نحوه عملکرد کولر گازی به چه شکل می باشد؟

نحوه عملکرد کولر گازی به چه شکل می باشد؟


منبع: آرگا

130

1400/4/24

00:12


توجه داشته باشید که کولر نیز یک دستگاه خنک سازی هوا محسوب می شود. در این مقاله سعی داریم شما را با خصوصیات بارز و نحوه عملکرد کولر گازی به خوبی آشنا نماییم.

به طور کلی کولر گازی یک دستگاه  تهویه مطبوع است که دو قابلیت سرد و گرم کردن مجزا دارد و می توانید از آن در فصل هایی از سال استفاده نمایید. امروزه کولر های گازی در انواع و عملکرد های متفاوتی تولید شده اند که می توانید بر اساس سلایق خود تهیه نمایید.

آشنایی با عملکرد کولر گازی

بهتر است بدانید که با معنای واقعی کلمه انجام تهویه مطبوع در کولر گازی شامل خنک کردن و گرم کردن محیط با تصفیه هوا و کنترل سطح رطوبت آن برای ایجاد حداکثر راحتی در محیط های داخلی است. جالب است بدانید که کولر گازی اینورتر معمولا گرما را از داخل محیط به خارج از آن انتقال می دهند و در سیستم گرمای اضافی را جذب و از طریق سیستم بسته به وسیله لوله کشی و کندانسور خارج خواهد کرد. به طور کلی از آنجایی که هوای گرم از داخل اتاق خارج می شود فضای داخلی سرد شده و در این موارد می توان گفت که کولر گازی عملکرد درستی داشته است.

نحوه عملکرد کولر گازی

تاریخچه کولرهای گازی:

جالب است بدانید که این رخداد بزرگ در سال ۱۸۴۰ میلادی رخ داد به گونه ای که جان گوری پزشک و مخترع در سال ۱۸۴۰ به این موضوع پی برد که هوای گرم باعث ایجاد بیماری های پوستی، مالاریا و تنگی نفس شده و همچنین بسیاری از مردم به خاطر گرمای زیاد در فلوریدا جان خود را از دست دادند و در این شهر بیماری های زیادی شایع شد.

این امر به تدریج باعث شده تا پزشک بزرگ شهر فلوریدا برای حل مشکل بیمارستان تحقیقات خود را برای خنک کردن محیط شروع کند و برای همین جان گوری دستور داد که در شهر فلوریدا مردم از سیستم های خنک کننده استفاده کنند.

البته در آن زمان هیچ سیستمی برای خنک سازی محیط خانه اختراع نشده بود و تنها یخ های بزرگی که از دریاچه های یخ زده شمال ایالات متحده آمریکا قرار بود به فلوریدا برسد هزینه زیادی در برداشت و از این رو جان گوری تصمیم گرفت یک سیستم مصنوعی برای خنک کردن محیط بسازد و برای اولین مرتبه موفق شد با ساخت یک کمپرسور آب و بخار را به یخ تبدیل نماید. سرانجام اولین جرقه ی تاریخ ساخت کولر گازی بود که در سال ۱۸۵۱ این اختراع به اسم جان گوری ثبت شد.

تاریخچه استفاده از کولرهای گازی

اجزای واحد خارجی کولر گازی:

کولرهای گازی عمدتا دارای اجزای واحد خارجی می باشند که در ادامه سعی داریم به بیان آن ها می پردازیم:

کمپرسور:

کمپرسور در واقع مهمترین قسمت کولر گازی محسوب می شود که گاز کم فشار را به سمت کندانسور هدایت کرده و البته پیش از انجام این عمل فشار گاز را تا حد بالایی افزایش خواهد داد. معمولا کندانسورها با توجه به میزان تهویه هوا در اندازه های متفاوتی عرضه می شوند و کمپرسورها در مناطق گرمسیر با قدرت بالا در کمترین زمان ممکن گرما را از بین برده و سرما را پدید می آورد.

کندانسور:

کندانسور گاز میرد را از کمپرشور دریافت کرده و آن را به مایع تبدیل می کند. سپس گرما آن را جذب کرده و به محیط بیرون انتقال خواهد داد. همچنین برای انتقال گرما با سرعت بیشتر از درهای آلومینیومی جهت پوشاندن کندانسور استفاده خواهد شد.

فن:

فن پنل خارجی کولر گازی معمولا دارای چهار پره است و توسط یک موتور هدایت می شود. در واقع این فن جلوی کندانسور و کمپرسور قرار می گیرد و وظیفه آن خنک کردن کندانسور و کمپرسور خواهد بود.

شیر انبساط:

به طور کلی بین سیم پیچ های سرد شده اوپراتور و سیم پیچ های گرم کندانسور شیر انبساط است و وظیفه کنترل میزان گاز میرد ورودی به اواپراتور را بر عهده می گیرد. گاز می رود با فشار بسیار و درجه حرارت متوسط کندانسو را ترک کرده و وارد شیر انبساط خواهد شد که شیر انبساط به صورت چشمگیری باعث افت فشار و دمای گاز می شود.

آشنایی با اجزای داخلی کولر

اجزای داخلی کولرهای گازی:

توجه داشته باشید که کولرهای گازی نیز مانند سایر وسایل منزل علاوه بر اجزای خارجی دارای اجزای داخلی هم می باشند که در ادامه سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم:

فن خنک کننده:

بهتر است بدانید زمانی که توسط ریموت کنترل در حال تغییر دما هستید این سرعت فن است که تغییر می کند. در واقع فن خنک کننده هوای اتاق را می مکد و به اواپراتور و فیلتر هوا انتقال می دهد که این روند باعث کاهش دما شده و تمامی آلودگی های محیط را از بین خواهد برد.

اواپراتور:

عمدتا گاز میرد از لوله با دما و فشار بسیار پایین عبور کرده و وارد اواپراتور می شود که در این حالت اواپراتور با سرمای خود هوایی را که از آن عبور می کند خنک کرده و به محیط انتقال می دهد. همچنین اواپراتورها دارای پوششی آلومینیومی هستند که حداکثر مقدار حرارت را به هوا انتقال خواهند داد.

فیلتر هوا:

به صراحت می توان گفت پیش از اواپراتور دفیقا فیلتر هوای کولر گازی قرار می گیرد و زمانی که فن هوای گرم اتاق را می کشد این هوا ابتدا توسط فیلتر از تمامی ذرات و گرد و غبار پاک شده و سپس از اواپراتور عبور می کند.

لوله تخلیه:

عمدتا دمای لوله اواپراتور در مقایسه با دمای معمول هوای اتاق بسیار کمتر است و همین باعث می شود که بخار آب موجود در هوا متراکم شده و قطرات شبنم مانندی روی سطح اواپراتور بماند. البته پس از آن این قطرات آب از اواپراتور خارج شده و در یک فضای کوچک درون پنل داخلی جمع می شوند. جالب است بدانید که اغلب از لوله تخلیه برای خارج نمودن آب از این فضاها استفاده می شود.

دریچه:

توجه داشته باشید که دریچه کولر گازی هوای خنک شده را به درون اتاق منتقل می کند و با استفاده از آن می توانید عبور هوای خنک را کنترل و تنظیم نمایید.

بررسی اجزای خارجی کولر های گازی

نحوه کارکرد سیستم سرمایش کولرهای گازی:

معمولا در عملکرد سیستم سرمایش کولر گازی سیستم تهویه هوا با ارائه فرآیندی که هوای گرم را از داخل اتاق بیرون می کشد و گرمای آن را از بین می برد، اتاق را خنک خواهد کرد بدین صورت که میرد گازی درون کمپرسور متراکم شده و با فشار به سمت کندانسور می رود. سپس در آنجا گرمای خود را از دست داده و تبدیل به مایع می شود. سپس مایع خارج شده از کندانسور از شیر انبساط عبور کرده و دچار افت فشار شدید می شود که در اثر این آفت فشار حالت دو فازی به خود گرفته و به سمت ورودی اوپراتور هدایت خواهد شد.

بهتر است بدانید در اوپراتور تحت تاثیر دمای محیط تبخیر و دوباره تبدیل به گاز شده و به همین خاطر سرمای خود را به محیط یا همان سیم پیچ های اوپراتور پس می دهد. معمولا هوای اتاق با گردش فن خنک کننده از یک سمت پنل داخلی وارد شده و پس از عبور از بین سیم پیچ های اوپراتور سرد و از قست دیگر به داخل اتاق هدایت خواهد شد.

دستورالغمل استفاده از کولر گازی

نحوه کارکرد سیستم گرمایش کولرهای گازی:

عملکرد سیستم گرمایش کولر گازی به طور کلی به این صورت است که در فصول سرد گاز موجود در درون کمپرسور گرم شده و از طریق یک شیر چهار طرفه به سمت اواپراتور هدایت شده و سپس از اواپراتور گرما را به سمت بیرون دستگاه و محیط انتقال می دهد. عمدتا هوای گرم ورودی از کمپرسور به این محفظه باعث گرم شدن لایه ها و صفحات شده و این هوای گرم در کسری از ثانیه به محیط شما دمیده می شود و باعث خنک سازی محیط خانه خواهد شد.

پس از کسب اطلاعات لازم درباره عملکرد کولرهای گازی در صورت تمایل می توانید با نحوه کارکرد خنک کردن باد کولر و  یخ زدن کولر گازی آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو