چای سبز سرد است یا گرم ؟

چای سبز سرد است یا گرم ؟


منبع: دلگرم

176

1400/4/24

10:11


چای سبز سرد است یا گرم ؟

طبع چای سبز چیست ؟

چای سبز حاوی گروهی از ترکیبات پلی فنول است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند. این چای از برگ‌ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود. این گیاه در مناطق معتدل چین، هند، سریلانکا، اندونزی، کنیا، مالاوی، ترکیه و پاکستان پرورش داده می‌شود اما بیشتر از هند و سریلانکا تهیه می‌شود.

قرص چای سبز نیز یک مکمل غذایی است که برای کاهش وزن استفاده می‌شود. بیش از ۴۰۰۰ سال است که چای سبز در چین به عنوان یک گیاه دارویی شناخته می‌شود.

در ادامه می خواهیم شما را با طبع چای سبز آشنا کنیم. پس این مطلب را از دست ندهید.

طبع چای سبز

تاریخچه چای در جهان نشان می‌دهد انواع چای سیاه، زرد، سفید، قرمز و سبز برای نخستین‌بار در دو کشور چین و بعد ژاپن تولید و به دنیا معرفی شده‌ است. طبع چای سبز در طب سنتی سرد و خشک است.

این چای مضراتی برای افراد گرم‌ مزاج ندارد؛ اما اگر دارای طبیعتی سرد و خشک هستید، باید حد اعتدال را در مصرف این چای رعایت کنید؛ چراکه نوشیدن این چای منجر به کاهش متابولیسم بدن و کاهش فعل‌ و‌ انفعالات سلولی می‌شود و مصرف زیاد باعث بی‌حالی، سرگیجه و ضعف در افراد می‌گردد.

لازم است ذکر شود طبع سرد و خشک این چای برای افراد دیابتی نیز مضر است. برای دم‌ کردن چای باید بدانید که چه چیزی را در کنار چای سبز بخورید که دارای طبیعت گرم باشد و آسیبی به بدن وارد نشود. چای سبز را با ترکیبی از گیاهان، دانه‌های مقوی و گرم مصرف کنید و سلامت بدن را تضمین نمایید.

طبع چای سبز

طبع چای سبز گرمه یا سرد ؟

مصلح چای سبز

بهتر است سوال را این‌ گونه بپرسیم که طبع چای سبز با چه موادی تعدیل می‌شود ؟ از قدیم شیوه تهیه چای را به یاد دارید که در کنار چای از مواد معطری برای دم‌کردن استفاده می‌کردند یا در هنگام نوشیدن چای شیرین‌کننده‌های طبیعی را در پذیرایی تعارف می‌کردند.

این کار صرفا برای خوشبو کردن و افزایش کلاس چای نیست؛ بلکه رمز‌ و ‌راز سلامتی پشت آن نهفته است.در طب سنتی قدیم در کنار انواع مواد غذایی و نوشیدنی‌های سرد ماده‌ای با طبع گرم وجود داشت و در کنار خوراکی‌های گرم از یک ماده غذایی با طبع سرد استفاده می‌شد

که در طب سنتی به آن مصلح گفته می‌شود. در واقع نقش مصلح متعادل‌کردن هوشمندانه طبیعت مواد غذایی است که در تنوع طبایع گوناگون آسیبی به بدن وارد نشود.

در پاسخ به پرسش طبع چای سبز گرم است یا سرد، بیان کردیم که طبیعت این چای سرد و خشک است. مطلح چای سبز عبارت است از: دارچین، هل، زیره، زنجفیل، گل محمدی، نعناع، عسل و نبات که علاوه بر اثرات درمانی، طعمی ‌ایده‌آل به این چای می‌دهند.

خواص چای سبز

در ادامه 10 فایده چای سبز برای سلامتی ذکر شده است.

1. چای سبز باعث بهبود سلامتی می شود

چای سبز چیزی غیر از یک نوشیدنی است. بسیاری از ترکیبات گیاهی موجود در برگ های چای سبز باعث میشوند این ماده حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی مهم باشد. چای سبز سرشار از پلی فنول است که تأثیراتی مانند کاهش التهاب و کمک به مبارزه با سرطان دارد.

چای سبز حدود 30 درصد پلی فنول دارد که حاوی مقادیر زیادی کاتچین به نام EGCG است. کاتچین ها آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کنند.

این مواد می توانند تشکیل رادیکال های آزاد در بدن را کاهش داده و سلول ها و مولکول ها را از آسیب محافظت کنند. این رادیکال های آزاد در کاهش روند پیری و انواع بیماری ها نقش دارند.

چای سبز مقادیر کمی از مواد معدنی دارد که برای سلامتی مفید هستند.

طبع چای سبز

طبع چای سبز و مصلح آن

2. چای سبز موجب بهبود عملکرد مغز می شود

چای سبز بیشتر از این که شما را بیدار نگه دارد می تواند شما را باهوش کند. ماده فعال اصلی موجود در چای سبز کافئین است که یک محرک شناخته شده است.

کافئین موجود در چای سبز به اندازه قهوه نیست ، اما کافئین به اندازه ای است که بر روی بدن تاثیر بگذارد. آنچه کافئین در مغز انجام می دهد مسدود کردن انتقال دهنده عصبی بازدارنده به نام آدنوزین است. بنابراین نورون ها و غلظت انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین افزایش می یابد.

کافئین منجر به بهبود در جنبه های مختلف عملکرد مغز از جمله بهبود خلق و خو ، هوشیاری ، زمان واکنش و حافظه می شود. با این حال ، چای سبز حاوی مواد دیگری غیر از کافئین است. همچنین دارای اسید آمینه L-theanine است که قادر به عبور از سد خونی مغز می شود.

L-theanine فعالیت انتقال دهنده عصبی مهاری GABA را افزایش می دهد که دارای اثرات ضد اضطرابی است. همچنین باعث افزایش دوپامین و تولید امواج آلفا در مغز می شود. مطالعات نشان می دهد که کافئین و L-theanine می توانند اثر هم افزایی داشته باشند. ترکیبی از این دو به ویژه در بهبود عملکرد مغز موثر هستند.

3. چای سبز و چربی سوزی بدن

اگر لیست مواد تشکیل دهنده مکمل چربی سوز را مشاهده کنید، چای سبز جزو این لیست خواهد بود. دلیل این امر آن است که چای سبز باعث افزایش چربی سوزی و افزایش میزان متابولیسم در آزمایشات کنترل شده توسط انسان می شود.

در یک مطالعه بر روی 10 مرد سالم ، چای سبز 4٪ انرژی را افزایش داد. یک مطالعه دیگر نشان داد اکسیداسیون چربی 17 درصد افزایش یافته است و این امر نشان می دهد چای سبز به طور انتخابی می تواند باعث افزایش چربی سوزی می شود.

با این حال ، برخی از مطالعات در مورد چای سبز هیچ افزایش متابولیکی را نشان نمی دهند. در دو مطالعه مروری مجزا ، نشان داده شده است که کافئین به طور متوسط 11 تا 12 درصد عملکرد بدنی را افزایش می دهد.

4. چای سبز احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

سرطان در اثر رشد کنترل نشده سلول ها ایجاد می شود. این یکی از مهمترین دلایل مرگ در جهان است. شناخته شده است که آسیب اکسیداتیو به پیشرفت سرطان کمک می کند و آنتی اکسیدان ها ممکن است اثر محافظتی داشته باشند.

چای سبز منبع عالی آنتی اکسیدان های قدرتمند است ، بنابراین منطقی است که می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

طبع چای سبز

طبع چای سبز گرم است یا سرد ؟

5. چای سبز احتمال ابتلا به پارکینسون را کاهش می دهد

نه تنها چای سبز می تواند عملکرد مغز را در کوتاه مدت بهبود بخشد بلکه ممکن است در برابر روند پیری شما محافظت کند. بیماری آلزایمر شایعترین بیماری عصبی در انسان و عامل اصلی زوال عقل است.

بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی است و شامل مرگ نورون های تولید کننده دوپامین در مغز است. مطالعات متعدد نشان می دهد ترکیبات کاتچین در چای سبز می توانند اثرات محافظتی زیادی بر روی نورون ها داشته باشند و به طور بالقوه خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد.

6. چای باعث سلامت دندان ها می شود و عفونت را کاهش می دهد

کاتچین موجود در چای سبز اثرات بیولوژیکی دیگری نیز دارد. برخی از مطالعات نشان می دهد آنها می توانند باکتری ها را از بین برده و ویروس هایی مانند ویروس آنفولانزا را مهار کنند بنابراین به طور بالقوه خطر عفونت را کاهش می دهند.

استرپتوکوک موتانس باکتری اصلی مضر در دهان است که باعث ایجاد پلاک می شود و در پیشگیری از حفره ها و پوسیدگی دندان نقش اصلی را ایفا می کند.

مطالعات نشان می دهد کاتچین موجود در چای سبز می تواند رشد استرپتوکوک موتانس را مهار کند. مصرف چای سبز با بهبود سلامت دندان و ریسک پایین پوسیدگی همراه است. مطالعات متعدد همچنین نشان می دهد چای سبز می تواند باعث کاهش بوی بد دهان شود.

7. چای سبز احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد

دیابت نوع 2 بیماری است که در چند دهه گذشته همه گیر شده است و اکنون حدود 400 میلیون نفر در سراسر جهان از آن رنج می برند. این بیماری شامل بالا رفتن سطح قند خون در زمینه مقاومت به انسولین یا عدم توانایی در تولید انسولین است.

مطالعات نشان می دهد چای سبز می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون را کاهش دهد.

یک مطالعه در مورد افراد ژاپنی نشان داد افرادی که چای سبز به مقدار زیاد می نوشند، 42٪ کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. طبق مرور 7 مطالعه بر روی 286،701 نفر ، مصرف کنندگان چای سبز 18٪ کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار داشتند.

8. چای سبز خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد

بیماری های قلبی و عروقی از جمله بیماری های قلبی و سکته مغزی بزرگترین دلایل مرگ در جهان هستند. مطالعات نشان می دهد چای سبز می تواند برخی از عوامل اصلی خطر این بیماری ها را بهبود بخشد.

این عوامل شامل کلسترول تام ، کلسترول LDL و تری گلیسیریدها می باشند. چای سبز همچنین ظرفیت آنتی اکسیدانی خون را به طرز چشمگیری افزایش می دهد که باعث محافظت از ذرات LDL در برابر اکسیداسیون، که بخشی از مسیر بیماری های قلبی است، می شود.

بررسی ها نشان میدهد مصرف چای سبز تا 31٪ خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

9. چای سبز و افزایش طول عمر

با توجه به اینکه نوشیدنی چای سبز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان را کاهش می دهد باعث می شود به مدت طولانی تر زندگی کنید. در مطالعه ای بر روی 404030 بزرگسال ژاپنی، کسانی که به مقدار زیاد چای سبز (5 فنجان یا بیشتر در روز) می نوشند، به طور قابل توجهی بیشتر زندگی می کنند.

  • مرگ و میر با تمام دلایل: در زنان 23٪ کمتر ، در مردان 12٪ کمتر.
  • مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی: در زنان 31٪ کمتر ، در مردان 22٪ کمتر.
  • مرگ ناشی از سکته مغزی: در زنان 42٪ کمتر ، در مردان 35٪ کمتر.

مطالعه دیگری بر روی 14001 فرد سالمند ژاپنی نشان داد افرادی که به مقدار زیاد چای سبز می نوشند، در طول 6 سال مطالعه، به میزان 76 درصد کمتر دچار مرگ و میر شدند.

طبع چای سبز

طبع چای سبز در طب سنتی

عوارض مصرف چای سبز

توصیه عمومی چه در مصرف چای سبز یا هر ماده دیگری این است که اعتدال را رعایت کنید تا بتوانید از فواید آن بهره مند شوید. برخی از عوارض چای سبز در صورت مصرف بیش از حد به شرح زیر است:

کافئین موجود در چای سبز در افرادی که در شب چای سبز می‌نوشند ممکن است سبب شود تا دچار عوارضی مانند تحریک پذیری، بی خوابی، تپش قلب و سرگیجه شوند و مصرف بیش از حد این کافئین می‌تواند سبب تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد و از دست رفتن اشتها در فرد شود.

همچنین مصرف بیش از حد چای سبز با متابولیسم آهن تداخل دارد و موجب کم خونی و فقر آهن می‌شود.

تداخلات دارویی با چای سبز

از مصرف همزمان این گیاه به همراه مهارکنندگان مونوآمین اکسیداز مانند ایزوکربوکسازید، فنلزین و ترانیل سیپرومین خودداری شود. مصرف چای سبز به طور همزمان با کلرپرومازین تداخل ایجاد می کند.

استفاده همزمان از چای سبز به دلیل ترکیبات کافئین، کاتشین ها و تئوفیلین با داروهای ضد بارداری خوراکی مانند سایمتیدین، فورافیلین، وراپامیل، دی سولفیرام، فلوکونازول، فنیل پروپانول آمین و برخی از آنتی بیوتیک ها از جمله سییپروفلوکساسین، نورفلوکساسین و انوکسوپارین تداخل دارد.

همچنین چای سبز اثر وارفارین را کاهش می دهد.

بهترین زمان و مقدار مجاز مصرف چای سبز

  • مقدار مجاز مصرف چای سبز 10 گرم به صورت خشک است و بیش از 5 فنجان در روز نباید باشد.
  • کسانی که طبع سرد دارند چای را بعد از غذا مصرف کنند و روزی دو بار بیشتر از این چای نوشیده نشود.
  • در صورتی که تمایل دارید سرعت جذب مواد معدنی موجود در موادغذایی را جذب کنید یک فنجان چای سبز را بعد از هروعده غذایی استفاده کنید.
  • بهترین زمان نوشیدن چای سبز برای کاهش وزن 20 دقیقه بعد از مصرف غذا است.
  • بهترین شیوه استفاده از چای سبز ایجاد دوره های کوتاه مدت است سپس با ایجاد وقفه و شروع دوباره از تمامی خواص این چای بهره ببرید.
  • هیچ گاه قبل از خواب از این نوشیدنی استفاده نکنید زیرا موجب تشدید بی خوابی میشود.

همچنین بخوانید:

آیا خوردن چای سبز باعث کم خونی شود؟

۱۱ خاصیت شگفت انگیز چای سبز

7 ویژگی حیرت انگیز روغن چای سبز برای سلامتی


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو