«منبع» به تربیت کودکان می‌پردازد | بررسی دوراهی‌های اخلاقی انسان در شرایط بحرانی

54

1400/4/23

12:32


کارگردان فیلم کوتاه «منبع» که به تازگی برگزیده جشنواره بروکلین آمریکا شد، درباره این اثر توضیح داد.

«منبع» به تربیت کودکان می‌پردازد | بررسی دوراهی‌های اخلاقی انسان در شرایط بحرانی

گروه سینمایی هنرآنلاین: فیلم «منبع» به نویسندگی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی مجتبی پورعبداله یکی از آثار سینمای کوتاه ایران است که به تازگی به بیست و چهارمین دوره جشنواره بروکلین آمریکا که از جشنواره‌های مورد تایید اسکار بود، راه پیدا کرد و توانست جایزه spirit award را نیز از آن خود کند. در خلاصه داستان فیلم کوتاه منبع آمده است: یکی از تفریحات ابوالفضل و مسعود، مخفیانه شنا کردن در منبع آبی است که روی پشت بام ساختمانشان قرار دارد تا اینکه یک‌بار در این موقعیت در تقابل با محمد قرار می‌گیرند. به بهانه موفقیت این اثر با کارگردان آن به گفتگویی کوتاه پرداختیم.

مجتبی پورعبداله درباره چگونگی شکل‌گیری این اثر توضیح داد: فیلم «منبع» الهام گرفته از یک داستان واقعیست که به نوع تربیت کودکان و چرخه‌ی انتقال آن به اجزای دیگر جامعه می‌پردازد. موضوعی که در جامعه کنونی ایران اهمیت بسیاری دارد و نیاز است که به آن توجه بیشتری شود.

وی افزود: شخصا در این فیلم سعی کردم دوراهی‌های اخلاقی انسان در شرایط بحرانی را مورد بررسی قرار دهم. اکنون از اینکه این اثر توانسته به موفقیت‌هایی در جشنواره‌های جهانی دست پیدا کند احساس خوبی دارم. چراکه فکر می‌کنم اکنون داستان ما در حال شنیده شدن در نقاط مختلفی است و شاید بتواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

این فیلمساز که تهیه‌کنندگی فیلم خود را نیز برعهده داشته است، درباره چالش‌های تولید فیلم کوتاه در ایران گفت: بطور کلی ساخت فیلم کوتاه از شروع مراحل پیش تولید تا انتها با چالش‌های متعددی مواجه است. «منبع» نیز از این موضوع مستثنی نبوده و مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده. بخصوص اینکه ما در این فیلم با بازیگران کودک در شرایط آب و هوایی و محیطی کار می‌کردیم که شرایط کار را سخت‌تر هم می‌کرد.

پورعبداله ادامه داد: برای سکانس‌های خارجی فیلم مجبور بودیم که در دمای ۴۰ درجه تابستان کار کنیم که وضعیت عجیب و پیچیده‌ای را ایجاد کرده بود. اما با همه این چالش‌ها، گروهی که در این فیلم حضور داشتند، کمک کردند تا فیلم را به انتها برسانیم. البته این موارد چالش‌هایی است که اکثر فیلمسازان با آن مواجه می‌شوند.

وی افزود: مورد مهم دیگر که می‌تواند نقشی تایین‌کننده در چگونگی روند تولید یک اثر باشد، تامین هزینه فیلم بوده که از جمله مواردی است که اکثر فیلمسازان در سینمای کوتاه با آن مواجه بوده و هستند. البته در گذشته شرایط بهتر بود اما اکنون هزینه‌ها چند برابر شده است. در چنین شرایطی یک سال و نیم است که کرونا هم به چالش‌های تولید اثر اضافه شده و شرایط را پیچیده‌تر کرده است. با این همه ساخت فیلم کوتاه حس جذابی دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. شاید همین اتمسفر باشد که سبب شده تا فیلمسازان مختلف با وجود تمام مشکلات همچنان برای تولید فیلمی تلاش کنند.

نادر فلاح، ابوالفضل صفی‌خانی، حمیدرضا تجریشی و محمد مهدی برقی‌زاده بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو