دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور: «خاطرات دفاع مقدس» گنجینه‌ها و ذخایری است که دهه‌ها مورد غفلت قرار گرفته

منبع: سینما پرس

57

1400/4/22

11:21


سینماپرس: بعضی از راویان از دنیا رفتند یا بعضی به علت بیماری یا کهولت سن توان یا حافظه بیان خاطرات را ندارند، این یک تأسف و تأثر شدیدی است که به انسان دست می‌دهد.

بچه‌های رزمنده دفاع مقدس

سینماپرس: بعضی از راویان از دنیا رفتند یا بعضی به علت بیماری یا کهولت سن توان یا حافظه بیان خاطرات را ندارند، این یک تأسف و تأثر شدیدی است که به انسان دست می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، بعضی از راویان از دنیا رفتند یا بعضی به علت بیماری یا کهولت سن توان یا حافظه بیان خاطرات را ندارند، این یک تأسف و تأثر شدیدی است که به انسان دست می‌دهد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور در مراسم رونمایی کتاب «حوض خون»؛ روایت زنان اندیمشکی از رختشویی در دفاع مقدس گفت: اولین احساسی که از مطالعه این آثار بروز می‌کند، تأسف و تأثر از این مسئله است که این گنجینه‌ها و ذخایر، دهه‌ها مورد غفلت قرار گرفته و همان‌طور که در مقدمه بسیاری از این کتب از جمله «حوض خون» آمده است، می‌بینیم که بعضی از راویان از دنیا رفتند یا بعضی به علت بیماری یا کهولت سن توان یا حافظه بیان خاطرات را ندارند، این یک تأسف و تأثر شدیدی است که به انسان دست می‌دهد، اما بلافاصله یک احساس خرسندی هم درباره همین مقدار به دست آمده ایجاد می‌شود که برای نشر این کارها کوشش کردند و مقداری از این ذخایر، برای تاریخ و آینده حفظ و ثبت شده است.
وی افزود: آثاری مانند کتاب «حوض خون» اگر چه خاطرات دفاع مقدس و بیان حماسه‌هاست، اما همان‌طور که در خود عنوان و رده‌بندی کتاب‌ها هم ناشر مشخص کرده است، این کتاب‌ها در رده تاریخ قرار می‌گیرند، به دلیل اینکه این کتاب‌ها حاوی اطلاعات و گاه اسناد شفاهی، تصاویر و بیان بعضی از حوادث و رویدادها در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستند و در هر صورت، مجموعه تاریخی محسوب می‌شوند، چنین مجموعه‌ای نیازمند این است که افزوده‌هایی را هم داشته باشد که این کتاب‌ها بعضی از آن‌ها را ندارند و من تأکید و استدعا دارم حتماً این موارد اضافه شود.
مختارپور در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: چند ویژگی وجود دارد که «حوض خون» را از کتاب‌های دیگر ممتاز می‌کند و به آن، درجه بهتری می‌بخشد. اولاً حضور و فعالیت حدود هشت نفر از بانوان در روند تحقیق کتاب است، رهبر انقلاب بعد از رونمایی کتابی، همراه نویسنده خدمتشان رسیده بودیم، همان جا فرمودند که بانوان در عرصه ادبیات دفاع مقدس از آقایان سبقت می‌گیرند و این مسئله، در همین کتاب هم معلوم است. ویژگی دوم، تدوین مناسب، نثر روان و پرهیز از حواشی غیرمرتبط است. در بخش دیگری از این مراسم، فاطمه‌سادات میرعالی، نویسنده کتاب «حوض خون» در سخنانی اظهار داشت: این کتاب، روایت ۶۴ خانم از رختشویی در زمان جنگ است، اما فقط این تعداد نبود، با ۱۰۰ یا ۱۵۰ نفر صحبت کردیم تا بالاخره به این آدم‌ها رسیدیم، یعنی یک تیم پژوهشی هفت، هشت نفره تلاش کردند و من از اینکه اینجا نشسته‌ام معذب هستم، چون کار اصلی، مربوط به این ۶۴ خانم و همین هفت، هشت نفر محقق بوده است که این راویان را پیدا کردند. اولین بار در سال ۹۳ بود که درباره رختشویی زنان اندیمشکی در جنگ شنیدم، با وجود اینکه خودم در اندیمشک بودم، نمی‌دانستم چنین چیزی وجود دارد. بعد از مصاحبه‌هایی که با این زنان داشتیم تقریباً سال ۹۶ بود که تصمیم گرفتیم مصاحبه‌ها را گسترده‌تر کنیم و به کتاب برسیم و در نهایت با همه تأخیرهایی که به وجود آمد، در اسفند ۹۹ کتاب به چاپ رسید. کتاب «حوض خون» در ۵۰۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه و با قیمت ۷۰ هزار تومان توسط انتشارات «راه‌یار» منتشر شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو