آخرین سفر زن قدرتمند اروپا به آمریکا

منبع: برترین ها

87

1400/4/23

19:30


صدر اعظم آلمان آخرین سفر خود به آمریکا را فردا انجام می‌دهد.

جماران: «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز پنجشنبه نوزدهمین و احتمالا آخرین سفر خود به آمریکا به عنوان مهمان رئیس جمهوری این کشور را انجام خواهد داد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا چهارمین ساکن کاخ سفید است که میزبان صدراعظم کنونی آلمان خواهد بود. آنگلا مرکل که دوره زمامداری اش را در سال ۲۰۰۵ آغاز کرد سابقه دیدار و گفتگو با جورج بوش پسر، باراک اوباما و دونالد ترامپ را دارد.

آخرین سفر زن قدرتمند اروپا به آمریکا

صدراعظم ۶۷ ساله آلمان اعلام کرده است که برای پنجمین دوره پیاپی نامزد این مقام نخواهد شد و به این ترتیب در نظر دارد پس از انتخابات پارلمانی روز ۲۶ سپتامبر (چهارم مهر) از قدرت کنار برود.

یکی از به یاد ماندنی ترین لحظات رابطه آنگلا مرکل با روسای جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۶ و در جریان نشست گروه هشت در روسیه روی داد.

جورج بوش پسر، رئیس جمهوری وقت آمریکا در حضور سران دیگر کشورهای عضو گروه هشت و در برابر دوربین ها گردن آنگلا مرکل را ماساژ داد. واکنش ناگهانی و معذب صدراعظم آلمان در آن زمان به سوژه کاربران اینترنتی تبدیل شد.

چهل و سومین رئیس جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۰۷ از آنگلا مرکل در مرزعه شخصی خود در ایالت تگزاس استقبال کرد.

رابطه کاری آنگلا مرکل با باراک اوباما، جانشین جورج بوش پسر در کاخ سفید گرم و دوستانه بود. چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۱ در جریان ضیافتی در کاخ سفید نشان افتخار آزادی را که عالی ترین جایزه غیرنظامی در این کشور محسوب می شود به آنگلا مرکل اهداء کرد.

با این حال رسوایی شنود مکالمات تلفنی آنگلا مرکل از سوی اداره امنیت ملی آمریکا که در سال ۲۰۱۳ افشاء شد بر رابطه رهبران آلمان و ایالات متحده سایه افکند. صدراعظم آلمان در واکنش به گزارش های منتشرشده گفت که «جاسوسی بین دوستان» از نظر او «غیرقابل قبول» است.

به گزارش یورونیوز، باراک اوباما پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش از آنگلا مرکل به عنوان «یکی از شرکای مورد علاقه اش» در طول دوره اقامت در کاخ سفید یاد کرد.

صدراعظم آلمان در پیام تبریک خود به دونالد ترامپ به مناسبت پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در آمریکا از لزوم احترام به کرامت انسانی فارغ از نژاد و جنسیت و مذهب انسان ها سخن گفت. سخنانی که نوعی انتقاد دیپلماتیک از رئیس جمهور جدید آمریکا و موضع گیری ها او در جریان کارزار انتخاباتی محسوب می شد.

آنگلا مرکل در سال ۲۰۱۷ به دعوت دونالد ترامپ به واشنگتن رفت. تلاش آنگلا مرکل در جریان دیدارش با چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا برای دست دادن با او و سکوت دونالد ترامپ در برابر این درخواست بازتاب رسانه ای زیادی داشت.

بسیاری از تحلیلگران این رویداد را نشانه ای از سردی روابط بین سران آمریکا و آلمان ارزیابی کردند. دونالد ترامپ در دوره چهار ساله زمامداری اش سفر رسمی به آلمان انجام نداد و تنها در سال ۲۰۱۷ برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ به شهر هامبورگ در شمال آلمان سفر کرد.

دفتر صدراعظم آلمان در جریان نشست گروه هفت در سال ۲۰۱۸ عکسی از آنگلا مرکل منتشر کرد که به نظر می رسید او را به همراه رهبران دیگر کشورها در حال بحث و کشمکش با دونالد ترامپ نشان می دهد.

آنگلا مرکل در واکنش به پیروزی جو بایدن در برابر دونالد ترامپ گفت که چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده فردی با میزان «آشنایی زیاد با آلمان و اروپا» است. صدراعظم آلمان همچنین از دیدارهای خود با جو بایدن طی هشت سال فعالیت وی به عنوان معاون باراک اوباما به نیکی یاد کرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو