پیش از خواب غذا بخوریم یا نه؟

69

1400/4/22

15:09


دانشمندان آمریکایی به یکی از چالش برانگیزترین سوالات درباره تغذیه پاسخ دادند.

پیش از خواب غذا بخوریم یا نه؟

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از هلث آنلاین، بسیاری از مردم خوردن مواد غذایی پیش از به بستر رفتن را برای سلامت بدن نامناسب می‌دانند. آن‌ها معتقدند این کار می‌تواند باعث اضافه وزن و چاقی شود. با این حال، نظرات در این باره متفاوت و گاهی متضاد است.

حقیقت این است که خوردن غذا پیش از به بستر رفتن یک موضوع بحث انگیز است. برخی متخصصان می‌گویند به دلیل آنکه متابولیسم (سوخت و ساز بدن) در زمان خواب کاهش می‌یابد، مواد غذایی مصرف شده به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شوند.

در سوی مقابل، برخی متخصصان دیگر معتقدند مصرف مواد غذایی پیش از خواب کاری مناسب است که می‌تواند باعث بهبود خواب و کاهش وزن شود. با وجود این نظرات متضاد، تعجبی ندارد که بسیاری از مردم نمی‌دانند که خوردن غذا پیش از خواب خوب است یا بد.

حقیقت این است که یافته‌های محققان هر دو موضوع را به نوعی تایید می‌کند. تحقیقات نشان داده است گرچه سطح متابولیسم بدن در طول خواب کاهش می‌یابد و این موضوع باعث افزایش وزن خواهد شد، اما حداقل میزان متابولیسم در طول شب هنوز وجود دارد و بدن در طول خواب به انرژی نیازمند است.

دانشمندان می‌گویند شواهد نشان می‌دهد مصرف غذا پیش از به بستر رفتن باعث افزایش وزن می‌شود، اما دلیل این موضوع ساده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. حقیقت این است که بیشتر افراد تنقلات و مواد غذایی که پیش از خواب می‌خورند وعده اضافی پس از شام است. بدیهی است مصرف کالری بیشتر باعث اضافه وزن و چاقی خواهد شد.

از سوی دیگر، یافته‌های محققان نشان می‌دهد استرس باعث تحریک ترشح بیشتر هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) در زمان شب می‌شود. طبیعی است افرادی که از استرس رنج می‌برند تمایل بیشتری به مصرف غذا و کالری اضافی پیش از به بستر رفتن داشته باشند.

غذا خوردن پیش از خواب 

متخصصان تاکید دارند یکی از دلایلی که افراد پیش از خواب احساس گرسنگی می‌کنند این است که آن‌ها به دلایل متعدد مانند مشغله کاری در طول روز به میزان کافی مواد غذایی مصرف نمی‌کنند. این موضوع می‌تواند باعث به وجود آمدن یک چرخه باطل و اشتباه در زندگی آن‌ها شود.

آن‌ها در طول روز غذا کم می‌خورند، در نتیجه در هنگام شب دچار گرسنگی شدید می‌شوند و شروع به مصرف حجم بالایی از غذا می‌کنند. در نتیجه مصرف شبانه غذا، آن‌ها صبح روز بعد حجم کمتری از مواد غذایی مصرف می‌کنند. این موضوع هیچ ارتباطی به سطح متابولیسم این افراد ندارد.

مصرف غذا پیش از خواب می‌تواند علائم برخی بیماری‌ها را تشدید کند. رفلاکس معده (بازگشت اسید معده به مری و دهان) یکی از بیماری‌های رایج در جهان است. برآورد می‌شود ۱۸ تا ۲۷ درصد از مردم آمریکا از رفلاکس معده رنج می‌برند. افرادی که دچار این بیماری هستند باید از مصرف غذا پیش از خواب اجتناب کنند. علائم رفلاکس معده شامل سوزش سر معده، سختی در عمل بلع، وجود توده در گلو، فرسایش دندان، سرفه‌های مزمن، و لارنژیت (التهاب حنجره) می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو