سنگ تبخیری چیست و چطور تشکیل می شود؟

منبع: آرگا

75

1400/4/22

14:11


سنگ تبخیری چیست؟ اگر تامل کوتاهی به اسم این سنگ بیندازیم از اسم آن متوجه خواهیم شد که در اثر تبخیر این سنگ ها به وجود می آیند. اگر به مطالعه سنگ ها و زمین شناسی علاقه دارید این مطلب آرگا را مطالعه نمایید.

زمین شناسان با توجه به نحوه تشکیل، شکل ظاهری و ماده اولیه سنگها را تقسیم بندی می کنند. رسوبات شیمیایی انواعی از سنگها را تشکیل می دهند که سنگ های تبخیری یکی از آن ها می باشد. زمانی که آب دریا و دریاچه ها تبخیر شوند و مواد معدنی آن ها به حد کافی برسد این چنین سنگهای تشکیل می شوند.

نمونه ای از سنگ تبخیری

آشنایی با سنگ تبخیری

انواع گوناگونی از این سنگها وجود دارد. به طور کلی تبخیری ها در هر مکانی که بر اثر تبخیر حجم آب کم شده باشد تشکیل می شوند. ولی اغلب سنگهای تبخیری کمیاب هستند. سنگهای تبخیری هم در سطح زمین امکان شکل گرفتن دارند و هم در اعماق زمین شکل گیری آن ها مشاهده شده است. که به آن ها تبخیری های ثانیه می گویند. این سنگها از نظر اقتصادی اهمیت بالایی دارند زیرا لایه های تبخیری آن ها از موارد مهم میدان های نفتی به حساب می آیند. هم چنین آن ها مخزن هیدرو کربن ها نیز هستند.

آب و هوای مناسب تشکیل سنگ

با توجه به تحقیقات زمین شناسان بهترین مکان برای تشکیل تبخیری ها نواحی گرم و خشک است. علاوه بر این درجه ی حرارت بالا، رطوبت کم و تبخیر بیشتر از بارندگی از شرایط شکل گرفتن این سنگها می باشد.

انواع سنگهای تبخیری

سولفات های سدیم، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و کلیرید ها رسوباتی هستند که در طبیعت بیشتر دیده می شوند. نمک طعام یا همان هالیت، سنگ گچ، ایندریت از انواع این سنگ ها هستند.

سنگهای تبخیر و معادن آن ها

نمک طعام

یکی از انواع این سنگ ها نمک طعام است که محل تشکیل آن ها حوضچه های آب شور و دریاچه های نمکی می باشد. این سنگ ها بافت و لایه بندی متنوعی دارند که متاثر از محیط رسوب گذاری آن ها می باشد.

نمک های منیزیم و پتاسیم

تبخیر آب دریاها این سنگها را تشکیل می دهند. این نوع سنگ ضخامت بسیار کمی دارد و می توان آن ها را در لایه های بالا مشاهده کرد. مواد تشکیل دهند آن ها شامل کارنالیت، سیلویت، سولفات ها و کلرید ها می باشد.

 سنگ ایندریت و ژیپس

در خشکی ها و در سطح زمین، در زیر آب های کم عمق و عمیق تشکیل این سنگ ها را می توان مشاهده کرد. ژیپس ها دارای بافت مشخصی هستند.

تشکیل سنگهای تبخیر

 معرفی معادن سنگهای تبخیری در ایران

با بررسی ها و پژوهش های صورت گرفته کشور ایران یکی از کشورهایی است که معادن چشم گیر و قابل توجهی از سنگ گچ خام را در بردارد. استان های خراسان جنوبی، رضوی، تهران، اصفهان و فارس داری این معادن هستند. هم چنین معدن های سنگ نمک در استان قم و سمنان بسیار با اهمیت و قابل توجه می باشند.

در پایان پس از کسب اطلاعات لازم در رابطه با این سنگ ها، چنانچه علاقمند به شناخت سنگ تانزانیت و تشخیص سنگ طلا هستید پیشنهاد می کنیم این مطالب را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو