آغاز گردشگری فضایی؛ رویایی که با «برانسون» تعبیر شد

آغاز گردشگری فضایی؛ رویایی که با «برانسون» تعبیر شد


منبع: برترین ها

136

1400/4/22

13:18


ریچارد برانسون، میلیاردر بریتانیایی که با سفینه «یونیتی» به صورت آزمایشی به «لبه فضا» پرواز کرده بود با موفقیت به زمین بازگشت.

برترین‌ها: ریچارد برانسون، میلیاردر بریتانیایی که با سفینه «یونیتی» به صورت آزمایشی به «لبه فضا» پرواز کرده بود با موفقیت به زمین بازگشت. او یکشنبه ۱۱ ژوئیه از پایگاه عملیاتی شرکت ویرجین در نیومکزیکوی آمریکا رهسپار فضا شد.

ریچارد برانسون

در این پرواز یک هواپیما هواگرد «VSS Unity» را تا ارتفاع ۵۰ هزار فوتی (۱۵ کیلومتر) بالا برده و رها کرد. پس از آن موشک «یونیتی» روشن شد و فضاپیمای حامل شش خدمه را به سمت «خط کارمان» برد. خط کارمان خط فرضی است که ۱۰۰ کیلومتر از سطح زمین ارتفاع دارد؛ ارتفاعی که توسط فدراسیون‌های بین‌المللی هواپیمایی و هوافضا به‌عنوان آستانه فضا شناخته شده است، اما در عین حال ناسا، نیروی هوایی، اداره هوانوردی فدرال و برخی از فیزیکدانان نجوم، شروع مرز بین جو و فضا را ۸۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین درنظر می‌گیرند.

ریچارد برانسون

پس از رسیدن به ارتفاع لازم، کپسول نیوشپرد از موشک جدا می‌شود و با طی یک مسیر از خط کارمان عبور کرده و سپس به آرامی فرود می‌آید. در مسیر بازگشت، این کپسول با کمک چتر‌های مخصوص در صحرای تگزاس غربی فرود خواهد آمد. مجموع حضور نیوشپرد در فضا، حدود ۳ دقیقه برآورد شده است. هدف شرکت ویرجین گلتیک از این سفر بررسی راحتی صندلی‌ها، تجربه بی‌وزنی و نمای قابل مشاهده از زمین از منظر فضا است.

ریچارد برانسون

برانسون با انتشار ویدیویی از سفر خود، در توییتر اعلام کرد زمانی یک کودک بودم با رویا که به ستارگان نگاه می‌کرد، اکنون یک بزرگ‌سال هستم که از بالا به زمین زیبای‌مان نگاه می‌کند. او خطاب به نسل بعدی «رویاپردازان» گفت: «اگر ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم، فقط تصور کنید که شما چه کار‌هایی می‌توانید انجام دهید.»

ریچارد برانسون

جف بزوس مانند یک رقیب، پیام تبریکی را برای برانسون ارسال کرد و گفت: «دیگر نمی‌توانم منتظر عضویت در این باشگاه بمانم!».زمانی که جف بزوس اعلام کرد که در روز بیستم ژوئیه سال ۲۰۲۱ در نخستین سفر سرنشین‌دار بلو اوریجین به فضا حضور خواهد داشت، عده‌ای ریسک این کار را درنظر گرفته و هشدار‌هایی را در این خصوص صادر کردند. با این حال، ریچارد برانسون توانست خود را زودتر از رقیبش به فضا برساند و او را در این راه شکست دهد. شکستی که گویا برای بزوس گران تمام‌شده و شاید به همین‌خاطر هم بود که پس از این اتفاق، شرکت بلو اوریجین با تهیه یک جدول گرافیکی به مقایسه و تفاوت سفر این شرکت با سفر ویرجین گالکتیک پرداخت.

ریچارد برانسون

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کار شرکت بلو اوریجین با ویرجین گالکتیک این است که آن‌ها قصد دارند گردشگران خود را از خط کارمان عبور دهند. ویرجین گالکتیک هم‌اکنون بیش از ۶۰۰ نفر را در فهرست گردشگران فضایی خود قرار داده و این درحالی است که قیمت بلیت‌های این سفر برای پرواز‌های ۹۰ دقیقه‌ای در ۸۰ کیلومتری زمین ۲۵۰ هزار دلار خواهد بود.

هم چنین جف بزوس، مؤسس شرکت آمازون و مالک شرکت «بلو اوریجین» آماده می‌شود تا در روز بیستم ژوئیه (۲۹ تیر) با کپسولی که شرکتش ساخته، راهی فضا شود. در ضمن نباید از پروژه ایلان ماسک هم غافل شد پروژه‌ای که قصد دارد انسان را در یک سفر شش روزه به ماه بفرستد، سفری که پنج میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و گفته می‌شود بلیتش از همین الان حدود ۴۰۰ هزار دلار برای هر نفر تخمین زده می‌شود.

آغاز گردشگری فضایی؛ رویایی که با «برانسون» تعبیر شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو