یحیی و یک نبرد حیثیتی: سرمربی پرسپولیس روزهای پرفشاری را روی نیمکت این تیم پشت‌سر می‌گذارد. او در لیگ برتر در کورس فشرده قهرمانی با سپاهان قرار دارد و همین مساله آن‌قدر به یحیی فشار آورده که این مربی در طول فصل، هفت کارت زرد و یک کارت قرمز دریافت کرده است! یحیی همزمان با صداوسیما هم درگیر است و برنامه‌های این رسانه را تحریم کرده. در یک جبهه دیگر، گل‌محمدی به‌شدت با مدیران باشگاه استقلال وارد جدال لفظی شده و کار به بیانیه‌نویسی کشیده است. همه اینها نشان می‌دهد بازی امشب تا چه اندازه برای گل‌محمدی حیثیتی است. او پارسال بعد از باخت به استقلال در جام‌حذفی به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت؛ در نتیجه بهتر از هرکس دیگری می‌داند شکست در این مسابقه چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد.

22- (7)

 فرهاد و فرصت انتقام: بعد از شکست استقلال در دربی برگشت لیگی، فرهاد مجیدی ناراحت‌ترین آدم کره‌زمین بود. او حتی علاقه‌ای به کتمان این ناخوشی نداشت و همان‌جا بود که به بهانه کری اینستاگرامی آذری‌جهرمی، به پر و پای وزیر ارتباطات پیچید. مجیدی می‌گفت به‌ندرت تجربه شکست برابر پرسپولیس را داشته و به همین دلیل این باخت برایش گران آمده است. حالا او فرصت جبران دارد؛ مخصوصا که تیمش هم خوب اوج گرفته و از شرایط مناسبی برخوردار است. استقلال از آن دربی تا این دربی هفت بازی برگزار کرده و 6 تا را برده است. گفته می‌شود مجیدی حتی به بازیکنانش وعده پاداش قابل‌توجه داده تا هرطور شده انتقام شکست قبلی را بگیرند. تازه فراموش نکنیم پیروزی در این بازی، مسیر قهرمانی حذفی را هم برای استقلال هموار خواهد کرد.

22- (6)

 خط دفاع درخشان سرخ‌ها: مثل همه این سال‌های قهرمانی، مثل تمام طول مدتی که جلال حسینی در پرسپولیس بازی کرده، این تیم به خط دفاع مستحکم و نفوذناپذیرش دلگرم است. جلال بازیکنی در سطح استثنایی است که نه‌تنها خودش به کار تیم می‌آید، بلکه معمولا از زوجش در قلب خط دفاعی هم یک بازیکن کامل و مفید می‌سازد. این اتفاق قبلا برای امثال هادی عقیلی، محسن بنگر و شجاع خلیل‌زاده رخ داده بود و حالا هم نوبت محمدحسین کنعانی‌زادگان است که از چنین موهبتی بهره ببرد. در هر صورت حسینی و کنعانی با 13 گل خورده بهترین خط دفاعی لیگ بیستم را ساخته‌اند و سرخ‌ها امیدوارند آنها امشب هم از دربی حذفی سربلند بیرون بیایند. جلال به‌دلیل مختصر مصدومیتی که داشت بازی لیگی با آلومینیوم را از دست داد، اما برای دربی آماده شده است.

22- (3)

 حسینی و طلسم عجیب: حسین حسینی به شکلی شگفت‌انگیز و غیرمنتظره، یک‌بار دیگر به گلر اول استقلال تبدیل شده است. او که سال گذشته عملکرد خوبی نداشت و اوایل فصل هم به‌طور کامل نیمکت‌نشین رشید مظاهری شده بود، سرانجام موفق شد جای خودش را در ترکیب اصلی پس بگیرد. از قضا حسینی در بازگشت به ارنج عملکرد خوبی هم داشته؛ به‌طوری‌که در 6 بازی اخیر فقط یک گل خورده است. با این اوصاف او پرروحیه‌تر از هر زمان دیگری به حضور در دربی می‌اندیشد. به‌علاوه شاید مسابقه امشب برای حسینی فرصتی به‌منظور شکستن یک طلسم باشد. دروازه‌بان شیرازی استقلال تا به حال در چهار دربی حاضر بوده و هرگز موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش نشده است. آیا پنجمین حضور حسینی در شهرآورد منجر به ثبت اولین کلین‌شیت او خواهد شد؟

22- (2) copy

 زوج جدید هجومی: دست‌کم تا لحظه تنظیم این مطلب، اخبار حکایت از آن داشت که عیسی آل‌کثیر به‌دلیل مصدومیت قادر به‌حضور در این مسابقه نیست. عیسی زننده تنها گل آخرین دربی تهران بود و حضورش می‌توانست تیم حریف را از نظر روانی تحت‌فشار قرار بدهد. اگر او به بازی امشب نرسد، یحیی گل‌محمدی ضرر بزرگی کرده است، اما در عین حال پرسپولیس آنقدر عنصر هجومی خلاق دارد که معطل نماند. امید عالیشاه، احسان پهلوان، وحید امیری و مهدی عبدی هستند. غیر از اینها اما مهدی ترابی و شهریار مغانلو هم در بازی با آلومینیوم نشان دادند می‌توانند زوج خوبی باشند. ترابی و مغانلو در این مسابقه هر کدام روی پاس نفر دیگر یک گل زدند و برای استقلال خط و نشان کشیدند. حالا باید دید این زوج موفق در دربی حذفی هم شکل می‌گیرد یا نه.

22- (5) copy

 نقطه قوت استقلال: خط حمله استقلال، همچنان مهم‌ترین نقطه قوت این تیم به‌شمار می‌رود. حتی اگر شیخ دیاباته فصلی کابوس‌وار را پشت‌سر گذاشته باشد، باز خط آتش آبی‌ها آنقدر پتانسیل دارد که هر حریفی را آزار بدهد. دیاباته در دیدار با سایپا چند دقیقه فرصت حضور در میدان را پیدا کرد، اما بعید است برای دربی در ترکیب اصلی قرار بگیرد. در این شرایط بار اصلی خط حمله را مهدی قائدی قبراق و ارسلان مطهری فرصت‌طلب به دوش خواهند کشید. وضعیت قائدی که روشن است و او در بهترین فرم خودش قرار دارد، ارسلان هم با دبل برابر سایپا طلسم عدم‌گلزنی‌اش در سال 1400 را شکست. به این دو نفر باید آرمان رمضانی را هم اضافه کرد؛ بازیکن سابق پرسپولیس که به‌نوعی در استقلال احیا شده و انگیزه سرشاری برای درخشش در دیدار امشب دارد.

22- (4)