بهترین درمان زانو درد

بهترین درمان زانو درد


منبع: برترین ها

119

1400/4/22

18:09


درمان‌های زیادی برای زانو درد و دردهای عضلانی به وجود آمده‌اند، اما بهترین درمان زانو درد کدام است؟ در این مطلب راهنمای شما هستیم.

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که مردم در سراسر دنیا با آن مواجهند، زانو درد است. این درد بنا به دلایل مختلفی می‌تواند به وجود آید. افزایش سن می‌تواند یکی از مهم‌ترین علل بوده و پارگی رباط‌های زانو، آرتروز زانو، پارگی مینیسک زانو و زانوی پرانتزی از دیگر علل اصلی زانو درد به حساب می‌آیند. بسیاری از دردهای خفیف زانو، با جلسات فیزیوتراپی و روش‌های بسیار ساده درمان می‌شود، اما در برخی موارد برای درمان زانو درد باید روش‌های دیگری را امتحان کنید و حتی شاید مجبور به رفتن زیر تیغ جراحی باشید.

روش‌های درمانی مختلفی برای درمان زانو درد به وجود آمده‌اند، اما از نظر شما بهترین درمان زانو درد کدام است؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با زانو درد، علائم آن، روش‌های تشخیص آن، روش‌های درمانی آن و بهترین درمان زانو درد با شما در میان بگذاریم.

بهترین درمان زانو درد

درمان قطعی زانو درد در کلینیک تخصصی آصف

جهت مشاوره همین حالا کلیک کنید.

زانو درد چه علائمی دارد؟

زانو درد می‎‌تواند به چند نوع خفیف، شدید، مزمن و حاد باشد. بدیهی است که هر یک از انواع زانو درد می‌تواند علائمی مختلفی داشته باشد، اما به طور کلی اصلی‌ترین علائم زانو درد به شرح زیر می‌باشند:

• به وجود آمدن تورم در قسمت زانو و سفت شدن مفاصل زانو
• قرمز شدن مفاصل زانو به هنگام لمس این قسمت
• ضعف زانوها و عدم استحکام آن‌ها به خصوص به هنگام راه رفتن
• ایجاد صدا در زانو به هنگام باز و بسته شدن مفاصل این قسمت
• عدم توانایی در صاف کردن کامل زانوها

بسته به میزان جدی بودن زانو درد شما، درمان شما نیز متفاوت خواهد بود. در صورتی که با بروز هر یک از علائم زیر مواجه گشتید، سریعا به پزشک مراجعه کنید:

• به وجود آمدن ورم روی زانو
• تغییر شکل زانو و ساق پا
• احساس درآمدگی زانو
• عدم توانایی در تحمل وزن بر روی زانو

پزشک برای تشخیص زانو درد چه کارهایی انجام می‌دهد؟

در یک جلسه معاینه، پزشک درمانگر شما، برای تشخیص زانو درد و انتخاب بهترین درمان زانو درد، اعمال زیر را انجام می‌دهد:

• زانوی شما را به خوبی ارزیابی و معاینه می‌کند تا از وجود یا عدم وجود تورم، درد، گرما و قرمزی روی زانوها اطمینان یابد.
• بررسی می‌کند که شما تا کجا قادر به تکان دادن زانوهایتان در جهات مختلف هستید.
• فشار دادن و یا کشیدن مفاصل زانو به منظور بررسی میزان استقامت آن‌ها

اگرچه در برخی موارد، اختلال زانو درد می‌تواند با این روش‌های ساده به خوبی تشخیص داده شود، اما در مواردی نیز برای تشخیص دقیق این اختلال لازم است تست‌ها و آزمایش‌های عکسبرداری انجام شود. برخی از اصلی‌ترین آزمایش‌های عکس برداری برای تشخیص زانو درد به شرح زیر می‌باشند:

• آزمایش اشعه ایکس
• سی تی اسکن
• تست اولتراسوند
• ام آر آی
• آزمایش خون

بهترین درمان زانو درد

بهترین درمان زانو درد

جهت درمان قطعی زانو درد همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۴۳۸۰۳۸

۰۲۱-۲۲۱۷۱۳۷۸

درمان زانو درد چگونه است؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، زانو درد می‌تواند درجه بندی‌های مختلفی داشته باشد و درمان هر یک از این درجه‌ها می‌توانند متفاوت از دیگری باشند. بسیاری از زانو دردهای خفیف با درمان‌های ساده بهبود می‌یابند، اما برخی دیگر ممکن است نیازمند درمان‌های دیگری باشند. انتخاب روش درمان همچنین به دلایل به وجود آمدن زانو درد نیز بستگی خواهد داشت. برخی از اصلی‌ترین روش‌های درمان زانو درد به شرح زیر می‌باشند:

  • درمان‌های دارویی

پزشک شما ممکن است برای درمان زانو درد شما، داروهایی را تجویز کند تا این داروها سبب درمان اختلالاتی که موجب زانو درد شده‌اند گردند. مشکلاتی از قبیل نقرس و رماتیسم مفصلی می‌توانند از اصلی‌ترین دلایل زانو درد باشند و می‌توان گفت این اختلالات تا حدودی با داروها قابل درمان هستند.

  • انجام حرکات اصلاحی

یکی دیگر از درمان‌هایی که برای زانو درد مورد تایید است، فیزیوتراپی و انجام حرکات اصلاحی است. این که ماهیچه‌های اطراف زانوی شما، استقامت کافی را داشته باشند، می‌تواند سبب گردد که مفاصل زانوهایتان مستحکم‌تر شوند. انجام تمرینات ورزشی می‌تواند به استقامت ماهیچه‌های شما کمک کند و از همین رو نیز بسیاری از پزشکان انجام حرکات فیزیکی خاصی را به شما توصیه می‌کنند تا با انجام آن‌ها درد زانوهای خود را بهبود ببخشید.

بهترین درمان زانو درد

برخی از حرکات ورزشی و اصلاحی که می‌توانند برای شما و درمان زانو درد شما کاربردی باشند، به شرح زیر می‌باشند:

• اسکوات
• خوابیدن به پهلو و بالا بردن ساق پا
• بالا بردن پشت ساق پا
• کشش کمان کوتاه زانو

البته دقت داشته باشید که اگر زانو درد شما شدید و مزمن است، باید این حرکات را پس از تایید پزشک متخصص خود و با دقت لازم انجام دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

  • طب سوزنی

از گذشته تاکنون برای درمان بسیاری از دردها و مشکلات از طب سوزنی استفاده میشده است. آرتروز را می‌توانیم یکی از اختلال‌های و دردهایی بدانیم که با طب سوزنی قابل درمان است. می‌توانید برای درمان زانو درد خود به یک متخصص طب سوزنی مراجعه کنید و در صورت صلاحدید متخصص، درمان طب سوزنی را در پیش بگیرید. بدیهی است که میزان پاسخ‌دهی و نتیجه گرفتن از این درمان، به میزان تخصص فردی که طب سوزنی را انجام می‌دهد و همچنین میزان خفیف یا شدید بودن زانو درد بستگی دارد.

  • تزریق به زانو

یکی دیگر از راه‌هایی که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یکی از بهترین درمان های زانو درد نیز شناخته می‌شود، تزریق مواد دارویی خاص به زانو و مفاصل آن می‌باشد. برخی از موادی که به زانو تزریق می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • کورتیکواستروئید
  • هیالورونیک اسید
  • پلاسمای سرشار از پلاکت یا PRP

هر یک از تزریقات گفته شده برای درمان افراد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال تزریق کورتیکواستروئید فقط برای چند ماه ماندگاری دارد و برای درمان همه افراد مورد تایید و استفاده نیست.

بهترین درمان زانو درد

  • گرما و سرما درمانی

یکی دیگر از روش‌های درمان مشکلات زانو، سرما و گرما درمانی است. برای این روش‌ها از کمپرس‌های آب سرد و آب گرم استفاده می‌شود. معمولا آب سرد تنها برای 3 روز ابتدایی کاربرد دارد در صورتی که گرما می‌تواند اثر طولانی مدت‌تری داشته باشد. 

  • عمل جراحی

یکی دیگر از مهم‌ترین روش‌های درمان زانو درد، انجام عمل جراحی است. انجام جراحی زانو معمولا زمانی که درد زانو، مزمن و حاد شده باشد، توصیه می‌شود. در صورتی که قصد انجام جراحی برای درمان زانو درد را دارید، حتما پیش از تصمیم‌گیری تمام نکات در رابطه با آن را در نظر بگیرید و با آگاهی کامل تصمیم بگیرید. اگر تصمیم به انجام جراحی گرفتید، گزینه‌هایی که پیش روی شما خواهند بود، به شرح زیر می‌باشند:

بهترین درمان زانو درد

  • جراحی آرتروسکوپی

این جراحی برای ترمیم و یا برداشتن غضروف‌های آسیب‌دیده انجام می‌شود و می‌تواند تاثیر بسزایی بر بهبود و درمان زانو درد داشته باشد.

  • جراحی جایگزینی بخشی از مفصل

در این جراحی، پزشک جراح شما، تنها بخشی از زانویتان که آسیب دیده است را از بدن جدا کرده و به جای آن پلاستیک یا فلز قرار می‌دهد.

  • جراحی جایگزینی تمام مفصل زانو

در این جراحی، جراح شما تمام استخوان‌ها و غضروف‌های آسیب دیده را از ران، ساق پا و یا زانو جدا می‌کند و مفصلی مصنوعی از آلیاژهای فلزی را جایگزین می‌کند.

  • جراحی برش استخوان

در این جراحی، استخوان بیمار با عمل جراحی و به صورت کاملا کنترل شده، شکسته می‌شود و طول استخوان(بلندی و کوتاهی آن) تصحیح می‌گردد.

بهترین درمان زانو درد کدام است؟

حال که با تمام راه‌های درمان زانو درد آشنا شدید، شاید برایتان سوال باشد که کدام روش بهترین روش درمان زانو درد است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بهترین درمان زانو درد برای هر فردی می‌تواند متفاوت از فرد دیگر باشد.

ممکن است یک روش درمانی برای فردی که به زانو درد خفیف دچار است، کارآمد بوده و برای فردی با زانو درد شدید و مزمن، به هیچ عنوان کارآمد نباشد و بالعکس. برای آگاهی از بهترین درمان زانو درد باید مورد معاینه یک متخصص زانو و آرتروز قرار گیرید.

آرتروز

آرتروز (OA) یکی از علل اصلی درد و ناتوانی شدید در طولانی مدت است که تقریباً ۱۰ ٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. راه حل‌های جدید و استراتژی‌های مبتنی بر مهندسی بافت بسیار امیدوارکننده بوده است. تحقیقات درمورد prp زانو برای درمان ارتروز با نتایج مثبتی همراه بوده است.در یک مطالعه که بیماران به دو گروه مصرف کننده prp وگروهی که مصرف کننده ژل یا هیالورونیک اسید تقسیم شدند و بعد از یکماه درد گروه prp کمتر از گروه هیالورونیک اسید بود. گروه PRP در طی پیگیری تا یک سال امتیازات به مراتب بهتری را گزارش کرده است.

تفاوت بین PRP و هیالورونیک اسید (ژل) در یک ماه ناچیز بود (P> ۰.۰۵)، اما در سایر بازه‌های زمانی تا یک سال قابل توجه بود
استفاده از مسکن در گروه prp کاهش پیداکرده است
اخیراً PRP به عنوان یک درمان محافظ کندرو برای OA زانو درنظرگرفته شده است. مطالعه بالا نشان داد که دوز ۱۰ میلیارد پلاکت در حجم ۸ میلی لیتر PRP نتایج عملکردی را بهبود می‌بخشد و از غضروف مفصل در برابر ساییدگی و پارگی بیشتر در بیماران مبتلا به OA زانو محافظت می‌کند.

فاکتور‌های رشد ترشح شده از پلاکت‌ها باعث تحریک تکثیر سلول‌های بنیادی مزانشیمی و مزانشیمی می‌شوند و از این طریق به سنتز کلاژن نوع II کمک می‌کنند. سرکوب واسطه‌ها اثرات ضد درد را به همراه دارد.

درمان ارتروز زانو با ارتوکاین

آرتروز (OA) شایع‌ترین آرتروز در جهان است که با افزایش تعداد افراد انتظار می‌رود با افزایش سن جمعیت این بیماری را بدست آورند.

روش‌های درمانی که معمولاً برای مدیریت بیماری استفاده می‌شوند، دارای اثربخشی محدود و برخی خطرات قابل توجهی را به همراه دارند.

G (دوسلدورف، آلمان) روشی را برای تولید سرم شرطی شده اتولوگ (ACS) غنی از IL-۱Ra با عنوان Orthokine به بازار عرضه کرده است. شرکت کنندگان در مطالعه تحت درمان ارتوکاین درد و عملکرد آن‌ها بهبود یافته است

آزمایشات مداوم ثابت می‌کند که ارتوکاین می‌تواند تخریب غضروف را عقب بگذارد و التهاب را کاهش دهد، مدیریت OA به طور چشمگیری تغییر می‌کند، شاید مکانیزمی برای جلوگیری از بیماری یا حداقل پیشرفت آن فراهم شود.

داده‌های فعلی از مطالعات بالینی نشان می‌دهد که تجویز داخل مفصلی آماده سازی سرم بدون سلول از نوع اتولوگ، مانند ارتوکاین، در بیماران مبتلا به OA زانو ممکن است درد و عملکرد را با محدودیت عوارض بهبود بخشد.

عوارض جانبی کمی در نزریق ارتوکاین مشاهده شد. شایعترین شکایت درد و تورم در روز‌های بعد از انجام تزریق داخل مفصلی بود. تنها یک بیمار پس از تزریق ACS، سفتی را گزارش کرد. نتیجه گیری تأثیر مثبت بر درد و عملکرد مفصل را نشان می‌دهد بدون تأثیرات سو قابل توجه.

منبع:  nature.com , mayoclinic.org

کلینیک تخصصی زانوی آصف

کلینیک تخصصی زانوی آصف با سال‌ها تجربه در این حوزه می‌تواند بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد دهد. در این کلینیک علت دردهای زانو و شانه هر بیمار توسط فوق تخصصی بررسی می‌شوند و بسته به علت ایجادکننده درمان های جدید و کم عارضه تر به بیمار توصیه می‌شوند.

بهترین درمان زانو درد

  • تاندونی: علت آسیب‌های تاندونی هم می‌تواند حرکات بیش از حد ورزشی یا فعالیت‌های فردی و بیماری‌های زمینه‌ای مثل روماتیسم باشد.
  • آسیب‌های ورزشی: به صدماتی گفته می‌شود که در باشگاه، زمان تمرین یا مسابقه برای مفاصل، تاندون‌ها، لیگامان‌ها و گا‌ها مینیسک زانو اتفاق می افتد.
  • مشکلات بعد سکته مغزی: افراد بعد حادثه عروقی مغز یا همان سکته مغزی گا‌ها دچار فلجی یا بیحسی یک طرفه بدن یا بخشی از بدن می شوند که تا حد زیادی با جلسات متوالی فیزیوتراپی و توانبخشی می تواند بهبود یابد.
  • انحرافات ستون فقرات (اسکولیوز، کیفوز یا قوز پشت): انحراف ستون فقرات به صورت کجی یا اسکولیوز و قوز یا کیفوز هستند؛ که به علت مادرزادی یا بخاطر عادات غلط نشستن اتفاق میافتد وبستگی به علت ان تاحد زیادی قابل اصلاح هستند.
  • به طور ویژه درد‌های زانو و مفصل شانه: علت درد‌های زانو وشانه هربیمارتوسط فوق تخصصی بررسی می شوند و بستگی به علت ایجادکننده درمان‌های جدید و کم عارضه‌تر توصیه می شوند.
  • اوزون درمانی، ارتوکاین، فاکتور رشد، ژل و توانبخشی و فیزیوتراپی

همه خدمات توسط فوق تخصص روماتولوژی، متخصص طب فیزیکی، متخصص جراحی مغزواعصاب، متخصص بیماریهای داخلیو فیزیوتراپیست های حرفه ای انجام می‌گردد.

جهت مشاوره رایگان و رزرو وقت کلیک کنید.

بهترین درمان زانو درد

همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۴۳۸۰۳۸

۰۲۱-۲۲۴۰۸۰۴۳

۰۲۱-۲۲۱۷۱۳۷۸

بهترین درمان زانو درد

جهت مشاهده نمونه‌ها از اینستاگرام بازدید کنید.

clinicassef@

بهترین درمان زانو درد

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

clinicassef.ir

بهترین درمان زانو درد

آدرس کلینیک: زعفرانیه، خیابان اعجازی، ساختمان ۳۳، طبقه دوم، واحد ۸

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو