سانچو، ساکا و راشفورد؛ قربانیان روز اروپا

سانچو، ساکا و راشفورد؛ قربانیان روز اروپا


منبع: برترین ها

87

1400/4/22

10:03


این روزها و پس از شکست تلخ انگلیس در ضربات پنالتی و از دست رفتن قهرمانی اروپا، نه کسی شاگردان ساوتگیت را تشویق می‌کند و نه کسی به انتقادات فنی از جریان مسابقه می‌پردازد.

برترین‌ها: این روزها و پس از شکست تلخ انگلیس در ضربات پنالتی و از دست رفتن قهرمانی اروپا، نه کسی شاگردان ساوتگیت را تشویق می‌کند و نه کسی به انتقادات فنی از جریان مسابقه می‌پردازد. این روزها در عوض در انگلیس همه شرمگین هستند. شرمگین اتفاقی که هرچند همه از آن باخبر بودند اما انگار دوست نداشتند قبولش کنند. ساکا، سانچو و رشفورد، سه بازیکن سیاه‌پوست تیم ملی انگلیس از زمان سوت پایان مسابقه در معرض شدیدترین توهین‌ها با تمرکز بر نژاد و رنگ پوستشان قرار گرفتند و این اتفاقات شرم‌آور صدای همه را درآورده است.

سانچو، ساکا و راشفورد؛ قربانیان روز اروپا

در انگلیس از رهبران سیاسی گرفته تا شخصیت‌های فوتبالی، تقریبا همه مشغول ابراز انزجار هستند. فیسبوک دوباره قول بازنگری در قوانین اینستاگرام برای جلوگیری از این دست آزارها را داده است و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس به دلیل جملات چند وقت قبلش که در شرایطی اینچنینی از لزوم حفظ آزادی بیان حرف زده بود، شدیدترین انتقادها را تحمل می‌کند.

سانچو، ساکا و راشفورد؛ قربانیان روز اروپا

گرت ساوتگیت سرمربی تیم ملی انگلیس در این باره گفت:" تمام تلاش من و بازیکنان به دلیل ایجاد اتحاد و همدلی در حمایت از تیمی که برای تمام انگلیسی‌هاست، معنی پیدا می‌کند و به همین سادگی تمام این تلاش از بین رفت. می‌دانیم بسیاری از این حملات از خارج از مرزهای ما انجام شده است اما در عین حال می‌دانیم بسیاری از آن‌ها دستپخت هموطنانمان بوده است."
بوریس جانسون در حساب توییترش نوشت:" اعضای این تیم باید به جای تحمل آزارهای نژادی، مانند قهرمان‌ها ستایش شوند."
او همین‌طور نوشت:" آن‌هایی که مسئول چنین آزارهایی هستند باید احساس خجالت کنند."

سانچو، ساکا و راشفورد؛ قربانیان روز اروپا

گری نویل بازیکن سابق منچستریونایتد، بوریس جانسون را به خاطر "رسمیت بخشیدن به نژادپرستی" هدف انتقاد قرار داد و در پستش توهین نخست وزیر انگلیس به زنان مسلمانی که از نقاب استفاده می‌کنند را ضمیمه کرد. جانسون در آن صحبت این زنان نقاب پوش را به صندوق پست شبیه دانسته بود.

مفسر اسکای نیوز هم به نوع دیگری به انتقاد از سیاستمداران پرداخت:" همه‌چیز از آن بالا شروع می‌شود. وقتی روسای ما نژادپرستی را نشر می‌دهند، فکر می‌کنید در دل جامعه جه اتفاقی خواهد افتاد؟ کودکان همیشه مقلد رفتار والدینشان هستند."
البته این محکوم کردن‌های کلامی نتوانسته رضایت همه را جلب کند . بسیاری از افراد سرشناس در انگلیس به نماینده محافظه‌کار، تام تاگندات پیوسته‌اند و برای مبارزه با نژادپرستی در شبکه‌های اجتماعی، خواستار اخذ تصمیمات سخت‌تری از طرف کمپانی‌های بزرگِ صاحب این پلت‌فرم‌ها شده‌اند.

سانچو، ساکا و راشفورد؛ قربانیان روز اروپا

تاگندات نوشت:" کسانی که چنین توهین‌های شرم‌آوری می‌نویسند، سزاوار شناسایی و روبرو شدن با نتایج اعمال خود هستند و رسانه‌هایی که این توهین‌ها را نشر می‌کنند باید بدانند که از نفرت مردم درآمد کسب می‌کنند."

فیسبوک که به دلیل فراوانی این توهین‌ها در اینستاگرام دوباره هدف انتقاد قرار گرفته است، در بیانیه‌ای در مورد این اتفاقات گفت:" ما به سرعت مشغول پاک کردن این کامنت‌ها و برخورد با اکانت‌های متخلف هستیم و به مجازات کسانی‌که قوانین ما را زیر پا گذاشته‌اند، ادامه می‌دهیم. هیچ‌کس توقع ندارد چنین مسئله‌ای یک شبه حل شود اما ما خود را موظف می‌دانیم جامعه‌ای خالی از آزار داشته باشیم."

سانچو، ساکا و راشفورد؛ قربانیان روز اروپا

پلیس لندن هم طی بیانیه‌ای گفت که از این کامنت‌های نژادپرستانه و آزار همه‌جانبه اطلاعات کافی دارد و تصریح کرد:" پیش از هرچیز باید بگویم که از نظر پلیس چنین آزارهایی قابل قبول نیست و حتما مورد تحقیق قرار خواهد گرفت."

سانچو، ساکا و راشفورد؛ قربانیان روز اروپا

رحیم استرلینگ بازیکن تیم ملی انگلیس و باشگاه منچسترسیتی که خود به دلیل اتهام تمارض در بازی برابر دانمارک و کسب ضربه پنالتی هدف توهین‌های نژادپرستانه قرار گرفته بود در مورد اتفاقات فینال یورو گفت:" اینکه برخی از اعضای تیم ما که در این تابستان برای تیم ملی و پیراهن آن حتی بیش از توانشان مایه گذاشته بودند، چنین توهین‌هایی را تحمل می‌کنند به معنی واقعی کلمه منزجرکننده است."

پرنس ویلیام که خود دارای مسئولیت در فوتبال انگلیس است و همراه همسرش کیت و پسرش جرج در ورزشگاه ومبلی حاضر بود، برای توصیف این اتفاقات از عبارت تهوع‌آور استفاده کرد و گفت:" اینکه بازیکنان ارزشمند ما باید چنین آزارهایی را تحمل کنند، غیر قابل قبول است. این موضوع باید همین امروز تمام شود و خاطیان با نتایج رفتارهایشان روبرو شوند."

سانچو، ساکا و راشفورد؛ قربانیان روز اروپا

هرچند که در مقابل این توهین‌ها و شوخی‌های نژادپرستانه، تعداد کامنت‌های حاوی تشکر و حمایت هم کم نبود اما به نظر می‌رسد شکست انگلیس در فینال باعث سرباز کردن زخمی شده است که بسیاری ترجیح می‌دادند با آن روبرو نشوند.
شما مخاطبان برترین‌ها در مورد ترکیب نژادپرستی و فوتبال چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما برخورد با توهین‌کنندگان مسئله حیاتی آزادی بیان را مخدوش نمی‌کند؟ در مورد ظهور نژادپرستی در فوتبال خودمان چه عقیده‌ای دارید؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو