حضور ۲۰۰ هزار نفر از گروه های پرستاری در مقابله با کووید۱۹

45

1400/4/24

13:03


حضور ۲۰۰ هزار نفر از گروه های پرستاری در مقابله با کووید۱۹

سلامت نیوز: معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از حضور ۲۰۰ هزار نفر از گروه های پرستاری در عرصه مقابله با کووید۱۹ خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۷۰ هزار پرستار به کرونا مبتلا شدند و بیش از ۱۱۰ نفر جان باختند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، دکتر مریم حضرتی در سومین نشست تخصصی کرونا در سال ۱۴۰۰ با عنوان «تجربه مدیریت مراقبت بیماری کووید ۱۹ در کشور» به صورت ویدئو کنفرانسی در مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار شد، افزود: بیش از سه میلیون نفر تاکنون در کشور درگیر کرونا شده اند و بیش از ۸۵ هزار نفر را در این مدت از دست داده ایم و بیش از سه میلیون نفر (۳۰۲۵۹۱۱ نفر) از چنگال این ویروس منحوس نجات یافته اند که از تیم پزشکی و پرستاری سراسر کشور به خاطر ایثار و فداکاری که در این عرصه از خود نشان داده اند، تشکر ویژه می کنیم.


به گزارش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،وی به وظایف ذاتی وزارت بهداشت اشاره و خاطرنشان کرد: از وظایف ذاتی وزارت بهداشت و به تبع آن، معاونت پرستاری، ارایه خدمات سلامت در همه زمان ها از جمله «قبل، در حین و پس از بحران ها» است. برای اطمینان از این امر بسیار مهم است که همه مبادی ذی‌ربط، آمادگی پاسخگویی به بحران‌ها را داشته باشند.


این مسوول در وزارت بهداشت یادآور شد: پرستاران و پزشکان در خط مقدم مبارزه با کووید ۱۹ هستند؛ حضور ۲۰۰ هزار نفر از گروه های پرستاری در مقابله با کووید۱۹؛ بیش از ۷۰ هزار مبتلا؛ بیش از ۱۱۰ نفر جان باخته، گواهی صادق بر این مدعا است.
حضرتی همچنین گفت: پرستاری ترکیبی از مجموعه ارزش های اخلاقی و فضائل انسانی از جمله شفقت، دلسوزی، اهتمام، مسئولیت‌پذیری، صبر و بردباری در برابر بی‌تابی‌ها و کج‌خلقی‌ها و استقامت و دلزده نشدن از مشاهده سختی‌ها است.
وی ادامه داد: نظر رهبر معظم انقلاب در خصوص نقش پرستاران این چنین است که می فرمایند "پرستار و پزشک مکمل یکدیگرند نه رقیب با توجه به حضور چند ده هزار دانشجوی پرستاری، باید یک مدیریت و برنامه‌ریزی خوب در زمینه مسایل آموزشی و توزیع متوازن پرستاری در سطح کشور و نیز توجه به سطح درآمدی و عائدی شغلی آنان، انجام شود. "


وی افزود: بیماری های تنفسی ویروسی بیشترین ظرفیت را در ایجاد بیماری های همه گیر دارند. همه گیری آنفلوانزا و بیماری های ویروسی تنفسی که کووید۱۹ از جمله آنهاست، همچنان یک تهدید جدی برای سلامت جهانی تلقی می شود.
معاون پرستار وزارت بهداشت ضمن توضیح چرخه مدیریت بحران که شامل مراحل پیشگیری، آمادگی، پاسخ و بازتوانی است راهبردها و اقدامات معاونت پرستاری در مدیریت کووید۱۹ را در این قالب تشریح کرد.
حضرتی با تأکید بر پیشگیری در چرخه مدیریت بحران گفت: معاونت پرستاری با توجه به نقش کلیدی خود در پیشگیری، به آموزش گسترده و عمومی جهت پیشگیری و آمادگی در مقابل بحران پرداخته است.


وی ادامه داد: مشارکت بیش از ۷۰۰ پرستار و استفاده از همه ظرفیت ها به ویژه پرستاران بازنشسته، اعضای هیات علمی و دانشجویان پرستاری در سامانه پاسخگویی۴۰۳۰ یا سامانه های دیگر که در دانشگاه ها جهت آموزش و مشاوره به مردم در خصوص کووید۱۹ ایجاد شده بود، یکی از این اقدامات شاخص و درخشان است. یکی دیگر از اقدامات مهم در این زمینه، ارایه راهبردهای پیشگیری در قالب تدوین آیین نامه ها و ایجاد ساختارها بوده است.


وی گفت: تدوین سند ملی مدیریت پرستاری در بحران و تشکیل تیم مدیریت بحران؛ برنامه ریزی جهت توسعه عرصه های مراقبتی جدید علاوه بر بیمارستان ها شامل مراقبت در منزل؛ نقاهتگاه ها، مراکز ارایه مراقبت تسکینی، مراکز ارائه مراقبت پرستاری طولانی مدت به منظور کنترل عفونت و کاهش مراجعه به بیمارستان ها و افزایش رضایت مندی مردم؛ همچنین برنامه ریزی جهت ایجاد کلینیک های تخصصی مشاوره پرستاری در دانشگاه ها؛ توسعه مراکز مراقبت در منزل و ارائه خدمات مشاوره ای در منزل و توسعه ساختار مراقبت در منزل در بیمارستان های کشور و علاوه برآن اقدام جهت ثبت و گزارش نویسی الکترونیک پرستاری و انجام پژوهش های کاربردی و مبتنی بر شواهد در حیطه کووید۱۹ از جمله این اقدامات است.


معاون وزارت بهداشت با یادآوری آمادگی و راهبردهای آن اظهار داشت: آمادگی شامل طیف وسیعی از وظایف ویژه و فعالیت‌های لازم است که قبل از رخداد حوادث و مخاطرات به منظور شناسایی تهدیدات، تعیین آسیب پذیری، شناسایی ظرفیت (منابع) موجود و مورد نیاز با هدف به حداقل رساندن تلفات جانی، ایجاد اختلال در خدمات مهم و آسیب در هنگام وقوع بحران انجام می گیرد.


حضرتی ادامه داد: راهبردهای آمادگی که در معاونت پرستاری در مدیریت بحران کووید۱۹ انجام گرفته است؛ شامل طراحی اولیه ساختار اتصال مراکز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری در منزل با مراکز خدمات جامع سلامت؛ تدوین و ابلاغ آیین نامه ها، دستورالعمل ها و اقدامات مراقبتی؛ تهیه فهرست مشاهده ای ارزیابی بیمارستان های ریفرال کرونا ویروس است. همچنین از راهبردهای آموزشی می‌توان به مواردی از قبیل: برگزاری جلسات آموزشی کشوری مدیریت بحران آموزش و یادگیری؛ برگزاری دوره های آبشاری (TOT) به منظور تربیت مدرس مدیریت بحران برای گروه پرستاری؛ تقویت کلینیک های مشاوره پرستاری با هدف آموزش عمومی؛ برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی و توانمندسازی ۵۰۰۰ پرستار در بخش های مراقبت ویژه؛ آموزش و توانمندسازی مدیران پرستاری، سوپروایزرهای بالینی، آموزشی و کنترل عفونت، از طریق ویدئو کنفرانس جهت انجام آموزش آبشاری اشاره کرد.


پاندمی کووید۱۹، قریب به ۱۷ ماه است که نظام سلامت را تحت تاثیر قرار داده است
معاون پرستاری وزارت بهداشت به برخی از راهبردهای ساختاری در مرحله پاسخ اشاره کرد که شامل جذب ۲۷۴۷۰ گروه پرستاری به صورت پیمانی و یا قرارداد کار معین از سال ۱۳۹۶ تاکنون است؛ که قسمت اعظم جذب این نیروها مربوط به دو سال اخیر و در جریان کووید۱۹ است، اشاره و عنوان کرد: تلاش در جهت اصلاح نظام پرداخت و اقداماتی برای جذب و نگهداشت نیروی انسانی؛ اعزام نیروهای داوطلب پرستاری جهت ارائه خدمت در استانهای درگیر کرونا در گیلان، سیستان و بلوچستان و شهرهای اهواز، آبادان، دزفول و کاشان از دیگر اقدامات است.


حضرتی درباره راهبردهای فرایندی در مرحله پاسخ نیز گفت: ابلاغ دستورالعمل اجرایی نحوه مراقبت از بیماران با علائم خفیف کووید۱۹ در منزل؛ طراحی و بازنگری بسته استاندارد خدمات در منزل در بیماران مبتلا به کووید ۱۹؛ مشارکت در تدوین دستورالعمل مراقبت از سالمندان در شرایط کووید۱۹؛ برنامه ریزی جهت اتصال مراکز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری در منزل با مراکز خدمات جامع سلامت و مرکز مدیریت شبکه؛ پیگیری انجام واکسیناسیون و صدور مجوز تردد جهت مراکز مشاوره و ارایه مراقبت های پرستاری در منزل و حفظ ایمنی کادر پرستاری و ابلاغ دستورالعمل ها در این خصوص از جمله این فرایندها است.


حضرتی درباره راهبردها در مرحله بازیابی خاطرنشان کرد: دیدار با خانواده های شهدای مدافع سلامت؛ پرداخت تشویقی به گروه پرستاری بخش کرونا در قالب کمک هزینه سفر اعطایی مقام عالی وزارت به تعداد ۱۰۰۰ نفر؛ ارایه بلیط رایگان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به تعداد ۵۰۰ خانوار ۴ نفره (۲۰۰۰ سهمیه بلیط) به پرستاران منتخب فعال در بخش کرونا؛ اهدای هدیه ازدواج به ۱۱۰ زوج پرستار که در جریان پاندمی کووید۱۹ بدون برگزاری مراسم زندگی مشترکشان را آغاز کردند. تقدیر از تعدادی از پرستاران برگزیده و خانواده شهدای سلامت با حضور رییس جمهوری و مقام عالی وزارت و معاونان توسعه، پرستاری و درمان و تجلیل از پرستاران نمونه کشوری با حضور رییس جمهور یدر آذر۱۳۹۹؛ برنامه ریزی جهت تامین بهداشت روان کارکنان درگیر در مدیریت بیماری کرونا از طریق مشاوره روان رایگان و ابلاغ آن به دانشگاه ها و همچنین تلاش، پیگیری و مکاتبه با رؤسای دانشگاه ها در خصوص ایجاد اقامتگاه، برای پرسنلی که امکان بستری در منزل را نداشتند.


وی همچنین اظهارداشت: ایجاد امتیاز برای پرستاران قرارداد کار معین و شرکتی در آزمونهای استخدامی و پیگیری جهت تخصیص اعتبار بودجه برای احداث پانسیون های پرستاری در ۱۲ دانشگاه کم برخوردار، از مهم ترین راهبردها در مرحله بازیابی است که به منظور افزایش ایجاد انگیزه و حمایتهای مادی و معنوی از این عزیزان صورت گرفته است.


معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: پاندمی کووید۱۹ به عنوان یک بحران، قریب ۱۷ ماه است که نظام سلامت و به تبع آن، معاونت پرستاری را تحت تاثیر قرار داده است. معاونت پرستاری به عنوان بالاترین مرجع سیاستگذاری پرستاری کشور، مدیریت این بحران را در حوزه پرستاری برعهده گرفته و با توجه به اصول مدیریت بحران، نقش خود را در ابعاد مختلف مدیریت منابع، برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری، جذب و نگهداشت نیروی انسانی و نظارت و کنترل ایفا کرده است. علی رغم چالش های متعدد، بسیاری از اقدامات انجام شده، به عنوان نخستین اقدام و تجربه در کشور محسوب شده اند که از این درس های آموخته شده می توان در دوره پساکرونا، جهت بازتوانی استفاده کرد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو