نشست خبری پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند | یزدی: خط قرمزی جز منافع ملی نداریم

79

1400/4/22

14:03


نشست خبری پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند با حضور محسن یزدی، مدیر شبکه مستند و سیدمهدی میرتیموری دبیر این جشنواره برگزار شد.

نشست خبری پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند | یزدی: خط قرمزی جز منافع ملی نداریم

سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم رونمایی از پوستر پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند امروز سه‌شنبه مورخ ۲۲ تیرماه با حضور محسن یزدی مدیر شبکه مستند در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

محسن یزدی ضمن رونمایی از پوستر جشنواره، در ابتدای این نشست گفت: تلویزیون خانه مستند است و این ماجرا در سخنرانی‌ها و محافل تخصصی زیاد گفته می‌شود. اما متاسفانه مستند تلویزیونی آن شان لازم را ندارد و تبلیغات در اختیار مستندهای جشنواره‌ای است که به هر ترتیب آثار خیلی خوبی هم هستند.

وی افزود: برای مستند تلویزیونی نسبت به گذشته اتفاقات بهتری رخ داده و نباید به این صورت باشد که مستند تلویزیونی را سطح پایین در نظر بگیریم. امروز مستندسازهای درجه یکی در حال کار با تلویزیون هستند. ما خط قرمزی جز منافع ملی نداریم و تلویزیون از مستندسازان حمایت می‌کند.

یزدی در ادامه بیان کرد: امروز در حوزه پخش و تولید آثار، تلویزیون رقیبی ندارد. به نوعی پلتفرم‌های دیگر با فاصله قدرت تلویزیون را در زمینه پخش و تولید ندارند. شخصا علاقمند به کار کردن با مستندسازهای حیات وحش هستم و سعی کردیم این گونه از مستند را به آثار تلویزیون اضافه کنیم. به هر ترتیب هزینه ساخت این گونه مستندها بیشتر از گونه‌های دیگر بوده و نیاز به حمایت دارد. علاوه بر این مستندهای آرشیوی که طرفداران خاص خود را دارد نیز مورد توجه هستند. بخش دیگر، حمایت از مجموعه مستندها بوده که متاسفانه کمی دیر متوجه آن شدیم اما حمایت از اینگونه آثار را نیز در دستور کار خود قرار دادیم. 

مدیر شبکه مستند در ادامه با اشاره به اضافه شدن بخش کرونا به بخش جشنواره تلویزیونی مستند بیان کرد: این بخش را به صورت ویژه به جشنواره اضافه کردیم و برای آن جوایزی نیز در نظر گرفته شده است. البته می‌دانم که در جشنواره‌های دیگر نیز این بخش مورد توجه بوده اما به هر ترتیب باتوجه به شرایطی که در این مدت با آن گریبان‌گیر بودیم، ما هم خواستیم که از آثار در حوزه کرونا حمایتی صورت گیرد.

وی همچنین درباره پخش آثار از تلویزیون توضیح داد: از اول شهریور ماه پخش آثار برگزیده جشنواره از تلویزیون را آغاز کرده و به مدت یک ماه ادامه می‌دهیم. برای پخش آثار حق تالیفی نیز در نظر گرفته شده و پرداخت می‌شود. سه سال است که حق تالیف برای مستندسازان در نظر گرفتیم و خوشبختانه امسال نیز چنین رویکردی در دستور کار است.

یزدی افزود: ما علاقمندیم همه مراکز تولید در کنار تلویزیون دور میز باشیم و حمایت دو جانبه‌ای شکل گیرد. وضعیت امروز ما در مستند بسیار خوب است و هر شکلی از مستند که بخواهیم را می‌توانیم تولید کنیم. امروز حوزه مستند در حال رقابت با بخش داستانی است. شخصا به اندازه‌ای که اثر قابل توجه در حوزه مستند دیدم در حوزه داستانی ندیدم. اکنون با اجماع در این حوزه می‌توان اتفاقات خیلی خوبی را رقم زد.

مدیر شبکه مستند در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به حمایت حوزه هنری از جشنواره مستند تلویزیون گفت: امسال دوستان حوزه هنری برای ۵ فیلم برگزیده جشنواره شرایطی را در نظر گرفتند که اکران در سینما را تجربه کنند. سینمای پخش کننده آثار هم سینمای سپیده یا آزادی است. در این وضعیت شرایطی فراهم می‌شود تا سرمایه‌‌گذاران سینمایی نیز آثار را ببینند تا در صورت فراهم شدن شرایط از مستندسازان حمایت‌هایی صورت گیرد.

وی در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: برای تجلیل از مستندسازانی که در این مدت از دست دادیم، در مراسم اختتامیه جشنواره قرار است برای آنها بزرگداشتی برگزار شود.

این خبر در حال تکمیل است..

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو