روحانی در جلسه هیات دولت گفت: بیست و سوم تیرماه در تقویم ما به عنوان روز تعامل سازنده با جهان آمده است، پس از اقدامات دولت یازدهم برای از بین بردن تحریم ها و احقاق حقوق ملت، روز ۲۳ تیر سال ۹۴ بود که ما به توافق رسیدیم به همین دلیل این روز نام گذاری شد.

*یکی از اهداف دولت ما احقاق حق ملت در زمینه مسائل اقتصادی، فناوری و تولید بود، این هدف اصلی و‌مهم در دولت یازدهم بود و در دولت دوازدهم هم تکرار شد.

*برخی مسائل وجود داشت که مردم فکر می کردند قطع نامه هایی علیه ایران تصویب شده و کاری نمیتوان کرد، معمولا هم وقتی برای  کشوری ذیل فصل ۷ قطع نامه صادر می کنند، اتفاق خوبی نمی افتد یا جنگ می شود.

*ما با آژانس در یک مسئله ای به نام PMD مواجه بودیم و احتمال فعالیت های غیر صلح امیز را مطرح می کردند، به ما می گفتند این مسئله هیچ گاه حل نمی شود و مشکل با آژانس باقی خواهد ماند.

* اینکه دنیا قبول کند ایران طبق قانون می تواند غنی سازی داشته باشد هم از مشکلات بود، رفع تحریم ها هم به سادگی انجام نمی شد، به ما هم میگفتند شدنی نیست.

* کاری که دولت یازدهم انجام داد و در تاریخ کشور ما به عنوان حرکتی مهم در روابط بین الملل ثبت است این است که ما توانستیم در صد روز اول به یک وافق موقت با ۵+۱ برسیم.

*قرار بود فروش نفت ما به  صفر برسد و اواسط سال ۹۳ حتی یک بشکه نفت به فروش نرود، تحریم ها متوقف شد، بانک مرکزی آزاد شد و‌ کلیاتی هم طرفین در توافق موقت پذیرفتند که ایران تا یک حدی می تواند، غنی سازی داشته باشد.

*قدم به قدم‌ جلو رفتیم و در فروردین ۹۴ به یک‌ توافق کلی رسیدیم و در ۲۳ تیر ۹۴ هم تحت عنوان برجام توافق کردیم. در دی ماه ۹۴ برجام اجرایی شد و‌تحریم ها برداشته شد.

*برخی اقدامات آنی بود و برخی اقدامات تشریفات می خواست اما در مجموع دستورها ابلاغ شد و کار آغاز شد.

*نتیجه این است که از طریق گفت و گو می توان مشکلات را حل و فصل کرد. یک فکر این بود که با مذاکره مشکل حل نمی شود و باید زورآزمایی کنیم، درواقع فکر می کردند تحریم ها با مذاکره حل نمی شود اما شد. هرچند شلوغ کردند و گفتند برجام کاغذی است اما مردم دیدند که در عمل اتفاق افتاد.

*یکی از حقوقی که از دست رفته بود این بود که در نفت و میعانات به ما می گفتند شما نبودید اما ما باز هم جایگاه خود را به دست آوردیم.

*در سه سالی که تحریم برداشته شد پالایشگاه ها را تقویت کردیم و در پتروشیمی اقدامات بزرگی را آغاز کردیم، بر همین اساس هم در جنگ اقتصادی توانستیم مقاومت کنیم.

* از اواخر ۹۴ تا ۹۶ شرایط کشور عوض شد، ما گفتیم می توانیم کاری کنیم سانتریفیوژ بچرخد چرخ زندگی مردم بچرخد این کار را هم انجام دادیم و تا اوایل سال ۹۷ هم تورم در کشور ما تک رقمی بود.

*رشد اقتصادی ما در سال ۹۳ مثبت بود در ۹۵ هم رشد اقتصادی ما در دنیا اول شد. این اقدامات بزرگ در سایه مذاکره ممکن شد و ما با تعامل سازنده با دنیا توانستیم کارهای بزرگ انجام بدهیم.

*در ۹۴ تا اوایل ۹۷ عهد ها باقی بود اما یک‌ مجنون سیاسی در سال ۹۷ تحت فشار تندروها، ضد انقلاب ها ، عربستان و اسرائیل این عهد را شکست.

* به ترامپ حالی کردند ۲۴ ساعت تحمل کن و از برجام خارج شو تا تمام بار به دوش ایران بیفتد، گولی که ترامپ خورد این بود که فکر می کرد باید ۲۴ ساعت مقاومت کند اما در تمام ۳ سال گیر کرده بود و به اهداف خود هم نرسید.

*صنعت هسته ای ما در برجام با قدرت باقی ماند و‌در ماه های اخیر خود را نشان داد که حتی اگر یک روز نیاز باشد تا ۹۰ درصد هم می توانیم در مسیر صلح آمیز تولید کنیم.

*راکتور آب سنگین اراک باقی ماند و این در مخیله هیچ کس نمی گنجید، مذاکره بدون پشتوانه انجام نمی شد و پشتوانه این مذاکره هم حمایت مردم، ایستادگی مردم، هدایت و حمایت رهبری بود.

* آنچه باید در سایه مذاکره به دست می آوردیم به دست آوردیم و اساس کار هم مقاومت مردم بود، ۳/۵ سال است که مردم با فشار زندگی می کنند و این کار سهل نیست. هر دولتی باید ۶۰ میلیارد دلار درامد نفتی داشته باشد و اگر این درآمد حذف شود کار آسان نخواهد بود.

*به ما میگویند به برجام و خارج کار نداشته باشید، اما تمام مشکلات کشور از واردات است که به موقع انجام نمی شود. کاری کردیم  که در ترسالی در گندم خودکفا شدیم. باید در سال ۴۰ میلیارد دلار جنس وارد شود و اگر بخواهیم به نقطه مطلوب برسیم، باید سرمایه گذاری صورت بگیرد.

*خداوند کمک کرد و تا زمانی که ادم مجنون و‌رییس جمهور آمریکا دوره اش تمام شد و مردم آمریکا به او پشت کردند. رییس جمهور امروز آمریکا در تبلیغات انتخاباتی خود گفت به برجام باز میگردد، اولین اقدام او نسبت به برجام هم این بود که نامه ترامپ برای تحریم هارا پس گرفت و این اقدام بایدن در ماه اول بود.

* ای کاش همه ما می رفتیم به اصل ۶۰ یا ۱۱۳ قانون اساسی احترام میگذاشتیم.

* اگر سه گل زده شد و یک گل خوردیم ما پیروزی قطعی داریم. چرا وقتی تیم ملی ما در مذاکرات پیروز می شود چرا برایمان سخت است کف بزنیم و تعظیم کنیم؟ این جناح و آن جناح ندارد.

*اگر اصل ۶۰ لطمه نمی خورد‌که در آذرماه لطمه خورد، و اگر ۱۱ آذر لطمه نمی خوردیم در اسفند ماه برجام تکمیل شده بود و مردم عید و فروردین دیگری می دیدند.

*امروز سفره ای آماده است، هرچند فرصت را از دولت دوازدهم گرفتند اما امیدواریم دولت سیزدهم نتیجه بگیرد. ما امید داریم به قول خود عمل کنیم . در تحریم کارهایی که باید انجام دادیم و اگر مردم گزارش وزیر خارجه را بخوانند متوجه می شوند.

*اگر بحث گفت و‌گو‌ و تعامل سازنده را مطرح کردم چون از اقدامات مهم این دولت بود وگرنه کارهای دیگری هم انجام شده است. 

*روند سازنده ای که با کشورها داشتیم که صلح هرمز هم از جمله آنها است از تعامل سازنده دولت است. در FATF به نتیجه رسیدیم و‌از لیست سیاه خارج شدیم اما با ناشی گری بازهم به لیست بازگشتیم.

*در مورد کرونا بحثی در سیستان بلوچستان وجود دارد و حرف هایی زده می شود که سیاه نمایی است. برخی می گویند مردم سیستان اصلا تخت ندارند و‌ بیمارستانی وجود ندارد در سیستان امروز ۵۲۷۲ تخت وجود دارد، به دروغ به مردم نگویید که دولت برای مردم عزیز سیستان و بلوچستان کاری نکرده است.

*۵۴۰ تخت بیمارستانی در یکسال اخیر در سیستان به اتمام رسید که کار بزرگی است. دروغ نسبت به نظام نبندید و حرف ناروا نزنید.

*در موضوع برق با خشکسالی بی نظیر مواجه شدیم، ۵۲٪ بارندگی ما کم شده و آب سد هم کم تر شده است. گرما شدید شده و خشکسالی افزایش داشته است. از سوی دیگر صنعت ما پیشرفت کرده و مصرف افزایش داشته است.

* دروغ شاخدار می گویند که در دولت یازدهم و دوازدهم کاری نشده اما ۲۰ هزار مگاوات به ظرفیت برق ما در دولت یازدهم و دوازدهم اضافه شده است.

* بیش از سه برابر نیروگاه های نیمه کاری تحویل دولت بعدی می دهیم ۱۶ هزار و ۳۰۹ مگاوات نیروگاه در حال تکمیل وجود دارد.

*فقط یک نیروگاه ما ۱۴۰۰ مگاوات است که همه کارهای آن انجام شده است. واقعیت هارا بگویید.

تکمیل می شود...