اختصاصی / افزایش زایمان زودرس و سزارین در شرایط کرونا/ زنان باردار واکسن بزنند؟

68

1400/4/23

09:54


نایب رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران توضیحاتی درباره وضعیت زنان باردار در شرایط کرونا و باید ها و نبایدهای بارداری در شرایط کرونا ارائه داد.

اختصاصی /  افزایش زایمان زودرس و سزارین در شرایط کرونا/ زنان باردار واکسن بزنند؟

دکتر مریم کاشانیان، نایب رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت نیوز درباره موضوع کرونا و بارداری اظهار داشت: از نظر علمی ثابت نشده است که زنان باردار بیشتر از جمعیت عمومی در جهان مبتلا به کرونا می‌شوند ولی رعایت بیشتر پروتکل ها جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری در زنان باردار جهت حفظ سلامت آنها و جنین‌شان بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی در زنان باردار و کاهش ظرفیت ریه و افزایش فعالیت قلب در زمان بارداری در صورت ابتلا به کرونا، زنان باردار ممکن است با مشکلات بیشتری مواجه شوند بنابراین مراقبت‌های لازم از این افراد بسیار حائز اهمیت است.

نایب رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران با اشاره به اینکه در شرایط کرونا آمار سزارین و زایمان های زود است افزایش یافته است، گفت: انجام سزارین به دلیل ترس مادران باردار بیشتر شده و زایمان زودرس هم دلایل مختلفی دارد که بر اساس آن پزشک تشخیص می‌دهد که باید هر چه سریعتر ختم شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای زنان باردار دریافت واکسن توصیه می‌شوند یا خیر گفت: در کشور ما باید بر اساس دستورالعمل های وزارت بهداشت این اقدام انجام گیرد ولی در برخی از کشورها در خارج از ایران دو نوع واکسن  کرونا برای مادران باردار پیشنهاد شده که زنان می‌توانند با انتخاب خود تزریق آنها را مد نظر قرار دهند.
دکتر کاشانیان گفت: همچنین انتقال کرونا از مادر به جنین در بارداری ثابت نشده است ولی تب می‌تواند در زنان باردار سبب آسیب و ناهنجاری در جنین شود بنابراین کنترل تب در زنان باردار به دلایل مختلف بسیار حائز اهمیت است.
وی خاطر نشان کرد: بیماری کووید ۱۹ مانند هر بیماری دیگر ممکن است سالها تداوم داشته باشد بنابراین به هیچ عنوان توصیه نمی شود که زوجین بارداری خود را به تعویق بیندازند و بارداری در شرایط کرونا با حفظ رعایت پروتکل های بهداشتی حین بارداری منعی ندارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو