ابتلا به ٢ گونه کرونا؛ نادر اما ممکن

35

1400/4/22

14:01


ابتلا به ٢ گونه کرونا؛ نادر اما ممکن

سلامت نیوز: محققان می گویند: پرونده یک زن بلژیکی که مشخص شد در هنگام مرگ به ٢ گونه کووید-۱۹ مبتلا شده بود، مدرکی است که نشان می دهد ابتلا به ٢ سویه کرونا ممکن است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،این بیمار ۹۰ ساله در ماه آوریل (فروردین) امسال پس از پنج روز بستری در بیمارستانی در «آلست» در بلژیک درگذشت.


پس از انجام آزمایشات مشخص شد که این بیمار به دو گونه «آلفا» ویروس کرونا که برای اولین بار در انگلیس پیدا شد و نیز گونه «بتا» این ویروس که اولین بار در آفریقای جنوبی کشف شد، مبتلا بود.


دکتر آن ونکربرگن نویسنده ارشد و زیست شناس مولکولی از بیمارستان OLV در «آلست» گفت: هر ٢ این گونه های ویروس کرونا در آن زمان در بلژیک در گردش بودند، بنابراین به احتمال زیاد این خانم از دو فرد مختلف به ویروس های مختلف مبتلا شده است. ما نمی دانیم که چگونه او آلوده شده است.


این محققان گفت که این زن تنها زندگی می کرد و از مراقبت های پرستاری در خانه برخوردار بود. او پس از چند بار افتادن به بیمارستان آمد و مشخص نیست که چگونه به کووید-۱۹ مبتلا شده بود.


ونکربرگن گفت: این یکی از اولین موارد مستند عفونت مشترک با دو نوع SARS-CoV-۲ است. هر دو نوع این ویروس در آن زمان در بلژیک در گردش بودند، بنابراین به احتمال زیاد این خانم با ویروس های مختلف از دو فرد مختلف آلوده شده اما نمی دانیم که چگونه آلوده شده است.


این محقق تاکید کرد که بیمار در ابتدا طبیعی و سالم به نظر می رسید، اما به سرعت علائم زوال را نشان داد و در کمتر از یک هفته درگذشت.


ونکربرگن گفت: اظهار نظر در مورد این موضوع که آیا عفونت مشترک به این دو گونه ویروس کرونا در وخامت سریع حال بیمار نقش دارد یا خیر، دشوار است.


وی افزود: گزارش در مورد موارد مشابه دیگر منتشر نشده است. با این حال، وقوع جهانی این پدیده احتمالاً به دلیل وجود آزمایش های محدود برای شناسایی انواع مختلف گونه های مورد نگرانی کووید-۱۹ و نبود روش ساده برای شناسایی عفونت های مشترک با توالی یابی ژنوم، دست کم گرفته می شود.


در ماه ژانویه، مقاله دیگری نشان داد که آزمایش دو نفر در برزیل به طور همزمان برای ٢ گونه کووید-۱۹ مثبت است.


شرکت داروسازی فایزر نیز به تازگی اعلام کرد که سرگرم ابداع تقویت کننده ای است که مستقیما گونه «دلتا» ویروس کرونا را که کشنده ترین گونه این ویروس محسوب می شود، هدف قرار می دهد.


مورد ابتلای این زن برزیلی روز شنبه در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری های عفونی اروپا ارایه شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو