اختصاصی/ تاثیرات مخرب تماشای بیش از حد تلویزیون

77

1400/4/23

09:54


محققان معتقدند افرادی که در سنین میانسالی زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند در سال‌های بعدی زندگی خود، بیش از سایرین در معرض خطر کاهش سلامت مغز قرار دارند.

اختصاصی/ تاثیرات مخرب تماشای بیش از حد تلویزیون

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، مطالعات و بررسی‌های آنها نشان می‌دهد که تماشای بیش از حد تلویزیون می‌تواند باعث کاهش شناختی و همچنین کمترشدن ماده خاکستری مغز شود. کارشناسان توصیه می‌کنند فعالیتی را جایگزین تماشای تلویزیون کنید که از آن لذت برده و به آن پایبند باشید. اکنون این مساله به وضوح اثبات شده که هر چه در ۴۰، ۵۰ و ۶۰ سالگی وقت بیشتری را صرف تماشای تلویزیون کنید در سال‌های بعد بیشتر دچار مشکلات سلامت مغز خواهید شد.

این نتیجه حاصل بررسی محققانی است که هفته گذشته سه مطالعه جدید در همایش اپیدمیولوژی، پیشگیری، سبک زندگی و سلامت قلب و عروق در انجمن قلب آمریکا ارائه دادند. در این مطالعات از تماشای تلویزیون به عنوان معیار سنجش رفتار کم‌تحرک (زمانی که به نشستن صرف می‌شود) استفاده شد. سلامتی مغز بعداً با پاسخ دادن شرکت‌کنندگان به سوالاتی در مورد عادات آنها درتماشای تلویزیون، انجام آزمایش‌های شناختی و انجام آزمایشات MRI مغز اندازه‌گیری شد.

در این بررسی، تماشای تلویزیون با میزان محتوا طی اوقات فراغت افراد سنجیده شد. روی هم رفته، یافته‌های محققان نشان می‌دهد افرادی که میزان متوسط یا زیادی از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند، توان شناختی کمتر و همچنین کاهش ماده خاکستری در مغز خود را در اواخر زندگی تجربه می کنند. ماده خاکستری مغز منبع اصلی توان تصمیم گیری، شنوایی و بینایی و کنترل عضلات محسوب می‌شود.

محققان همچنین دریافتند که تأثیر مثبت فعالیت بدنی لزوماً برای مقابله با تأثیر منفی تماشای تلویزیون کافی نیست. این بدان معنا نیست که ما باید ورزش را کنار بگذاریم. بر اساس نتایج تحقیقات، محاسبه شده که هر یک ساعت افزایش در میانگین روزانه تماشای تلویزیون در یک فرد به کاهش 0.5 درصدی حجم ماده خاکستری منجر می شود.

انجمن قلب آمریکا در وب سایت خود اعلام کرده که بی‌تحرکی و نشستن بیش از حد با افزایش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دو، سرطان روده بزرگ و ریه و مرگ زودرس مرتبط دانسته است. در همین حال، هدر اسنایدر، معاونت روابط پزشکی و علمی انجمن آلزایمر آمریکا پیشنهاد می‌کند که در این زمینه، باید تفاوت میان ارتباط و علت را در نظر داشته باشیم. وگرنه این تحقیق نیز همانند بررسی های قبلی ارتباط میان کم‌تحرکی و کاهش توان شناختی را نشان می‌دهد اما علت آن را اثبات نمی‌کند.



اسنایدر می گوید: مهمترین کاری که باید جدا از این تحقیق انجام شود این است که در نظر بگیرید که علاوه بر تماشای تلویزیون، چه کار دیگری می توان انجام داد. بهتر است فعالیت‌هایی را انتخاب کنیم که می‌دانیم برای سلامت قلب، مغز و بدن مفید هستند. نتایج یک بررسی دیگر نشان می‌دهد که انجام ورزش مکرر(در صورت توانایی)، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و برخورداری از ارتباط اجتماعی و شناختی می تواند خطر کاهش توان شناختی مغز را کاهش دهد. به عبارت دیگر، فعالیت‌هایی که امروز در راستای تقویت سلامتی کلی شما می‌باشد، ممکن است کلید محافظت از سلامت مغز شما در سالهای بعد باشد.

کاری که امروز می‌توان انجام داد
وقتی نوبت به اصلاح سبک زندگی شما می‌رسد، در نهایت انتخاب شماست که چگونه برای رسیدن به بهترین نتیجه اقدام کنید. شما می‌دانید که به چه چیزهایی اعتیاد داشته و چه چیزهایی را تا مدت زیاد حفظ نخواهید کرد . به جای انتخاب کنترل تلویزیون، یک کتاب جالب بردارید یا به پیاده روی بروید.

 با این حال، زمینه شخصی نیز مهم است. این بدان معناست که اگر اهل مطالعه کتاب نیستید، تصمیم نگیرید تمام ساعاتی که صرف تماشای تلویزیون میشد، به زمان مطالعه کتاب و رمان تغییر دهید چرا که چنین رویکردی احتمالاً منجر به تغییر پایدار در شما نخواهد شد. در عوض اگر کاری را انتخاب کنید که به آن علاقمندید، آن کار تا مدت زمان بیشتری می‌‌تواند جایگزین تماشای تلویزیون باشد.

پیاده روی، باغبانی، تنیس، دوچرخه‌سواری، شنا و کوهنوردی همه و همه گزینه‌هایی است که می‌تواند به خوبی عادت تماشای تلویزیون را از سر شما بیرون کند.



منبع: HealthLine/ مه ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو