دود کردن اجاق گاز به چه دلایلی رخ می دهد؟

منبع: آرگا

131

1400/4/23

00:13


اگر فضا آشپزخانه ی شما دود بگیرد اولین کاری که می کنید به سراغ اجاق گاز می روید و سعی دارید مشکل آن را پیدا کنید. عوامل زیادی در دود کردن اجاق گاز نقش دارند که بهتر است برای رفع مشکل با آنها آشنا باشید.

یکی از لوازم ضروری برای هر آشپزخانه ای اجاق گاز است. این وسیله گاهی خطر ساز شده و مشکلات جدی به دنبال دارد. دود کردن اجاق گاز یک مشکلات جدی است که به سرعت باید به رفع آن پرداخت. گاهی این مشکل با رعایت چند نکته قابل حل است ولی در بعضی مواقع علت دود زدن ممکن است از خراب شدن قطعه ای از این وسیله باشد.

دود کردن اجاق گاز

دلایل دود کردن اجاق گاز چیست؟

اجاق گازها از وسایل ضروری و پر استفاده هر خانه ای می باشند که با گذشت زمان ممکن است دچار خرابی های متعددی شوند. یکی از این خرابی ها دود زدن اجاق گاز می باشد که بروز این مشکل به دلایلی مختلفی اتفاق می افتد. در این مطلب ما به برسی چند مورد از آن ها پرداخته ایم.

کثیفی گاز

کثیف بودن و عدم تمیز کردن اجاق گازها گاهی باعث می شود که دود کنند. اگر مواد غذایی که هنگام آشپزی غذا سرریز شده و یا روغن و شیرهایی که روی اجاق ریخته شده را از روی آنها پاک نکنید و همان طور باقی بمانند، در صورت روشن شدن آن ممکن است اجاق گازتان دود کند. برای اینکه با این مشکل روبه رو نشوید پس از هر بار آشپزی با دستمال و مواد شوینده مخصوص گازها را از مواد غذایی پاک کنید و هم چنین صفحه و چدن های آن را نیز به خوبی تمیز کنید.

به کار بردن شوینده نامناسب

در استفاده از مواد شوینده دقت لازم را داشته باشید اگر بیش از اندازه از این مواد استفاده کنید ممکن است شوینده ها رو سر شعله های گاز باقی بمانند و در استفاده ی بعدی سبب دود زدن اجاق گازها شوند. پس لازم است هنگام استفاده از شوینده توجه کنید که بلافاصله آن را با دستمال خشک از روی گاز خشک کنید و از پاک شدن آنها اطمینان داشته باشید تا سبب بروز مشکلات خطرناک نشود.

علل های دود کردن گازها

نو بودن از علت های دود کردن گاز

اگر اجاق خود را به تازگی خریده اید و برای اولین بار از آن می خواهید استفاده کنید، توجه داشته باشید که به دلیل روغنی که در ساخت این وسیله به کار برده شده است ممکن است در استفاده اول دود کند. بنابراین دود زدن اجاق گازهای نو جای نگرانی ندارد و طبیعی می باشد.

زیاد بودن نسبت گاز به هوا

برای اینکه شعله گازی آبی رنگ و بدون دود بسوزد، باید میزان گاز در حد استاندارد باشد. اگر میزان فشار گاز بیشتر از میزان هوا باشد باعث دود کردن اجاق گازها می شود. برای رفع این مشکل باید میزان فشار وردی گاز را کاهش دهید.

سوختن شعله ها به رنگ زرد

برای اینکه شعله شما به درستی بسوزد باید هوا با گاز به یک نسبت ترکیب شده باشند. کاهش هر کدام باعث ایجاد شعله های زرد می شود و در نتیجه اجاق گاز دود می کند. برای رفع این مشکل نازل را چک کنید. اگر نازل گشاد شده باشد و یا درست در جایگاه خود تنظیم نشود باید آن را عوض کنید. بهتر است برای اینکار از نمایندگی ها کمک بگیرید.

دود کردن اجاق گاز و عوامل آن

پس از مطالعه این مطلب، برای آشنایی با نحوه خنک تر کردن باد کولر و کاربرد بخارشوی می توانید از این لینک ها بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو