۸ سال برگزاری جشنواره های خنثی و بودجه بربادده/۱ شرکا: برگزاری برخی جشنواره ها دلیل منطقی ندارند و باید به صورت ۲ سالانه و یا به صورت ادغام با جشنواره های دیگر برگزار شوند/ آیا وجود این همه جشنواره فرعی توجیه اقتصادی دارد؟

منبع: سینما پرس

63

1400/4/22

11:39


سینماپرس: آنتونیا شرکا منتقد سینما و مدرس دانشگاه در خصوص لزوم ادغام و یا انحلال جشنواره های خنثی و بودجه بربادده گفت: برگزاری برخی جشنواره ها مانند جشنواره فیلم کودک و نوجوان با توجه به تولید بسیار اندک در این حوزه دلیل منطقی ندارند و باید به صورت ۲ سالانه و یا به صورت ادغام با جشنواره های دیگر برگزار شوند تا به این ترتیب هم هزینه کمتری برای برگزاری جشنواره ها صورت گیرد و هم جشنواره های مان پربار و تأثیرگذار تر باشند.

آنتونیا شرکا

سینماپرس: آنتونیا شرکا منتقد سینما و مدرس دانشگاه در خصوص لزوم ادغام و یا انحلال جشنواره های خنثی و بودجه بربادده گفت: برگزاری برخی جشنواره ها مانند جشنواره فیلم کودک و نوجوان با توجه به تولید بسیار اندک در این حوزه دلیل منطقی ندارند و باید به صورت ۲ سالانه و یا به صورت ادغام با جشنواره های دیگر برگزار شوند تا به این ترتیب هم هزینه کمتری برای برگزاری جشنواره ها صورت گیرد و هم جشنواره های مان پربار و تأثیرگذار تر باشند.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یک زمانی در سال های دهه ۶۰ و یا ۷۰ سینمای کودک و نوجوان دوران پرباری را تجربه کرد و فیلم های زیادی در این حوزه تولید شدند و مردم هم از این فیلم ها استقبال می کردند؛ خوب قطعاً برگزاری جشنواره فیلم های کودک و نوجوان در آن سال ها توجیه پذیر بود اما در حال حاضر با توجه به اینکه سالانه تعداد اندکی از این نوع فیلم ها تولید می شوند و از سوی دیگر این نوع سینما دیگر با استقبال چندانی از سوی مردم مواجه نمی شود دلیلی برای برگزاری سالانه این رویداد وجود ندارد.

وی ادامه داد: بی تردید جشنواره هایی نظیر جشنواره کودک و نوجوان و یا مقاومت و دفاع مقدس باید به صورت ۲ سالانه و یا به شکل ادغام شده با جشنواره های دیگر برگزار شوند تا طی ۲ سال هم تولید کافی با توجه به مضامین مورد نظر جشنواره ها وجود داشته باشد و هم برگزاری این رویدادها توجیه اقتصادی داشته باشند.

شرکا سپس در پاسخ به این پرسش که نظر شما در خصوص برپایی جشنواره های ریز و درشتی که به ویژه طی سال های اخیر و به صورت قارچ گونه توسط برخی اشخاص و یا نهادها به وجود آمده اند چیست، اظهار داشت: آیا وجود این همه جشنواره فرعی توجیه اقتصادی دارد؟ بنده اصولاً انبوه جشنواره های فرعی و نوپایی که در سینمای کشور به وجود آمده اند را نمی شناسم و معتقدم کارشناسان باید بررسی کنند در کشوری مثل ما که دچار کمبود شدید بودجه فرهنگی است آیا برگزاری چنین رویدادهایی ضروری است؟

مترجم کتاب «سالواتوره جولیانو» خاطرنشان کرد: بی تردید بهتر است مسئولان و سیاست گذاران سینمایی جشنواره های مهم مانند جشنواره فیلم فجر، جشنواره سینماحقیقت، جشنواره فیلم کوتاه و... را حفظ کنند اما برای سایر جشنواره های موضوعی و یا ریز و درشت دیگر سیاست جدیدی اعمال نمایند. به هر صورت ما باید بدانیم اگر قرار است جشنواره های فرعی بیایند و به لحاظ فرهنگی بودجه ها را هدر کنند ارزش ندارد که ما در سینمای مان ایجاد کننده این جشنواره ها باشیم.

این منتقد سینما در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: البته ذکر این نکته ضروری است که برای کشوری مثل ما که در منطقه سینمای مهمی محسوب می شود وجود یک سری جشنواره ها مهم است. به عنوان نمونه جشنواره فیلم فجر ویترینی برای سینما ما است و همواره طی نزدیک به ۴۰ سالی که از برگزاری آن می گذرد نقش خوبی در سطح داخلی ایجاد کرده و ایده برگزاری آن در ایام دهه فجر بسیار خوب است.

وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه ما در سطح منطقه یکی از قطب های مهم در تولید و عرضه فیلم هستیم بهتر است نقش پررنگی در سینمای بین الملل داشته باشیم و این بسیار خوب است که سالی یک بار مهمانان خارجی برای حضور در جشنواره ای با ابعاد بین المللی به کشور ما سفر کنند و ضمن آشنایی با فرهنگ ملی ما بتوانند موجب رشد و اعتلای بیشتر سینمای ما شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو