید تا خنک شود.
در مرحله بعد ساخت گز لقمه ای درون ظرفی مناسب سفیده های تخم مرغ را بریزید سپس سفیده ها را هم بزنید تا فرم بگیرند. گلاب و دو قاشق از شهد مخصوص را به سفیده زده شده اضافه کنید و مخلوط سفیده را هم بزنید و آن را درون شهد بریزید و هم زدن مایه گز را تا زمانی که مایه گرم است به مدت ده دقیقه ادامه دهید توجه داشته باشید که مواد باید سرد نشوند زیرا خراب می شوند.

طرز تهیه گز لقمه ای


شعله پخش کن را روی حرارت گاز قرار دهید و ظرف حاوی مایه گز را روی حرارت ملایم قرار دهید و تا جایی که امکان دارد مایه گز را هم بزنید در این مرحله مایه گز شروع به سفت شدن می کند بنابراین مایه گاز را باید با قاشق به شکل پارویی هم بزنید و مغز پسته را به آن بیفزایید و از مایه گز در اندازه دلخواه خود بردارید و روی سطحی که آرد پاشی شده آن را فرم دهید.

 

گز لقمه ای خوشمزه

نکات طلایی برای تهیه گز لقمه ای

  1. برای اینکه بفهمید گز آماده است اجازه دهید تا مایه گز خنک شود سپس مقداری از مایه گز را در دست بغلطانید و اگر مایه گز به دست های شما نچسبید آماده است.
  2. می توانید به جای استفاده از پسته در دستور تهیه گز لقمه ای از بادام استفاده کنید.
  3. همچنین برای اینکه بفهمید شهد آماده است آن را درون آب یخ بریزید و اگر شهد حالت شکننده پیدا کرد آماده است.
  4. گلوکز یا بادکا مایعی است که از هیدرولیز نشاسته با آنزیم و یا اسید تهیه می شود. بادکا روشن و چسبنده است و در دو رنگ زرد و سفید موجود است و از آن برای تهیه گز، کیک، سوهان، شیرینی و شکلات استفاده می شود.

طرز تهیه گز

آموزش تهیه گز آردی

گر آردی نیز جزو گز های بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که بسیار ساده و راحت تهیه می شود فقط کافی است طبق مراحل تهیه آن پیش بروید تا آن را تهیه و نوش جان کنید.

مواد لازم :

  • شکر : یک دوم پیمانه
  • گلاب : یک چهارم پیمانه
  • مغز پسته : پنجاه گرم
  • گلوکز : یک چهارم پیمانه
  • سفیده تخم مرغ : یک عدد
  • آرد سفید : مقداری

دستور تهیه گز آردی

دستور تهیه :

در روش تهیه گز آردی ابتدا سفیده تخم مرغ را با کمک هم همزن هم زده به اندازه ای که پف کند سپس قابلمه مناسبی انتخاب کنید.

حالا گلاب و شکر را داخل قابلمه با هم مخلوط کرده و اجازه دهید بر روی حرارت ملایم به جوش آید سپس به آن گلوکز بیفزایید و برای پنج دقیقه هم بزنید.

در مرحله بعدی چسبندگی آن را با انگشت تست کرده و در صورتی که به حد مورد نظرتان رسیده است از مواد به اندازه یک قاشق چای خوری برداشته و به سفید تخم مرغ بیفزایید.

حالا سفید تخم مرغ را هم زده سپس تمام سفیده تخم مرغ را به مواد بیفزایید و مواد را هم زده تا سفت شود و از روی حرارت بردارید.

در مرحله پایانی به آن پسته بیفزایید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بماند تا مواد خنک شود و بعد روی سطح کار آرد بپاشید و مواد را روی سطح پهن کرده سپس به اندازه های دلخواه برش دهید و بعد داخل یخچال بگذارید، نوش جان.

آموزش تهیه گز آردی

در این مطلب با طرز تهیه گز لقمه ای آشنا شدید که امیدواریم از تهیه این خوراکی خوشمزه در منزل نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید، در پایان به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی با دستور تهیه انواع شیرینی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید و با دستور تهیه شیرینی مورد علاقه تان آشنا شوید و به راحتی در منزل تهیه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو