طرز تهیه بادمجان شکم پر

طرز تهیه بادمجان شکم پر شمالی با انار با پنیر پیتزا با پنیر پیتزا و قارچ ترکیه ای در فر ایتالیایی

بادمجان شکم پر یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان های شمالی و شمال غرب کشور می باشد. این غذای خوشمزه در شهرهای مختلف کشور با طعم های و مواد متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده اموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه بادمجان شکم پر در ادامه با چیشی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
بادمجان۴ عدد متوسط
گوجه فرنگی۳ عدد متوسط
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
پیاز۲ عدد متوسط
سبزی معطر۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
روغن و زردچوبهبه اندازه کافی

دستور پخت بادمجان شکم پر

مرحله اول

برای تهیه بادمجان شکم پر مجلسی ابتدا باید تلخی و آب اضافی بادمجان ها را بگیریم ، برای این منظور بادمجان ها را پوست گرفته و پس از شستشو در یک ظرف بزرگ قرار می دهیم و روی بادمجان ها مقداری نمک می پاشیم. حدود ۳۰ دقیقه صبر می کنیم تا آب اضافی بادمجان ها خارج شود.

مرحله دوم

در مدت زمانی که برای آماده شدن بادمجان ها باید صبر کنیم می توانیم مایه داخل شکم بادمجان ها را آماده کنیم. برای این منظور پیاز ها را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد می کنیم ، سپس به همراه کمی روغن در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا پیازها سبک شوند.

مرحله سوم

پس از اینکه پیاز سبک و شفاف شد مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا زردچوبه و پیاز یکدست شوند. در ادامه رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی خوب سرخ شود.

مرحله چهارم

پس از اینکه رب گوجه فرنگی را خوب تفت دادیم نیمی از مخلوط پیاز سرخ شده و رب گوجه فرنگی را برای تهیه سس مخصوص بادمجان شکم پر کنار می گذاریم و گوشت چرخ کرده را به نیمه باقیمانده مخلوط رب گوجه فرنگی و پیاز اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم.

مرحله پنجم

گوشت را باید خوب تفت دهیم تا رنگ آن تغییر کند سپس مقداری نمک و فلفل سیاه به همراه نیمی از سبزی معطر ( برای عطر و طعم گوشت می توانید از سبزیجاتی مانند جعفری یا گشنیز خشک شده استفاده کنید ) را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا مواد یکدست شوند. در پایان مایه گوشت را کنار می گذاریم.

مرحله ششم

در این مرحله باید سس بادمجان شکم پر را آماده کنیم ، برای این منظور گوجه فرنگی را پس از شستشو با رنده ریز رنده می کنیم و به همراه مخلوط یک لیوان آب در یک تابه مناسب و جادار می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه مخلوط رب گوجه فرنگی و پیاز را که در مرحله چهار برداشتیم را نیز به تابه اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

زمانی که آب داخل تابه به جوش آمد مقداری نمک و فلفل سیاه به همراه باقیمانده سبزی معطر را به تابه اضافه می کنیم و حدود ۵ دقیقه بعد تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. در ادامه بادمجان ها را آبکشی می کنیم و با یک کارد تیز وسط هر بادمجان به صورت طولی یک شکاف ایجاد می کنیم.

مرحله هشتم

در ادامه بادمجان را به همراه مقداری روغن در یک تابه می ریزیم و تمام قسمت های بادمجان ها را با دقت سرخ می کنیم. پس از اینکه بادمجان ها را سرخ کردیم اجازه می دهیم کم خنک شوند سپس با مایه گوشت داخل بادمجان ها را پر می کنیم.

مرحله نهم

پس از اینکه داخل شکم بادمجان ها را پر کردیم بادمجان ها را داخل تابه حاوی سس گوجه فرنگی به ترتیب می چینیم سپس تابه را روی حرارت بسیار ملایم قرار داده و درب انرا می بندریم تا بادمجان های شکم پر آماده سرو شوند.

نکات طرز تهیه بادمجان شکم پر

طرز تهیه بادمجان شکم پر با پنیر پیتزا

در صورتی که می خواهید بادمجان شکم پر را با پنیر پیتزا تهیه کنید نیازی نیست که سس گوجه فرنگی را تهیه کنید و باید انرا از دستور بالا حذف کنید. پس از اینکه شکم بادمجان ها را از مایه گوشت چرخ کرده پر کردیم روی بادمجان ها را با پنیر پیتزا پر می کنیم و داخل سینی فر می چینیم.

در پایان بادمجان های شکم پر را به مدت ۱۵ دقیقه در فری که با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد از قبل روشن کرده ایم قرار می هیم تا پنیر پیتزا به طور کامل آب شود. بهتر است در پاین چند دقیقه گریل را روشن کنیم تا روی پنیر طلایی شود.

طرز تهیه بادمجان شکم پر شمالی با انار

بادمجان شکم پر شمالی یکی از بهترین انواع این غذا می باشد و تفاوت هایی با بادمجان شکم پر در دیگر نقاط کشور دارد. برای تهیه بادمجان شکم پر به صورت شمالی از پنیر پیتزا استفاده نمی شود و در تهیه این غذا در شهرهای گیلان و مازندران از رب انار ترش و دانه های اناز استفاده می شود.